Springen naar inhoud

Mobiele telefoonindustrie

• Log in om te kunnen reageren

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 23 mei 2006 - 07:39

Vorige week heb ik mijn telefoonabonnement verlengd. Tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld als je daar een nieuwe telefoon bij krijgt, zo ook bij mij. Bij mijn 2-jarig abonnement van Ä 22,50 per maand kreeg ik een telefoon met een winkelwaarde van Ä 549,- cadeau. Hartstikke aardig natuurlijk.

Maar als je dan even een simpel rekensommetje maakt, betaal ik gedurende die 2 jaar maar Ä 540,- aan abonnementskosten. Ik zou dus Ä 9,- cadeau krijgen en 2 jaar lang gratis kunnen bellen. Dit klopt natuurlijk niet. Ik ben er dan ook vrij zeker van dat die telefoon bij lange na geen Ä 549,- waard is. Maar hoeveel zou die nou echt waard zijn? Want vrijwel elke telefoon is wel bij een ťťn of ander abonnement gratis te krijgen. Als die dingen echt zo duur zouden zijn, zou de hele mobiele telefoonindustrie nooit kunnen bestaan.

En hoeveel mensen zouden nou echt een losse telefoon aanschaffen? Ik zou dat nooit doen, je kunt goedkoper een abonnement afsluiten waarbij je de telefoon gratis krijgt. Is het niet allemaal 1 grote farce?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2006 - 07:45

ik denk dat je de marges die op telefoons zitten een tikje over het hoofd ziet. Volgens mij zit daar bij de gangbare ketens zo'n 20 tot 30 % op, wat er in de winkel dus aan verdiend wordt! Dat is nog niet eens de eigenlijke kostprijs. Ik heb zelf gewoon een nieuw telefoontje gekocht toen m'n oude het begaf. Ik heb dan ook het meest eenvoudige ding gekocht, en daar m;n simkaart ingestopt. M'n abonnement is nog een half jaar geldig, en elke keer krijg ik na 10 maanden weer een leuke aanbieding om m'n contract te verlengen tegen goedkopere maandlasten. Abonnement is hoe dan ook goedkoper, maar je wordt natuurlijk nog steeds belazerd waar je bijstaat, anders wordt er niks verdiend door de aanbieder.
Appareo decet nihil munditia?

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2006 - 07:58

als ze er verlies op maken zullen ze het niet aanbieden!.

Je moet zorgen dat je een telefoon hebt en dan opletten op aanbiedingen voor sim only! ik heb nu 400min voor 9 euro per maand

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 23 mei 2006 - 08:16

Klopt beide. Inderdaad zit er marge op, en inderdaad moeten ze er wel aan verdienen, want anders stort de hele industrie in natuurlijk.

Een abonnement is natuurlijk goedkoper dan een pre-paid, maar sim-only is natuurlijk het goedkoopst. Ik denk dan ook dat dat de beste optie is als je alleen belt en/of sms't en reeds een goede telefoon hebt. Maar tenzij je heel voorzichtig bent met je telefoon houdt ie het niet veel langer dan een jaar of 2 vol. Is mij tenminste nog nooit gelukt.

Maar dan nog vraag ik me af hoeveel een telefoon die een zogenaamde winkelwaarde van Ä 549,- heeft nou echt kost in kostprijs. Ik bedoel, het heeft wel een MP3-speler, 2.0 megapixelcamera met video, bluetooth, geheugenchip, en een enorme partij sowftware op. Inclusief ontwikkelingskosten (die mij toch vrij hoog lijken te liggen) zitten hier toch behoorlijke kosten aan lijkt mij.
- Jimi Hendrix -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2006 - 19:37

Werkelijke productiekosten vermoed ik dat ophouden bij hoogstens enkele losse tientjes. En ook die ontwikkelingskosten zijn weliswaar groot, maar per toestel vrij beperkt. Ten eerste gaat het om gigantische aantallen, en ten tweede, wat in het ene type toestel werkt, werkt met op zijn best een paar kleine aanpassinkjes ook wel in een ander type toestel.

Wat je ergens voor betaalt heeft niet zozeer te maken met produktiekosten, maar met de verhouding tussen vraag en aanbod. En in zo'n aanbieding moet het bovendien vooral indrukwekkend klinken.

maarre, kon je er ook nog mee bellen? :roll:

http://www.forbes.co.../0711chips.html

A 64-megabyte chip that sold for about $9 last year now sells for under a dollar, which is less than what it costs to make. One DRAM supplier says it is considering curbing the supply problem by cutting production. South Korea's Hynix Semiconductor, the third-largest chip supplier worldwide, and until recently part of the giant Hyundai conglomerate, says it may cut back on DRAM chip production by about 20%.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 24 mei 2006 - 20:16

Bedankt voor de info.

maarre, kon je er ook nog mee bellen? :P

Na enig zoeken heb ik die functie ook ontdekt :roll:
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures