Muizen breken Mendeliaanse overervingswetten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Muizen breken Mendeliaanse overervingswetten

Mutant mice challenge rules of genetic inheritance

In a discovery that rips up the rulebook of genetics, researchers in France have shown that RNA, rather than its more famous cousin DNA, might be able to ferry information from one generation of mice to the next.

DNA has long been credited with the job of passing traits from parent to child. Sperm and egg deliver that DNA to the embryo, where it ultimately decides much of our looks and personality.

The new study in Nature1 thrusts RNA, DNA's sidekick, into the limelight. It suggests that sperm and eggs of mammals, perhaps including humans, can carry a cargo of RNA molecules into the embryo - and that these can change that generation and subsequent ones.

This method of inheritance could serve a useful purpose. A plant, for example, could adapt to drought during its lifetime by quenching activity of a gene and passing that on through inherited RNA, rather than picking up a mutation in the DNA. Should this characteristic prove useless a few generations down the line when conditions change, it could prove easier to undo.

http://www.nature.com/news/2006/060522/full/060522-13.html
Stel dat dit in alle levende wezens gebeurt, hoeveel invloed heeft deze manier van overerfing dan op de evolutie?

(zie poll)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Muizen breken Mendeliaanse overervingswetten

Ja het is hele fascinerende materie dit hele verhaal, de biologie staat er bol van volgens mij.

Ik denk dat dit alleen maar het concept evolutie makkelijker maakt. Het meest gebruikte argument tegen evolutie is dat het allemaal te snel en heftig zou zijn gebeurt, en dan komen er voorbeelden van mooie dingen in ons lichaam of in het lichaam van dieren en dat dat nooit gekund had in 1.5 miljard jaar. (persoonlijk ben ik het niet eens met dat gevoelsmatige argument maar dat is een andere discussie)

Wat er in die laatste alinea eigenlijk staat. Je kan makkelijker gebruik maken van dieverse adaptaties en als deze niet goed blijken te zijn dan dat weer uitzetten. Het systeem is wat flexibeler.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Muizen breken Mendeliaanse overervingswetten

Als ik het verhaal goed begrepen heb, dan houdt dit dus in dat organismen zichzelf via RNA ook genetisch kunnen beinvloeden tijdens hun levensduur, i.p.v. dat ze via DNA alleen hun nageslacht genetisch kunnen beinvloeden?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Muizen breken Mendeliaanse overervingswetten

Dat zet lamarck weer in een heel ander licht....
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 590

Re: Muizen breken Mendeliaanse overervingswetten

P__ schreef:
Als ik het verhaal goed begrepen heb, dan houdt dit dus in dat organismen zichzelf via RNA ook genetisch kunnen beinvloeden tijdens hun levensduur, i.p.v. dat ze via DNA alleen hun nageslacht genetisch kunnen beinvloeden?
Ze beïnvloeden juist het nageslacht d.m.v. RNA, dat is de revoltutionaire gedachte.

Het past wel in de rij recente ontdekkingen die wijzen op steeds meer epigenetische factoren. De idee van de histon-code vindt ik zelf één van de spectaculairste, het idee is dat verschillende configuraties van chemische groepen (methyl, ethyl, nitraat bijv.) die gebonden zijn aan de histonen een functie hebben in de genexpressie.

Anyway, het voorbeeld van het overerfbare RNA zie ik als extra (epi-) genetische flexibiliteit waarmee het proces van natuurlijke selectie ook een extra flexibiliteit krijgt.

Zou er over enkele decennia dan toch eindelijk een paradigmawisseling in :wink: de biologie komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Muizen breken Mendeliaanse overervingswetten

Dit veranderd echter het principe van Mendel niet. Deze stelt dat de genetische informatie van de ouders de genetische informatie van de nageslachten bepaald. Dat Mender toen vooral keek naar het fenotype komt doordat hij gebonden zit aan zijn. Ik zou eerder zeggen dat dit een extra dimensie in het principe van Mendel brengt.

Tevens vraag ik me af hoe het kan dat een RNA molecuul van invloed kan zijn op de volgende generatie. Als een RNA molecuul wordt doorgegeven aan de volgende generatie, dan kan dit voor zover mij bekend is niet meer worden omgezet in DNA. Aangezien muizen (en ook mensen ) voor zover ik weet geen reverse transcriptase bevatten, zullen de RNA moleculen vrij snel weer degenereren. Om dit tegen te gaan zou er een 'super poly-A staart' aan moeten zitten (of zoiets).

Een andere mogelijkheid is dat dit RNA wordt getransleert tot eiwitten en dat dit vervolgens van zo'n grote invloed is op de ontwikkeling van de embryo.

Als ik het bericht doorlees verbaas ik me over de 'popi-jopi taal' van Nature. Zoals ik het bericht lees is een 'super poly-A staart' dus onwaarschijnlijk en moeten we het zoeken in eukariotische reversetranscriptase.

Dit is heel interessant voor elk onderzoek waarbij genetica een rol speelt. Ik denk hierbij onder andere aan kanker onderzoek.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 590

Re: Muizen breken Mendeliaanse overervingswetten

Reverse-transriptase hoeft hier nog niet eens aan de orde te zijn, dat impliceert namenlijk dat er uiteindelijk alsnog translatie plaats vindt. De muizen hadden echter op basis van niet-gemuteerde genen een mutant fenotype. Dit fenotype, witte vlekken, duidt er dus op dat de genen voor vachtkleur niet tot expressie komen. Het RNA (transcript van het mutant-gen) heeft blijbaar een invloed op het transcript van het gezonde gen, misschien iets van inactivatie door H-bruggen tussen beide rna-strengs (waarschijnlijk niet het is dezelfde richting, 5'-->3"(of vice ersa...)).

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Muizen breken Mendeliaanse overervingswetten

Ik ben vooral benieuwd om wat voor RNA het precies gaat. Is dit normaal RNA dat van genen van de ouders is afgeschreven, of afwijkend RNA dat van andere stukken DNA ('junk'?) wordt afgeschreven? Ik weet niet of dat in het oorspronkelijke artikel staat, daar kan ik niet bij. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat het met RNA-interferentie (RNAi) te maken heeft.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Muizen breken Mendeliaanse overervingswetten

Hier nog een stukje erover:
Searching for an explanation, the scientists found that the mutant mice bore unusually low levels of regular RNA interspersed with unusually large versions of the messenger molecule. Further, they noticed that this RNA found its way into mouse sperm. And when they injected the RNA into developing embryos it produced the telltale patches in nearly 50 percent of the offspring, who in turn passed the trait along to their offspring. Control mice occasionally exhibited white spots as well, though they rarely passed the trait to subsequent generations.

The exact mechanism by which RNA transmits the spotting trait to progeny in the absence of the gene that causes spotting in the parent remains mysterious. But the finding does challenge the existing understanding of genetics, and it may have implications for humans. In a commentary accompanying the report, Paul Soloway of Cornell University remarks: "A particularly intriguing possibility is that such RNAs regulate other non-genetic modes of inheritance, such as metabolic or behavioral imprinting." The research and commentary appear in today's Nature.

sciam.com
Nog een berichtje over RNA:
Mice testicles reveal new class of RNAs

A whole new type of RNA has been discovered.

Time to revise biology textbooks once again: scientists have discovered a new class of small RNAs lurking in mouse testicles.

The discovery is the latest to open up new frontiers in the study of small RNAs, a kind of genetic cousin to DNA. Discovered less than a decade ago, small RNAs are now known to regulate key processes in human health; RNA interference, for example, describes one important way that the body can shut off genes in invading pathogens.

The discovery of a new class of these genetic molecules is even more intriguing because it comes just after a report that RNA may transmit inherited information down through the generations (see 'Mutant mice challenge rules of genetic inheritance').http://www.nature.com/news/2006/060529/full/060529-12.html

Reageer