Springen naar inhoud

Kan een zee 100km diep zijn?

• Log in om te kunnen reageren

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2004 - 17:20

Een theoretische vraag.
Ik vraag me af of een zee hier op aarde theoreties 100km diep kan zijn? En het zeewater is zo'n 4*C.
Ja zal menigeen antwoorden. Maar daar ben ik niet zo zeker van. Waarom niet? Nou hoe dieper de zee is, hoe hoger de waterdruk is op de zeebodem. En bij een zee van 100km diep zou de druk op de bodem zo'n 10.000bar moeten zijn, omdat bij elke 10m de druk met 1 bar toeneemt. Maar bij zulke drukken van 10.000bar wordt water voor een deel samengedrukt. Okee, water is een vloeistof en vloeistoffen zijn onder normale omstandigheden niet of nauwelijks samendrukbaar. Maar dat gaat niet meer op bij drukken van 10.000bar. Ik heb wel eens een grafiekje gezien van ijs-water-stoom bij verschillende drukken en temperatuur, en daarbij maak ik op dat bij een druk van 10.000bar water vast is bij 4*C, zelfs bij kamertemperatuur. Dus hierbij maak ik op dat een zee theoreties geen 100km diep kan zijn op aarde, omdat water dan door de hoge drukken allang vast is geworden. Toch? Of zie ik dat verkeerd? Zo nee, hoe diep kan een zee hier op aarde dan maximaal zijn, ik bedoel als het water door de druk net niet vast wordt en dan bij 4*C?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2004 - 21:49

Een zee van 100 km diep zou door bijvoorbeeld een enorme meteoor inslag wel kunnen ontstaan, maar door geologische reacties zal dit van korte duur zijn. De aardkorst zal zich herstellen, de bolvorm zal terugkeren en de zee zal enkele kilometers diepte behouden.

Dit is pure geologie, daar is hier nog geen forum voor.

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2004 - 07:50

Dit is pure geologie, daar is hier nog geen forum voor.

Bedoel je dat geologie geen wetenschap is en hier niet thuis hoort? Want dat doet het dus wel.

Bij zeer grote drukken wordt inderdaad water vast. Ik zal vandaag even opzoeken bij welke druk water bij 4 graden vast wordt, dan weten we meteen de diepte.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2004 - 08:01

Zie hier voor het fase-diagram van water.

De onderstaande text klopt niet, zie voor details de volgende berichten. Om de discussie duidelijk te houden, laat ik mijn oorspronkelijke bericht staan.

Zoals je uit het fase-diagram kunt zien, zal vloeibaar water bij hogere druk niet vast worden. Het blijft altijd vloeibaar. Er is dus geen fundamentele reden waarom een 100 km diepe put in de zee niet zou kunnen bestaan of dat er geen vloeibaar water op de bodem zou zijn. Overigens ben ik het wel eens met JanMeut dat door geologische reacties zo'n put slechts korte zal bestaan.
Never underestimate the predictability of stupidity...

ikkeikkeikke

ikkeikkeikke

• >100 berichten
  • 153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2004 - 14:52

Ik snap dit diagram niet, m.i. zit je bij 10 kbar en 4°C in vak VI waar 'ijs six' in staat. En ice klinkt als vaste stof. Niet dat ik denk dat dat juist is en je geen gelijk hebt, maar dat haal ik er uit.

Geplaatste afbeelding

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2004 - 14:57

Dus hierbij maak ik op dat een zee theoreties geen 100km diep kan zijn op aarde, omdat water dan door de hoge drukken allang vast is geworden. Toch? Of zie ik dat verkeerd? Zo nee, hoe diep kan een zee hier op aarde dan maximaal zijn, ik bedoel als het water door de druk net niet vast wordt en dan bij 4*C?

En wie zegt dat een ijszee geen zee is? :shock:

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2004 - 15:00

Ik snap dit diagram niet, m.i. zit je bij 10 kbar en 4°C in vak VI waar 'ijs six' in staat. En ice klinkt als vaste stof. Niet dat ik denk dat dat juist is en je geen gelijk hebt, maar dat haal ik er uit.

Tja, dat was een domme opmerking van mij! (Ter mijner verdediging: normaal staat druk in de vertikale richting, en daardoor was ik in de war. :shock: )

Je hebt dus helemaal gelijk: bij drukken boven de ~7 kbar zal vloeibaar water van 1 oC overgaan in vast ijs (type VI). Als je dus een put zou maken die zo diep is dat je boven de 7 kbar druk komt (dan heb je het dus over een diepte van 70 km) dan zal het water vast worden.
Never underestimate the predictability of stupidity...

ikkeikkeikke

ikkeikkeikke

• >100 berichten
  • 153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2004 - 18:01

In dat diagram ja, maar als ik ga kijken in wat simpelere diagrammen dan had je vlgs mij in 1e instantie wel gelijk. Naarmate de druk toeneemt moet de temperatuur verder zakken om van water ijs te maken. Ofwel ijs onder druk wordt water.

Zie bijv.:

Geplaatste afbeelding

Ik kan me ook een experiment herinneren waarbij een staaldraadje in een ijsklontje gedrukt wordt. Door de druk smelt het ijs en zakt het draadje door het ijsklontje naar beneden (wel heel langzaam overigens).

Geplaatste afbeelding

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 september 2004 - 06:07

Bedoel je dat geologie geen wetenschap is en hier niet thuis hoort? Want dat doet het dus wel.

Nee, ik bedoel dat er op het wetenschapsforum nog geen specifiek forum voor geologie (en andere aardwetenschappen) bestaat.

Als er zo'n forum zou zijn zou er mogelijk een beter antwoord gegeven kunnen worden, er komen vast geologen en andere aardwetenschappers op zo'n forum af.

Ik ben slechts een geograaf, mijn geologische kennis is beperkt.

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 september 2004 - 09:52

Beide plaatjes zijn goed en jullie beide hebben gelijk. Probleem met water is dat als je het kouder maakt eerst uitzet, en dat zie je bij plaatje 2 de lijn loopt naar links. Ga je nou de druk nog verder verhogen dan zal de dichtheid weer toenemen. In plaatje 1 is dat goed te zien: eerst zie je een afname tot 3000 Bar en daarna een toename. Plaatje 2 gaat niet verder dan 225 Bar (is ongeveer 225 atm). Als het plaatje 2 verder zou gaan dan zal de lijn bij 3000 Bar naar rechts trekken.

Met de fles en de hamers zal je in het gebied van plaatje 2 zitten, hang je nou aan het draadje twee huizen dan zal het draadje niet door het ijs zakken.

stay anti

stay anti

• >100 berichten
  • 117 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2004 - 12:58

zal Het water op 100 km diepte 4 graden celsius zijn??? zal het water niet worden opgewarmt doordat het dichter bij de aardkern komt waardoor het water wel vloeibaar zou blijven... Ik heb een keer een documentaire gezien waarin werd besproken of er een tunnel door de aarde gegeraven zou kunnen worden.. dit was niet mogelijk onder andere door de drastische stijging van de temperatuur.. zelfs in diepe mijnen was het al beduidend heter. dus laat staan op 100 km diepte...

• Gast

Geplaatst op 28 september 2004 - 15:59

kan het water op een bepaalde diepte door de druk een muur van water kunnen worden dus zo hard da ge er ni meer door kunt?

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2004 - 16:38

Gast, ik denk dat je bedoelt dat door de druk het water vast wordt (ijs6). Dan is het ook een muur waar je niet zomaar doorheen kunt.

En op de vraag hierboven verderop, of het water op 100km diepte nog wel 4*C is. Doet er in dit geval niet zoveel toe, in de vraag gaf aan; stel dat het daar 4*C zou zijn.
Maar ik denk zelf als dat echt zo zal zijn dat het water ook op die diepte die temperatuur zou hebben, ondanks dat het dichter bij de aardkern zit. Water van 4*C is water met de grootste dichtheid, dus dat zinkt naar het laagste punt, en als het daar opwarmt dan stijgt het naar boven. Dat is ook precies hetzelfde wat bij de Marianentrog gebeurt. Daar zinkt koud water naar de bodem, en als het daar opwarmt dan stijgt het op. Zo ontstaan al die stromingen in de oceanen. Als die stroming stil komt te liggen, dan zal dat rampzalige gevolgen hebben op ons klimaat.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2004 - 22:30

zal Het water op 100 km diepte 4 graden celsius zijn??? zal het water niet worden opgewarmt doordat het dichter bij de aardkern komt waardoor het water wel vloeibaar zou blijven... Ik heb een keer een documentaire gezien waarin werd besproken of er een tunnel door de aarde gegeraven zou kunnen worden.. dit was niet mogelijk onder andere door de drastische stijging van de temperatuur.. zelfs in diepe mijnen was het al beduidend heter. dus laat staan op 100 km diepte...

Volgens mij was het een toename van 3 graden celcius voor elke honderd meter die je dichter bij de aardkern brengt.

100km diepte? Ben je dan al niet door de aardkost heen?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures