Batterij van Aluminium, koper en zuur.

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 5

Batterij van Aluminium, koper en zuur.

Ik heb laatst eens iets gelezen over hoe je heel simpel een batterij kan maken. Je neemt dus een stukje aluminiumfolie, dan een stukje absorberend papier (zakdoek, wc-papier... etc.) gedrenkt in zuur (1 M zoutzuur in dit geval) en dan een koperen muntje (5ct muntje heb ik gebruikt). Maar nu kom ik er niet uit welke redox reactie er precies afspeelt. Zou iemand hier me kunnen helpen?

Berichten: 288

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

ik denk

Al - 3e -> Al3+

Cu2+ + 2e -> Cu

in vergelijking met http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...ctrochemcel.htm

Berichten: 5

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

Maar een koperen muntje is toch niet geladen? Dit was dus mijn probleem; ik heb 2 reductoren. En naar wat ik gelezen heb, deed de zoutzuur niet mee in de reactie, en 'vervoerde' alleen de elektornen. Anders zou je deze half-reactie nog kunnen krijgen: 2 H+ --> H2. Of zit deze er inderdaad in?

Berichten: 1.379

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

Het is anders dan Leen denkt. Er zijn geen Cu(2+) ionen in de vloeistof en die kunnen dus niet de kathodische reactie verzorgen.

Maar er is wel zuurstof aanwezig en de kathodische reduktie van zuurstof loopt prima aan het metaal koper.

Naast de anodische reaktie Al -----) Al(3+) + 3e is er dan ook de kathodische reaktie:

2H2O + O2 + 2e -------) H2O2 + 2OH(-)

gevolgd door de ontledingsreaktie: 2H2O2 ------) 2 H2O + O2
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 5

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

Kijk eens aan! Hartstikke bedankt; dat had ik nodig!

Berichten: 186

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

Maar je werkt wel bij sterk zuur milieu. Dan zou in principe ook volgende reactie kunnen optreden : O2 + 4H+ + 4e- ---> 2 H2O

.

Berichten: 5

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

Hoe ik het nu heb bekeken, is het eigenlijk best simpel:

Ag --> Ag3+ + 3e-

2 H+ + 2 e- --> H2

Klopt perfect als je de standaardpotentialen bekijkt...

Berichten: 4

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

alluminiumfolie lost op in zoutzuur..

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

Aluminiumfolie (of aluminium) zal niet in oplossing raken in zoutzuur. Er zal een oxidatie van aluminium optreden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

oh thx voor de correctie

Berichten: 92

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

Niet oplossen?

Als je een propje alluminiumpapier in een reageerbuisje met wat zoutzuur gooit dan zal het mengsel stevig beginnen bruisen/koken en uiteindelijk hou je terug een glasheldere vloeistof over en is alle alluminium opgereageerd tot alluminiumchloride. Het bruisen is toch het ontsnappen van waterstofgas?

Maar misschien is oplossen chemisch gezien iets anders als reageren.

Berichten: 1.379

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

Om begripsproblemen bij scholieren zoveel mogelijk te vermijden moeten we ons hier nauwkeuriger uitdrukken:

1. Bij oplossen blijven de stoffen bestaan. Suiker, opgelost in water blijft suiker, ook al zie je de kristalletjes niet meer. Maar, na indampen komen ze terug.

2. Bij reageren worden stoffen omgezet in andere stoffen. Het metaal aluminium reageert met een HCl oplossing. Als we naar het Al kijken noemen we het een oxydatie. Als we naar de H+ ionen kijken noemen we het een reduktie.

Oxydaties en redukties verlopen dus altijd gelijktijdig en met dezelfde reaktiesnelheden.

Helaas wordt "2." meestal ook oplossen genoemd. Dat komt omdat het metaal tijdens de reaktie verdwijnt. Maar, als je het geheel gaat indampen krijg je je metaal niet meer terug. Dan blijkt pas dat het metaal Al echt verdwenen is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 17

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

nou. ik heb ook is een keer een batterij gemaakt van aluminium.

en het werkt ook nog. Misschien kunnen jullie me helpen :D , ik moet een batterij werkstuk maken. (mijn Nederlands is niet zo goed :D )

ik gebruikte:

-kolen (die ze voor de aquarium gebruikt)

-keukenzout (oplossen in water, verzadigd oplossen.)

-water

-aluminiumfolie

-zakdoekjes.

natuurlijk heb je nog wat stroom verbruikende spullen nodig.

Ik gebruikte een kleine motortje.

ik heb hem als volgt gebouwd (op volgorde) bouwplan

-een aluminiumfolie

-zakdoekje erop

-kolen erop

-dan opgeloste keukenzout erop.

-aluminiumfolie erop.

Twee geleidende draadjes gebruiken. (zijn verbonden met het motortje)

De ene draad verbind je met de onderste aluminiumfolie.

De ander met de bovenste.

Druk met je handen op de bovenste aluminiumfolie, en je ziet dat het motortje werkt.

Dit batterij levert 1,5 volt op.

Je kan dit batterij zo vaak als je wilt opstapelen (volgens het bouwplan).

Als je hem opstapelt levert je batterij 2x zoveel Volts op.(3.0 Volt)

Als je hem zo 3x opstapelt. Dan levert hij 3x zoveel volts op.(4.5 Volt)

Alvast bedankt voor het bekijken en het reageren op mijn proefje. :D

Berichten: 66

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

Dat wat je daar doet is inderdaad een correcte manier van een serieschakeling maken van je "cellen". Kijk ook eens wat er gebeurt als je die "cellen" in een parallel-schakeling zet.

Berichten: 17

Re: Batterij van Aluminium, koper en zuur.

ik zal het gaan proberen.

alleen ik heb de laatste tijd een beetje druk.

mischien kan je dat gaan proberen.

als je dat doet zal ik graag iets van je horen.

Reageer