instant ice pack

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

instant ice pack

wie weet hoe een instand ice pack / compress werkt :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: instant ice pack

Vaak is dit een oplossing van een zout (ammonium nitraat) (1 malig gebruik). Die als je ze laat kristaliseeren warmte ontrekt van de omgeving. Om dit kristalisatie proces te starten moet je eerst op een stukje metaal drukken.

Mischien zijn er ook nog andere zoutoplossingen die je wel vaker kan gebruiken. Met "warm packs" kan het namelijk wel.

Re: instant ice pack

Het kan met meerdere stoffen, ik weet niet welke allemaal, maar het principe is dus dat er heel snel warmte word afgegeven wordt aan de omgeving waardoor dat coldpack dus heel snel afkoelt.

Re: instant ice pack

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...uitoververz.htm :shock:

interessante info voor iedereen die zich graag bezighoud met het bestuderen van hotpacks net als ik

Berichten: 45

Re: instant ice pack

Het gaat hier over instand cold packs, zit voor zover in weet altijd ammonium nitraat of ereum en een zakje water in die je kapot knijpt, heel simpel dus.

Re: instant ice pack

weten jullie dan ook wat de reactie vergelijking van ammoniumnitraat met water is?

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: instant ice pack

Er is geen scheikundige reactie, het is een natuurkundige reactie waarbij het kristalliseren energie kost.

Er is dan ook geen echte reactievergelijking, hooguit zoiets als:

NH4+ + NO3- -> NH4NO3

Berichten: 8

Re: instant ice pack

Wat is nou weer ereum? ](*,) Sorry ik ben vrij nieuw enzo. Ik zou graag willen weten

welke stoffen er allemaal nog meer voor gebruikt kunnen worden.

Alvast bedankt!! ;)

Reageer