antioxidanten in fruit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 199

antioxidanten in fruit

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt op 'appels antioxidanten' en daar kwam niks uit, dus ik hoop dat dit geen dubbele vraag is...

Ik vroeg me af: sommige appels worden na het schillen sneller bruin dan andere appels.

Zou je kunnen stellen dat de appels (soorten) die minder snel bruin worden, meer anti-oxidanten bevatten en 'dus' gezonder zijn?

Ik vind dit trouwens echt een heel leuk forum!

Groetjes nienke

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: antioxidanten in fruit

Van HowStuffWorks:

"If you have read How Cells Work, you know that all cells contain thousands of enzymes. These enzymes do all of the work necessary for the cell to live its life. According to this article, the actual mechanism that causes browning in apples and potatoes involves an enzyme called polyphenol oxidase, also known as tyrosinase.

The browning reaction results from the oxidation of phenolic compounds in the fruit under the action of an enzyme called polyphenol oxidase (PPO), which is common in plant tissues.

Once you cut the fruit, you open up some of the cells. The enzyme then has access to oxygen in the air and it does its thing, turning the fruit brown. This is the same thing that causes brown spots in apples when you drop them."

Het bruinen van appels wordt dus veroorzaakt door een enzym dat fenolische groepen in stoffen in appels doet reageren met zuurstof. Het heeft dus lijkt mij niet veel te maken met de hoeveelheid antioxidanten in de appel. Appels die niet snel bruin worden hebben denk ik minder van het enzym, danwel minder fenolische bestanddelen.

Het zou echter toch kunnen zijn dat voor deze omzetting wel eerst een omzetting van zuurstof naar een "radikaal" (H2O2, OH, superoxide etc) nodig is. In dat geval zou de hoeveelheid antioxidanten wel degelijk een invloed kunnen hebben. Immers, als er zo'n radikaal nodig voor de uiteindelijke bruining dan zal deze een grotere kans lopen om weggevangen te worden in een appel met uitzonderlijk veel antioxidanten da in een appel met minder van deze stoffen.

Ik raad je dus aan om verder te zoeken (dit wordt dan wel erg scheikundig) op de naam van het enzym, en het exacte omzettingsproces, om te kijken of er inderdaad een radikaal tussenprodukt een rol speelt in het volledige proces.

Bart
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: antioxidanten in fruit

Hoe scheikundig het wordt valt nog wel mee. Het is voornamelijk een biochemisch proces wat vrij eenvoudig op het web is op te zoeken.

http://www.genome.jp/dbget-bin/show_pathwa...00350+ko:K00422

Hier staat polyphenol oxidase gewoon tussen.

http://www.genome.jp/dbget-bin/www_bget?en...enzyme+1.10.3.1

En hier staat de specifieke reactie.
2 catechol + O2 = 2 1,2-benzoquinone + 2 H2O
Afbeelding

catechol link

Afbeelding

1,2-benzoquinone link

Zoals je ziet is er hierbij geen H2O2 betrokken maar 'gewoon' O2. Je hebt hier te maken met een substitutie reactie van een aromatische groep

Leuk proefje wat je uit kan voeren: appel schillen en in een zuurstofloze (zuurstofarme) ruimte leggen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld in een wekpot een waxine lichtje te branden. Je zal dan naar alle waarschijnlijkheid zien dat je appel heel langzaam tot bijna niet bruin zal kleuren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 199

Re: antioxidanten in fruit

Okay,

ik moet toegeven dat scheikunde niet mijn sterkste vak is... so correct me if i'm wrong,

maar de stofjes die de reactie (het bruin worden van de appel) wel veroorzaken, hebben toch in feite niet zo gek veel te maken met de stofjes die dat bruin worden juist tegengaan?

Ik dacht schijnbaar wat simpel, maar mijn gedachtengang was namelijk: appel bevat anti-oxidanten, die dus het oxideren (bruin worden) van de appel zo lang mogelijk 'proberen tegen te houden'. Appels die minder snel bruin worden hebben dus meer anti-oxidanten?

Maar aan het antwoord van Bartsel te zien klopt die redenatie dus niet...?

thanx anyway,

Bella

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: antioxidanten in fruit

Het bruin worden kan je voorkomen met wat citroensap. Misschien is dat een aanwijzing?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: antioxidanten in fruit

Dat is inderdaad een aanwijzing voor het feit dat het geheel een enzymatisch proces is.

Citroensap verlaagt nl enerzijds de pH zodat het bruiningsenzym waarschijnlijk niet meer optimaal werkt; anderzijds bevat het zelf eiwit- (dus ook enzym-) afbrekende enzymen die het bruiningsenzym van de appel aan gort knippen.
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Berichten: 14

Re: antioxidanten in fruit

Hallo,

Ik zit op 5vwo en moet een PO maken over het bruin worden van een appel, en hierin moet zo veel mogelijk diepgang zitten. We weten inmiddels wel dat je het bruin worden op verschillende manieren kunt vertragen, maar we weten niet welke scheikundige reacties er plaats vinden (In molecuulformules of structuurformules).

Zou iemand me hiermee kunnen helpen,

BVD

guus D.

Berichten: 14

Re: antioxidanten in fruit

en weet iemand wat dit in het nederlands is :roll:

1,2-Benzoquinone

BVD

Guus

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: antioxidanten in fruit

Een paar posts hierboven had ik de reactie al geplaatst.

Voor de duidelijkheid nog een keer:

2 catechol + O2 = 2 1,2-benzoquinone + 2 H2O

De structuur formules van catechol en 1,2-benzoquinone staan er ook bij. Wat wil je nog meer?

1,2-benzoquinone is de naam van een organisch molecuul en heeft geen nederlandse vertaling.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: antioxidanten in fruit

Ja dat klopt die had ik gezien,

Maar wat ik me afvraag is of dat de enige reactie is die er optreed bij het bruin worden van de appel, of dat er meerdere reacties plaats vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: antioxidanten in fruit

Dit is de enige reactie die het bruinkleuren van de appel bepaald. Zoals je kan lezen is er maar 1 enzym verantwoordelijk voor de omzetting van catechol in 1,2-benzoquinone.

catechol wordt echter wel door een ander enzym gemaakt. Dat is ook duidelijk terug te vinden in de links die ik al heb gegeven. Echter als je deze daarbij wilt betrekken dan blijf je bezig, want dan kan je het enzym dat daar voor zit en daar weer voor (etc. etc.) ook daarbij betrekken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: antioxidanten in fruit

Oke hartstikke bedankt,

Ik had nog een laatste vraag.

De leraar vroeg om er zo veel mogelijk scheikundige diepgang in de stoppen en dit uit te werken over een totaal van 6 a4-tjes. Ik heb al het een en ander gevonden op jullie forum en op internet sites, maar in zijn totaltiteit kom ik niet verder dan 3 a4tjes.

Iemand nog tips?

Gr

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: antioxidanten in fruit

Ik kan je wel wat hierover gaan vertellen, echter het is misschien beter dat je eerst verteld wat je er al in hebt staan. Dan kan er gerichter tips worden gegeven.

Ik heb in ieder geval 1 tip wat je zeker niet mag vergeten: 'enzymkinetiek'
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: antioxidanten in fruit

Nou wat ik heb gevonden is eigenlijk wat op elke site hierover wel te vinden is:

-Ph waardes etc

-Temperatuur verhogen

-Zuurstof uitsluiten

Dat was het

Berichten: 14

Re: antioxidanten in fruit

Maar ik ben nog niet zo ervaren op het gebied van SK, dus voor mij is het vrij moeilijk nog te begrijpen wat enzymkinetiek is, laat staan wat het doet met een appel

Reageer