VWO scholieren een weekje in ons lab

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 45

VWO scholieren een weekje in ons lab

Over een aantal weken komen 2 VWO scholieren een weekje op ons research lab meelopen (en zelf experimentjes doen) omdat ze een profielwerkstuk moeten maken. We hebben een aantal leuke experimenten verzonnen: Transfecties van plasmiden in humane cellen zodat ze GFP-tagged eiwitten kunnen zien (waar in de cel zitten de eiwitten?). Tegelijkertijd gecotransfecteerd met een plasmide met een promoter gevolgd door een luciferase gen zodat we ze ook het effect op transcriptie van deze eiwitten kunnen laten meten. Enfin, ze moeten zich nu inlezen op VWO of beginners HLO niveau op transcriptie regulatie, genen, intronen, exonen, promotoren, RNA, DNA, plasmiden enz.

Ik heb al wat zitten googlelen, maar kom niet zoveel tegen wat geschikt voor ze is. Ik wil ze niet opzadelen met een boek al ' Molecular Biology of the Cell' want dan zien ze het denk ik allemaal niet meer zitten. Ik wil ze wel 1 of 2 artikelen sturen, maar ze hebben gewoon ook wat basis kennis nodig. Blijkbaar kunnen ze uit hun eigen biologie boeken nog niet genoeg halen.

Heeft iemand tips? Liefst natuurlijk online verkrijgbaar maar een boekje wat makkelijk verkrijgbaar is voor een leuk prijsje moet ook wel kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: VWO scholieren een weekje in ons lab

Ik denk dat de wikipedia een prima uitgangspunt is:

http://en.wikipedia.org/wiki/Plasmids

http://en.wikipedia.org/wiki/Exons (en Introns op dezelfde pagina)

http://en.wikipedia.org/wiki/DNA (en ook RNA)

http://en.wikipedia.org/wiki/Promotor

Er zit hier een fantastische basis hoeveelheid informatie in. Je moet het maar even doorkijken of jullie onderwerpen er ook bij staan.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 590

Re: VWO scholieren een weekje in ons lab

Ik denk overigens wel dat de stof ver voorbij gaat aan VWO-2 niveau. Het is eerder universiteit 1e jaarsstof... :roll:

Je kunt natuurlijk altijd zelf een klapper in elkaar draaien gebaseerd op het genoemde en boek (ik neem aan dat je die van ALberts bedoelt) en Genetic Analysis van Griffiths.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: VWO scholieren een weekje in ons lab

Zelf het eerste jaar HLO al afgerond, en dan moet je toch wel een eind hiermee kunnen komen. Zelf zou ik de boeken 'Biology, van Campbell' lees dan vooral 'unit three' aanraden, 'Biochemistry van Stryer' is ook wel altijd handig. Een aantal hoofdstukken hieruit moet altijd wel lukken lijkt me. Er zal in deze boeken nog wel wat meer staan.

Misschien is het ook nog wel leuk om een aantal apparaten te behandelen. Gebruik hiervoor dan 'Quantative chemical analysis van Harris'.

Als je deze boeken als leidraad aanhoud moet je een heel stuk kunnen komen.

Toevoeging: Als je te maken hebt met leerlingen uit 6 VWO, dan zouden ze het niveau van 1ste jaars HLO benaderen. Boeken uit 6 VWO (ik weet niet welke ze gebruiken) zou je dus ook kunnen overwegen.

De hierboven genoemde boeken zijn niet echt bepaald 'goedkoop', als je deze boeken hebt liggen kan je natuurlijk een een paar kopietjes voor ze maken. Het is niet dat ze het hele boek nodig zullen hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 45

Re: VWO scholieren een weekje in ons lab

Ik denk overigens wel dat de stof ver voorbij gaat aan VWO-2 niveau. Het is eerder universiteit 1e jaarsstof... :roll:  
Het zijn in totaal 2 scholieren en ze zitten in 5 VWO. Volgend jaar eindexamen, dus ik denk toch wel dat ze de stof aan moeten kunnen. Zeker met genoeg uitleg gedurende de week.

Ik denk dat mijn zin 2 VWO scholieren verkeerd begrepen is.....

EN BEDANKT VOOR DE TIPS TOT NU TOE ALLEMAAL

Reageer