Springen naar inhoud

Chiptuning van wagens


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Gun

    Gun


  • >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2006 - 14:00

Bij het chiptunen van een wagen wordt het vermogen van een wagen vergroot door het vervangen van een chip in de motorcomputer door een andere. Hierdoor wordt het injectievolume en de voorontsteking van een motor veranderd.

Ik vroeg me af hoe nadelig dit is voor een motor van een wagen?
Zijn er eventueel consequenties aan verbonden?

Kan het met een oudere wagen (+/- 4 jaar)?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

TCDD

    TCDD


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2006 - 11:47

Het voordeel van je chip opnieuw instellen of vervangen is dat de motor effecienter verbrand doordat de fabrieksinstelling worden vervangen door betere. Het nadeel is de kosten(400 euro voor 10 pk winst), en het feit dat je motor harder werkt. Je merkt het verschil vaak nauwelijks, maar je motor werkt wel harder welk kan zorgen voor snellere slijtage. Over het algemeen is chiptuning bedoeld voor auto''s waar al een heleboel aan gesleuteld is(luchtfilter, turbo, katvervanger) maar voor een standaard auto is het zonde geld voor die hooogstens 10 pk.

#3

Gray

    Gray


  • >250 berichten
  • 334 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2006 - 14:27

Wel bij een wagen zonder turbo heb je 10pk winst, met een wagen met turbo heb je makkelijk 30,40,50pk of meer winst.

Nieuwe golf V tdi kan bv van 90pk naar 150pk gechiped worden.

Ikrijd zelf met een gechipedte 1.9TDI Cordoba 110pk->140pk.
en kan het iedereen aanraden!

#4

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2006 - 15:35

De fabrikant van je auto heeft de motor zo afgesteld dat hij met redelijk vermogen, maximale levensduur heeft. Als je de motor zwaarder gaat belasten, zal de slijtage toenemen (daarnaast natuurlijk ook het verbruik). Een ander nadeel is dat meestal alle garantie vervalt, tenzij je het door de merkdealer laat doen..
Er is trouwens best meer dan 10 kW bij te 'chippen' bij ongeblazen motoren. Het ligt er helemaal aan wat je te besteden hebt, wat het voor een auto is en bij wie je hem laat tunen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#5

Gun

    Gun


  • >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 11:11

Ik heb nu een 2000 cc motor met 66 kW.

De meeste wagens met een 2000 cc motor hebben standaard 100kW. Kan dit dan zovee kwaad om er 10 of 20 kW bij te steken?
Het gaat in principe toch over dezelfde motor, niet? Enkel is hij anders afgesteld.

#6

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 11:41

66 kW = (ong) 90 pk. Ik veronderstel dat het een diesel is?
om een voorbeeld te geven, er bestaan golf 1.9 TDI's van 90 tot 150 pk (meest courant).
Daar zitten echter wel belangrijke verschillen op, het is echt niet alleen de sturing dat voor dit verschil zorgt. indien je er zeker van bent dat identiek dezelfde motor verkrijgbaar is in twee verschillende vermogenversies, kun je eenvoudig de stuurdoos veranderen voor deze van de 'zwaardere' versie. Dit is echter niet hetzelfde als een (after-market) chip aanbrengen.


Om er 10 of 20 kW 'bij te steken" zou je je eerst eens goed moeten bevragen op welke manier je dit wenst te doen, en of de motor volledig hetzelfde is voor een zwaardere vermogenversie. Dikwijls zal je merken dat de pistons (compressieratio) en de kleppen(-timing en opp.) anders zijn.

#7

Block

    Block


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2006 - 20:59

Vergeet ook niet de fiscale voordelen, wegentaks is afhankelijk van het aantal pk's van de wagen. Constructeurs proberen net onder de limiet te blijven, maar soms is het herschrijven van een chip een "optie" in de garage.

Ik woon in Belgie, ik ben niet zeker of het Nederland ook zo is.

#8

Gun

    Gun


  • >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 11:23

Maar is het ook niet illegaal?

Niet alleen zou ik de verzekering bedriegen door mijn wagen voor minder kW te laten verzekeren dan hij werkelijk heeft. Kan/mag/moet?? je je auto opneiuw laten verzekeren als er een nieuwe chip in zit?

Maar stel dat ik een ongeval heb en de politie komt erachter dat mijn wagen geen originele chip bevat. Kan ik hierdoor problemen krijgen? Is er een wet die dit verbiedt?

#9

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2006 - 11:54

Het is in NL niet illegaal. Sterker nog: de merkdealer kan het voor je doen..
Overigens betaal je in NL niet naar vermogen, maar naar massa van de auto.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#10

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 12:18

in Be is't illegaal... (op een paar uitzonderingen na, ik twijfel dat je je wagen kan laten herhomologeren hier, ofwel is't export naar bv. the UK en import, enfin in Be zijn we nogal beperkt aangaande dat soort ingrepen)

Vooral bij accidenten waar doden bij vallen, kan het je zuur opbreken. Dat is, indien het ontdekt wordt natuurlijk.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures