Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Berekenen brandpuntsafstand bij twee lenzen

• Log in om te kunnen reageren

Sha-ron

Sha-ron

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 14:46

Hoi allemaal,
ik ben de wanhoop nabij, want ik heb werkelijk geen idee hoe ik de brandpuntsafstand moet bereken van een lens met alleen de volgende gegevens:
- Brandpuntsafstand lens A = 9,3 cm
- Lens A staat 15 cm van het voorwerp (lampje) --> evenwijdige lichtbundel
- afstand tussen lens A en B is 10 cm
- een scherp beeld is te zien als het scherm op 8,2 cm staat van lens B

Lens A en B zijn allebei positieve lenzen (want: reŽl beeld)

Ik zou iedereen die me een stukje dichterbij het antwoord kan brengen ontzettend dankbaar zijn

Liefs,
Sharon

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 mei 2006 - 15:00

Heb je een nette tekening?
Ken je de lenzenformule?
lens A: v=15, bA=? en f=9,3. Bereken bA
lens B: v=10-bA, bB=8.2en fB=? Bereken fB.

Controleer nu je antwoord door (in je nette tekening) de basis-lichtstralen met een geo-driehoek te construeren.

Sha-ron

Sha-ron

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 16:49

Dat snap ik idd
maar er stond 'bereken'

Dus een tekening is niet de bedoeling

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2006 - 18:21

dat berekenen doe je dus met die lenzenformule zoals Safe aangaf. En met die nette tekening kun je je berekening controleren.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Rude

Rude

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 22:16

Een tekening kan helpen bij het algemene beeld van je opstelling, en dus kan je makkelijker naar een oplossing toewerken (berekenen)
ik kan me niet voorstellen dat het fout is, als je een tekening ter verduidelijking maakt en vervolgens gaat rekenen. Dat is tenminste wel de manier waarop ik het zou doen :roll:
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 mei 2006 - 23:32

Als het lampje 15 cm voor lens A staat, en uit het lampje komt een evenwijdige lichtbundel , dan maakt de afstand van het lampje tot lens A niet uit.
Het beeld van lens A bevind zich dan op 9,3 cm achter lens A ( in het tweede hoofdbrandpunt van Lens A . Voor lens B geldt dan een Voorwerpafstand van + 0,7
en een beeldafstand van 8,2 cm. f = 0,644 cm.

In het geval dat het lampje op 15 cm voor lens A staat, op de hoofdas en een puntvormige lichtbron is, dan wordt het beeld gevormd op 24,47 cm achter lens A.
Door nu lens B op 10 cm achter lens A te plaatsen, wordt het voorwerp virtueel voor lens B en heeft een v = - 14,47 cm. b= + 8,2 cm. Dus f = + 18,92 cm.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2006 - 12:25

Als het lampje 15 cm voor lens A staat, en uit het lampje komt een evenwijdige lichtbundel , dan maakt de afstand van het lampje tot lens A niet uit.  
Het beeld van lens A bevind zich dan op 9,3 cm achter lens A ( in het tweede hoofdbrandpunt van Lens A . Voor lens B geldt dan een Voorwerpafstand van + 0,7  
en een beeldafstand van 8,2 cm. f = 0,644 cm.

dit verhaal kan ik even niet volgen. Het is volgens mij juist bij een evenwijdige lichtbundel dat geldt:

dan wordt het beeld gevormd op 24,47 cm achter lens A.  
Door nu lens B op 10 cm achter lens A te plaatsen, wordt het voorwerp virtueel voor lens B en heeft een v = - 14,47 cm. b= + 8,2 cm. Dus f = + 18,92 cm.

met 1/v + 1/b = 1/f bereken ik voor lens A inderdaad een beeldsafstand b van 0,2447 m

Vanwege de afstand tussen lens B en A van 10 cm betekent dit een voorwerpsafstand v voor lens B van -0,1447 m.
weer met 1/v + 1/b = 1/f bereken ik voor lens B met een beeldsafstand b van 0,082 m inderdaad een brandpuntsafstand voor B van 0,1892 m

Of ben ik nu in de war?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures