energie van een kogelbaan

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

energie van een kogelbaan

Weet iemand hoe de energie op bepaalde punten van een kogelbaan oftewel schuine worp te bepalen is, er is geen luchtweerstand.

De hoek waaronder hij weggeschoten wordt, de beginsnelheid en de afgelegde afstand op de x as zijn bekend.

groeten

Berichten: 73

Re: energie van een kogelbaan

Zonder luchtweerstand is het niet zo ingewikkeld. Je moet je beginsnelheid ten eerste ontbinden in een horizontale en verticale component. Zonder lucht weerstand blijft je horizontale snelheid gelijk. Je verticale snelheid zal uiteraard afnemen door de zwaartekracht. Doordat je de snelheid ontbonden hebt, kun je met de verticale snelheid rekenen net of je een kogel recht naar boven hebt geschoten.

De energie van de kogel is op elk punt: Ek = 1/2 x m x v^2

v = wortel(vx^2 + vy^2) [x en y richting, vx is dus constant]

Zo hier kun je wel verder mee denk en hoop ik. Anders hoor ik het wel, succes.

Berichten: 1.404

Re: energie van een kogelbaan

aangezien er geen wrijving is is de totale energie van de kogel constant.

Je kan de energie wel opsplitsen in potentiele en kinetische energie

Etot = Ekin + Epot

met

Ekin = (m.v^2)/2

Epot = mg/h

Dus als je de kogelbaan kent (die parabolisch is ) ken je ook steeds de kinetische en potentiele energie

Berichten: 2

Re: energie van een kogelbaan

hier kan ik al een stuk verder mee, bedankt.

De afstand van een schuine worp is te berekenen met de volgende formule: afstand = beginsnelheid^2 / g x 2 sinus van de hoek waaronder geworpen wordt.

zo kun je berekenen hoe ver hij zou moeten komen, aan de hand van een proef kun je kijken hoe ver het object werkelijk komt, deze afstand is kleiner door de luchtweerstand.

hoe kan je berekenen wat de luchtweerstand is, en wat is de eenheid hiervan?

Berichten: 142

Re: energie van een kogelbaan

hoe kan je berekenen wat de luchtweerstand is, en wat is de eenheid hiervan?


ik heb mijn binas niet hier helaas, maar daar staat dat in :shock: de eenheid is d8 ik kg/m^2

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: energie van een kogelbaan

De luchtweerstand is meestal niet constant, maar (lineair) afhankelijk van de snelheid waarmee je door de lucht beweegd:

Flucht = c |v|,

waar c een positieve constante is, welke de materiaaleigenschappen zoals oppervlak en massa beschrijft, en |v| de absolute waarde van de snelheid waarmee het object door de lucht beweegd.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer