Springen naar inhoud

Probleem oude 380V aansluiting

• Log in om te kunnen reageren

Stevens

Stevens

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2006 - 15:50

Ik heb een probleemje met een aansluiting op een oude 380V aansluiting

situatie
oude 380V (16A) aansluiting op een oude boerderij:
4 polig (3 x 220V + 1 nul) => geen aarding

Deze aansluiting moet verbonden worden op een verdeelkast, aansluiting op deze verdeelkast is 5-polig (3 x 220v + 1 nul + 1 aarding)

Kan iemand mij raad geven hoe ik dit het best kan doen?
Verdeelkast zal ongeveer op een kleine 200m van de aansluiting vd boederij staan.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 mei 2006 - 16:29

4 polig (3 x 220V + 1 nul) => geen aarding.

Je gaat toch niet vertellen dat daar helemaal geen aarde zit?
Waar gaat het trouwens over, is het de officiële aansluiting van het elektriciteitsbedrijf?

Stevens

Stevens

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2006 - 14:29

Idd, ben leider van een scouts groep en gaan op tentenkamp in de Ardennen.
Plaats waar we de tenten opzetten ligt op 200m van de boerderij.
Boerderij heeft een oude 380V aansluiting, idd zonder aarding.

4 polige aansluiting (3 x 220v + 0)

Ik heb me laten vertellen dat ik deze zonder aarding kan aansluiting op een verdeelkast. Aan de verdeelkast zou ik dan een aardingdraad moeten bevestigen aan een aardingspin van 1.5m diep in de grond.

Klopt dat?

Dirk B

Dirk B

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2006 - 21:41

Ik neem aan dat je gaat aansluiten op een stopcontact?
Weet je wel zeker dat je in het stopcontact 3x 220V + 0 ziet?
Ik neem aan dat het een 4 polig stopcontact is, dan zie je in het stopcontact waarschijnlijk 3 vrouwtjes contacten zitten en 1 pin?
In dit geval is het waarschijnlijk dat het om een "kracht" groep gaat en is de aansluiting eerder 3 x 380 Volt + aarde.
In het geval van een 5 polig stopcontact zie je 4 vrouwtjes contacten + een pin en heb je 3 x 380 + 0 + aarde.
Het is dus waarschijnlijker dat je geen 0 hebt en wel een aarde.
In dat geval kun je je eigen verdeelkast niet zomaar daarop aansluiten, tenminste niet wanneer je ook 220 V nodig hebt, en daar gaat het denk ik wel om of niet?
Een minder veilige maar wel werkende oplossing is dan de 0 van je verdeelkast ook op de aardleiding aan te sluiten, of de aardleiding van je verdeelkast samen met de 0 op een aardpen van 3 meter lengte aan te sluiten.
Let op wanneer de boerderij voorzien is van een aardlek schakelaar werken beide methoden niet omdat deze dan zal aanspreken, en zit de hele boererij zonder spanning.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2006 - 21:46

@Dirk B: 3 x 380 (tegenwoordig overigens 400 V) staat niet op het gewone net. Ook niet in de Ardennen.....

Als je 400 V nodig hebt doe je dat door tussen twee fasen van 230 V aan te sluiten, in plaats van tussen een fase en een nul.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dirk B

Dirk B

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2006 - 22:00

@Jan van de Velde:Ik denk ook dat het gaat om een oude kracht aansluiting, boerderijen hebben vaak die aansluiting wel, en stevens sprak over een 4 polige aansluiting, waarbij ik even aanneem dat hij het dan over een stopcontact of eventueel over een 4 polige schakelaar heeft die met 4 draden is aangesloten.
In dat geval heb je naar mijn mening een krachtgroep van 3x 380 of 400 volt.
Ik ben nog nooit een 4 polig stopcontact tegengekomen waarin aleen maar 3 lichtgroepen van 220/230 Volt zaten, volgens NEN 1010 mag dit ook niet, en dit zal in Belgie ook wel niet mogen denk ik zo.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2006 - 10:00

Ik ben nog nooit een 4 polig stopcontact tegengekomen waarin aleen maar 3 lichtgroepen van 220/230 Volt zaten, volgens NEN 1010 mag dit ook niet, en dit zal in Belgie ook wel niet mogen denk ik zo.

Da's vreemd, ik heb bij mij in de schuur niet anders dan vierpolige stekkers voor mijn mobiele draaistroommotoren, en allemaal 3 x 230 V
En allemaal aangelegd door erkende installateurs, de laatste (een buitencontact) nog maar een jaar of 5 geleden....

ik spreek hier over 230 V als de spanning tussen fase en nul.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 mei 2006 - 10:10

Volgens mij bedoelt Dirk dat je in een vierpolige stekker geen 3 fasen mag hebben die van afzonderlijke 1-fasige groepen komen.
Een 3-fasige aansluiting moet komen uit een 3-fasige groep. In het oude systeem is dat een groep met een 4-polige groepschakelaar en 3 smeltveiligheden. Tegenwoordig wordt zo'n groep uitgevoerd met een 3-fasige automaat.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2006 - 10:52

Dat denk ik ook wel, maar Dirk spreekt over:

Weet je wel zeker dat je in het stopcontact 3x 220V + 0 ziet?  
Ik neem aan dat het een 4 polig stopcontact is, dan zie je in het stopcontact waarschijnlijk 3 vrouwtjes contacten zitten en 1 pin?  
In dit geval is het waarschijnlijk dat het om een "kracht" groep gaat en is de aansluiting eerder 3 x 380 Volt + aarde.

en 3 x 400 V lijkt me onwaarschijnlijk als spanning tussen fase en nul op een boerderij...

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2006 - 11:55

Sorry als ik het nog verder off-topic gooi.

Volgens mij bedoelt Dirk dat je in een vierpolige stekker geen 3 fasen mag hebben die van afzonderlijke 1-fasige groepen komen.
Een 3-fasige aansluiting moet komen uit een 3-fasige groep. In het oude systeem is dat een groep met een 4-polige groepschakelaar en 3 smeltveiligheden. Tegenwoordig wordt zo'n groep uitgevoerd met een 3-fasige automaat.

Waarom is dat zo Klazon heeft dat met het fase verschil tussen de golven te maken oid?

Verder kan stevens dat niet meten met een simpele voltmeter welke wat is? Is het veriefieerbaar, (stop eruit, stekker open schroeven en kijken welke kleuren oid erin zitten?)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 mei 2006 - 12:54

Waarom is dat zo Klazon heeft dat met het fase verschil tussen de golven te maken oid?

Het heeft er mee te maken dat een 3-fasen groep als één geheel moet opereren. Als je de groepsschakelaar of de automaat uit zet moet alles uit zijn. Als je 3 fasen via aparte 1-fase groepen laat komen kun je er 1 uit zetten, terwijl op de andere 2 fasen nog spanning blijft staan. Het is dus gewoon een veiligheidsmaatregel, een installatie moet overzichtelijk en voorspelbaar zijn.

En wat Stevens kan meten? Tussen de vier draden onderling meten welke spanningen aanwezig zijn. Dat zal ongetwijfeld 3 keer 230V en 3 keer 400V zijn. Uit die metingen blijkt dan vanzelf welke 3 de fasen zijn. De vierde draad is dan het sterpunt, maar dat kan de aarde of de nul zijn. En om daar achter te komen is er maar één mogelijkheid: terug naar de bron. Oftewel, op de plek waar die kabel vandaan komt kijken hoe hij is aangesloten.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2006 - 13:08

Logisch dankjewel.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Stevens

Stevens

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2006 - 18:00

Ik heb thuis een foto van het "stopcontact" waar ik het overhad, zal dat hier zo snel mogelijk posten want wil natuurlijk wel zeker weten wat voor aansluiting dit is.

alvast bedankt iedereen

Dirk B

Dirk B

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2006 - 00:16

@StrangeQuark:wat Klazon schrijft klopt wel, tussen een fase en 0 meet je 230 V en tussen 2 fasen onderling meet je 400 V.
Het heeft inderdaad te maken met het fase verschil van de fasen op zich.
Als je 2 fasen op een osciloscoop zou laten zien en gemeten ten opzichte van de 0 leider zal je zien dat de effectieve spanningen van beide fasen 230 Volt is, echter ze zijn 120 graden in fase verschoven.
Als je nu tussen 2 fasen gaat meten, meet je in totaal 230 V op de top van de positieve sinus van de ene en 170 Volt op de flank van de negatieve sinus van de andere fase, hetgeen het totaal op 400 V brengt.
Nu even terug naar de topic, ik heb het idee dat er nog al wat begripsverwarring over het aanduiden van een krachtgroep bestaat.
In een 4 polig (kracht) stopcontact is alleen maar ruimte voor 3 fasen en de aardleider.
De 0 kan er in principe niet bij zitten omdat de aardleider altijd aanwezig moet zijn.
(tenzij er van de regels voor veiligheid is afgeweken)
In principe kun je op een dergelijk stopcontact alleen maar 3 x 400 V meten tussen de fasen onderling.
Dat je met een universeelmeter ook 230 V ten opzichte van aardleider meet komt door het feit dat in het trafo station de nul en aardleider met elkaar zijn verbonden, maar in principe mag je de aardleider niet als 0 gebruiken (aardlekschakelaar zal aanspreken) en kun je dus formeel uit een 4 polig stopcontact geen 230 V betrekken.
Wanneer je dat wel wil zul je een 5 polige aansluiting moeten hebben waar ook een 0 bij zit.

groencontainer

groencontainer

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2006 - 12:38

als je 3fases hebt, heb je ook altijd een 0, die zit namelijk in het sterpunt.
In dit geval, als je een vierpolige stekker hebt is dat iets moeilijker, maar als je er een unit tussen zet die dat sterpunt maakt, dan kan je er rustig een 230 apparaat op gooien.
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures