Springen naar inhoud

[natuurkunde] vraag over gecomprimeerde druk

• Log in om te kunnen reageren

bamiehap

bamiehap

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 21:41

Beste natuurkundigen,

Wie weet het antwoord op de volgende vraag?

je hebt een gastank van 100l gecomprimeerd gas.
De druk is 50 atmosfeer
als je hem laat leeglopen tot 25 atmosfeer hoeveel liters gas zijn er dan uit de tank gelopen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2006 - 21:44

Vraag is, zoals hier gesteld, niet te beantwoorden. Je moet nog even definiëren bij welke druk je die liters wil meten. Het volume van gassen is letterlijk nogal rekbaar.....

Je kunt wel zeggen dat de helft van de gasmoleculen uit de tank is ontsnapt (mits de temperatuur van de inhoud van de tank niet is veranderd :roll: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

bamiehap

bamiehap

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 21:50

Atmosfeer is een wat verouderde eenheid van druk, overeenkomend met de gemiddelde luchtdruk op zeeniveau, ofwel 101,325 kPascal (in de luchtvaart en meteorologie spreekt men van 1013,25 hPa als men het over een standaard luchtdruk heeft). Het eenheidssymbool is atm.

bron. wikipedia

volgens mij moet je er met de wet van Boyle en de wet van Gay Lussac aardig uitkomen, alleen ik stik een beetje in alle si eenheden en de berekeningen ertussen en zie het overzicht even niet meer

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2006 - 21:59

Ja, die jongens wisten het perfect. Het probleem is ook heel simpel. Als je je ontsnapte liters wil meten bij 1 atmosfeer (gemiddelde atmosferische druk):

100 L x 50 atm = 5000 L.atm
werd:
100 L x 25 atm = 2500 L.atm
(die L.atm is een ter plekke door mij verzonnen eenheid, die echter perfect om te rekenen is in aantal moleculen (mol), en die ik hier gebruik in de hoop dat duidelijk is wat er aan de hand is. )
er is dus 2500 L atm ontsnapt.

gemeten bij 1 atmosfeer levert dat 2500 Latm/1atm=2500 L
gemeten bij 2 atmosfeer levert dat 2500 Latm/2 atm=1250 L
gemeten bij 5 atmosfeer levert dat 500 L
etcetera
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

bamiehap

bamiehap

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 22:01

oh ja, we gaan ervan uit dat de temperatuur gelijk is gebleven.

bamiehap

bamiehap

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 22:03

super, dat overzicht was ik dus even kwijt. ik vond de vraagstelling ook nogal lomp en die heb je zo aardig vereenvoudigd. wil je nog een nieuwe vraag van mij?

bamiehap

bamiehap

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 22:08

ps. als je een computer gerichte vraag hebt, dan moet je bij mij zijn

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2006 - 22:08

Als het hierop aansluit, ga maar door, voor een ander onderwerp open je beter een nieuw topic. :roll:

bamiehap

bamiehap

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 22:20

deze vraagstelling is nog vager:

bij een pas gevulde gastank hoor je de vloeistof klotsen, na verloop van tijd zit er duidelijk minder vloeistof in de tank. wat is er aan de hand (meerdere antwoorden mogelijk)

a. de gasdruk in de tank is afgenomen
b. de gasdruk in de tank is toegenomen
c. de gasdruk in de tank is niet veranderd
d. het volumern van het gas is verhoogd.

ze hebben het over een campinggastank.

de vragen die bij mij opkomen zijn dan gelijk: is er wat uitgehaald, wat voor een gas/vloeistof, wat was de temperatuur. maar dat staat niet in de stelling en ik denk dus te ver. wat denk jij?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2006 - 22:40

Als er meerdere antwoorden mogelijk zijn:
gegeven is dat het vloeistofniveau is hoe dan ook is gedaald
a. de gasdruk in de tank is afgenomen
dit is mogelijk indien gas is afgetapt én de temperatuur is gedaald

b. de gasdruk in de tank is toegenomen
dit is mogelijk indien de temperatuur is verhoogd (al zul je dat aan het klotsen zo gauw niet merken, of je brandt je fikken aan het tankje......)

c. de gasdruk in de tank is niet veranderd
dit is mogelijk indien gas is afgetapt en de temperatuur constant is gebleven

d. het volume van het gas is verhoogd.
Dit is een idioot antwoord, want dat is gegeven. Immers, het vloeistofniveau is gedaald dus MOET het gasvolume zijn toegenomen. Dit is overigens mogelijk indien de temperatuur is verhoogd, of wanneer gas is afgetapt bij constante temperatuur.

Kortom, tenzij bepaalde omstandigheden (aftappen, temperatuursveranderingen)worden uitgesloten is alles mogelijk.

En nou komt meerkeuzetechniek om de hoek kijken: gezien het gebrek aan nadere gegevens is het enige wat je met alle zekerheid kunt zeggen het idiote antwoord D...........

de vragen die bij mij opkomen zijn dan gelijk: is er wat uitgehaald, wat voor een gas/vloeistof, wat was de temperatuur. maar dat staat niet in de stelling en ik denk dus te ver. wat denk jij?  

Wat ik denk is dat dit de slechtste meerkeuzevraag is die ik in jaren heb gelezen..... en dat wil wat zeggen. :roll:

Ik kan geen betekenisvolle kaas maken van:
- "een pas gevulde" gastank.
- " na verloop van tijd"

kortom, terug naar de uitgever.......

bamiehap

bamiehap

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 22:50

haha, dit zijn examenvragen die mijn vriendin voor de opleiding tot anestesiemedewerker moet weten.

hoe gek wil je het hebben.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2006 - 23:08

haha, dit zijn examenvragen die mijn vriendin voor de opleiding tot anestesiemedewerker moet weten.  

hoe gek wil je het hebben.

niet veel gekker aub, want dan durf ik mij nauwelijks nog te laten bedwelmen..... :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures