Proeven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 510

Proeven

Hey mensen,

laatst dacht ik even terug aan mijn peutertijd, als je dan s' avonds je bord eten voor je neus geschoteld kreeg, en er lagen een paar dampende spruitjes op mijn bord, mijn vader zei dat als ik mijn neus dicht zou houden er minder van zou proeven, ik heb gelezen dat dit klopt, maar waarom? Staan je neus en mond (smaakpapillen) met elkaar in verbinding?

groetjes Kasper

Berichten: 22

Re: Proeven

volgens mij moet je het zo zien: geur en smaak bepalen de lekkerheid zeg maar, wanneer 1 van beide wegvalt in jou geval de geur dan kun je niet goed meer vaststellen of iets nou wel of niet lekker is

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Proeven

Geur en smaak zijn twee verschillende dingen die toch nauw met elkaar samenhangen. Smaak is dat wat je met je tong kunt waarnemen, dus zoet, zuur, zout en bitter. Geur is dat wat je met je neus waarneemt, en dat kan vanalles zijn. Als je iets eet of drinkt dan neem je dat normaal gesproken zowel met je tong als met je neus waar. Geur en smaak vullen elkaar dan aan. Als de geur wegvalt dan neem je alleen nog de basiselementen zoet, zuur, zout of bitter waar en dat is dus veel minder dan mét geur. Dat merk je ook als je erg verkouden bent bijvoorbeeld, dan valt ook de geur weg en hou je alleen de smaak over.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 142

Re: Proeven

Ik zie meer logica in een wetenschappelijke benadering (zoals hierboven te lezen is), maar je kan het ook psychologisch (tussen de oren 8) ) bekijken. Als jeje concentreerd op je neus dichthouden proef je de smaak niet meer zozeer....

Net zoiets als een watje in je oor tegen wagenziektje (zal vast ook wetenschappelijk te bewijzen zijn)

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Proeven

Als je verkouden bent (je neus zit dicht), dan heeft je eten minder "smaak".
How will it end?

Reageer