heb vergeten of ben vergeten?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 402

heb vergeten of ben vergeten?

Hoi,

Ik vroeg me laatst af wat nou goed is, heb vergeten of ben vergeten?

Of is het allebei wat anders, maar betekent het net iets anders?

Voor mijn gevoel zou heb vergeten iets te maken hebben met meenemen, dus ik heb iets vergeten mee te nemen. Dan zou ben vergeten iets te maken hebben met je gedachten, dus ik ben vergeten je te bellen of ik ben vergeten hoe je die vergelijking op moet lossen.

Dit is enkel op gevoel gebaseerd dus ik heb geen idee of het klopt.

Groetjes, Elke
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 127

Re: heb vergeten of ben vergeten?

Het lijkt me dat je zelf het antwoord al gegeven hebt
Lawamena hitihala lawamena haulala

Berichten: 131

Re: heb vergeten of ben vergeten?

Elke schreef:Hoi,

Ik vroeg me laatst af wat nou goed is, heb vergeten of ben vergeten?

Of is het allebei wat anders, maar betekent het net iets anders?

Voor mijn gevoel zou heb vergeten iets te maken hebben met meenemen, dus ik heb iets vergeten mee te nemen. Dan zou ben vergeten iets te maken hebben met je gedachten, dus ik ben vergeten je te bellen of ik ben vergeten hoe je die vergelijking op moet lossen.

Dit is enkel op gevoel gebaseerd dus ik heb geen idee of het klopt.

Groetjes, Elke
Vroeger werd bij het voltooid deelwoord "vergeten" altijd "hebben" als hulpwerkwoord gebruikt, tegenwoordig komt ook "zijn" veel voor. Sommigen beweren inderdaad dat het verschil in betekenis dat je genoemd hebt, bestaat, maar ik heb niet de indruk dat het stevig geworteld is.

Het feit dat je als spreker van het Nederlands zelf twijfelt, is al een teken daarvan. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten of ik spontaan zou zeggen "ik heb mijn boek vergeten" of "ik ben mijn boek vergeten".

Laten we er gemakshalve maar van uitgaan dat je zowel "hebben" als "zijn" mag gebruiken zonder betekenisverschil.

Berichten: 96

Re: heb vergeten of ben vergeten?


Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: heb vergeten of ben vergeten?

dr. E. Noether schreef:Bevestiging van je gevoel:

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/849/
Niet helemaal, het onderscheid dat hier gemaakt wordt is nog iets "strenger".
Beide vervoegingen zijn mogelijk, maar niet in alle gevallen door elkaar te gebruiken. Als vergeten betekent 'verzuimen te doen (of mee te nemen)', heeft de vervoeging met hebben de voorkeur. Als het betekent 'zich niet meer herinneren' of 'kwijt zijn', is de vervoeging met zijn gangbaar


Het voorbeeld dat Elke geeft: "ik ben vergeten je te bellen" zou dan moeten luiden: "ik heb vergeten je te bellen". Omdat het een activiteit is in de zin van "verzuimen iets te doen".
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer