[natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

ik had een vraagje, ik moet op school het smeltpunt bepalen van een metalen draad met een proef, en dan moet je een formule opstellen.. het lukt me niet echt. De proef is als volgt:

twee statieven met daartussen een metalen draad, gewichtje in het midden en stroomkring maken door het metalen draad, doordat je stroom op het draat zet wordt het draad warm en zet uit.

ik doe nu het volgende:

stroomkring maken, meten hoe hoog het draad hangt, telkens een half A meer, opschrijven wat je ziet totdat het draad knapt. Als het draad knapt ben je namelijk bij het smeltpunt omdat dan het draad vloeibaar is en laat dus los van de andere moleculen..

zouden jullie kunnen zeggen of dit een beetje klopt en hoe je die formule moet maken? Leuke site trouwens, ik kreeg hem van iemand anders egt top!

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

Dit bericht hoort in een andere topic. Hier worden alleen vragen gesteld over Speciale Relativiteit.
How will it end?

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

sorry ik zag het net ook mar ik kan het volgens mij nie verplaatsen of wel?? mar weet jij het antwoordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

Dit hoort inderdaad niet bij de Minicursus Speciale Relativiteit. Daarom heb ik het maar afgesplitst naar een nieuwe thread.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

Op deze manier stel je niet vast wat het smeltpunt is van de draad (en als je weet wat voor legering het is, kun je dat gewoon opzoeken, maar hiermee stel je vast bij welke stroom de draad zo zwak (eigenlijk week) wordt dat hij breekt. En dat is nog lange niet het smeltpunt en ook nog eens afhankelijk van het gewicht.

Metaal wordt dus eerst week (denk maar eens aan rood- of witgloeiend ijzer in een smederij, de smid beukt er dan met zijn hamer op omdat het dan makkelijker vervormt).

Wat jij doet in die proef is eigenlijk een temperatuursafhankelijke trekproef.

@ suyver:

Over forums gesproken, lijkt dit misschien meer iets voor het huiswerkforum.

Grtz,

Ton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

Goed punt: verplaatst naar het Huiswerkforum.

Ik denk dat als je deze proef herhaalt met verschillende gewichten die aan de draad hangen (en je ook weet hoe zwaar de draad is!) dat je dan kan extrapoleren naar een gewicht van 0 en dat is dan je smeltpunt. Het is natuurlijk niet de meest nauwkeurige manier, maar ik denk wel dat het werkt.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

Ik denk dat als je deze proef herhaalt met verschillende gewichten die aan de draad hangen (en je ook weet hoe zwaar de draad is!) dat je dan kan extrapoleren naar een gewicht van 0 en dat is dan je smeltpunt. Het is natuurlijk niet de meest nauwkeurige manier, maar ik denk wel dat het werkt.


Ik denk dat dat niet zal lukken omdat je steeds te ver van het smeltpunt af bent en dichter bij het smeltpunt de kromme extreem zal wijzigen.

Overigens praten we nu over smeltpunt in Ampéres i.p.v. temperatuur (hoewel daar wel een relatie in is, want daar is de hele werking van smeltveiligheden [stoppen, zekeringen] op gebaseerd).

Dit nog even afgezien van mijn eerdere opmerking dat het eerder een trekproef is. Behalve als je idd naar 0 extrapoleert, en zijn we weer terug bij af.

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

Doordat het draadje doorbrandt weten we dat het metaal vloeibaar is geworden.

Verder meten we hoe lang het draadje is op het punt van doorbranden.

Dat doen we door het hoogteverschil van het doorgebrande draadje te meten met behulp van de stelling van Pythagoras.

Als we dus het verschil weten van de lengte van het draadje en we weten de uitzetting van het metaalsoort per graden Celsius of Kelvin, wat je op kan zoeken in tabel 8 van de Binas, weten we de temperatuur waarbij het draadje doorbrak.

Deze uitzettingswaarde maal het verschil van de temperatuur en maal de begin lengte moeten we gelijk stellen aan de eind lengte. Dan krijgen we daar een temperatuurverschil uit. Die waarde doen we plus 293 K, de omgevingstemperatuur, en dan hebben we het smeltpunt.

De formule wordt dan:

Smeltpunt= verlenging + 293

(Beginlengte · lineaire uitzettingscoëfficiënt)

zou dit het mssn kunnen zijn? en trouwens over dat het gewicht van belang is, dat is niet zo, we hebben er 50 100 en 200 gram aangehangen en er was geen verschil.. nou ik hoor het wel alvast bedankt!

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

de formule was een beetje onduidelijk ik bedoelde

verlenging / (beginglengte x lineaire uitzettingscoëfficiënt) + 293

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

Jullie denkfout is [naar mijn idee] dat het breekpunt bij een bepaalde temperatuur, geijk is aan het smeltpunt: datklopt niet. Met een gewichtje eraan (en ook zonder, want de draad heeft ook zelf gewicht [kijk maar naar hoogspanningsmasten]) is dit een trekproef gecompineerd met weekheid (= niet gelijk aan smeltpunt) i.p.v. smeltproef.

Leg dat maar eens aan jullie onderwijzer voor. Bij trekproef heb je eerst sigme E, dan insnoering, dan breuk. Dat is een kromme met een deuk erin.

Suc7

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

hee lydia zeg nou zelf als de draad vloeibaar was zo er toch een plasje liggen ofniet, dan knapt de draad niet. knappen=nog een verbinding tussen moleculen=niet vloeibaar. sowieso klopt die proef niet, je meet neit wanneer de draad aan zn smeltpunt toe is, maar wanneer het gewichtje de draad laat knappen, kortom

meijer **** us all 8)

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

we hebben het ook gedaan zonder gewichtje jeroen :wink: en tog breekt het draadje duzz het klopt wel.. en kheb nu ongeveer 3 soorten draden gehad en het klopt wel!

Berichten: 142

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

we hebben het ook gedaan zonder gewichtje jeroen :wink:  en tog breekt het draadje duzz het klopt wel.. en kheb nu ongeveer 3 soorten draden gehad en het klopt wel!
en wat is nou het smeltpunt van de metalen draad?

wat betreft dat plasje metaal wat je dan moet zien liggen, daar kan ik me wel in vinden, herhaal de proef eens met een draad van tin, want volgens mij breekt de tin veel eerder als dat wanneer het een temperatuur van zo'n 250 graden C heeft bereikt :shock:

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

jeroen de boer schreef:(...)

kortom... meijer **** us all 8)


Dat kan je zeker wel zeggen maar met een beetje smart thinking kom je er wel :shock:

Re: [natuurkunde] Smeltpunt bepalen van een metalen draad

damn en nu worden wij genaait:P arme wij..

trouwens wij doen "maar" natuurkunde 1, dus blijkbaar was het vorig jaar zo "makkelijk" dat wij het nu ook mogen doen :shock:

Reageer