[Scheikunde]Vitamine C gehalte tabletten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[Scheikunde]Vitamine C gehalte tabletten

Hallo allemaal,

Voor school moeten wij het vitamine C gehalte in vitaminetablletten bepalen. Dit hebben wij gedaan aan de hand van de volgende proef:

Poeder 3 vitamine C-tabletten en weeg het poeder af in een titreererlenmeyer. Los het poeder op in 50 ml uitgekookt heet water. Titreer de oplossing met de loogoplossing (0,1 M). Gebruik daarbij fenolftaleien als indicator.

De PKz van ascorbinezuur bedraagt 4,17.

De titratie was gelukt en we hebben een hoeveelheid ml loog erbij gedaan. Mijn vraag was nu hoe kunnen wij aan de hand van die hoeveelheid het vitamine C gehalte in de tabeltten vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Scheikunde]Vitamine C gehalte tabletten

je weet hoeveel ml loog je erbij hebt gedaan. Je weet de concentratie van de loog die je erbij hebt gedaan. Je weet dus ook hoeveel mmol loog je erbij hebt gedaan (v x c)

Bij een titratie bepaal je een omslagpunt: dat punt waarbij er netzoveel loog als zuur aanwezig is. Omdat je je toegevoegde hoeveelheid loog weet, weet je ook de hoeveelheid ascorbinezuur die in de erlenmeyer zat. Je weet de massa van de vit. c tabletten, en hoeveel zuur daar dus inzit. Nu moet je omrekenen hoeveel gram ascorbinezuur je hebt, uitgaande van je aantal mmol. Daarvoor heb je de molmassa nodig. De molmassa geeft aan hoeveel gram 1 mol van die stof weegt. Heb jij bijvoorbeeld 320 mmol, dan komt dat overeen met 0,320 mol. Weegt 1 mol ascorbinezuur 2 gram (ik roep maar wat, ter voorbeeld), dan weegt 0,32 mol dus 0,64 gram. Om van mol naar gram te gaan moet je de mol vermenigvuldigen met de molmassa.

Nu weet je hoeveel gram ascorbine zuur er in 3 tabletten zit.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 29

Re: [Scheikunde]Vitamine C gehalte tabletten

Ik denk dat ik het snap, iig bedankt !

Berichten: 29

Re: [Scheikunde]Vitamine C gehalte tabletten

vitamine C is toch een zwak zuur? Mag je dan wel zo een berekening uitvoeren, of moet je iets met PKZ doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Scheikunde]Vitamine C gehalte tabletten

je tritreert met een sterke base....dan komen die H+ ionen echt wel los:)
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 29

Re: [Scheikunde]Vitamine C gehalte tabletten

Sorry dat ik nog iets vraag maar we komen er bij een 4e bepaling niet meer uit:

Poeder 3 vitamine C-tabletten en weeg het poeder af in een titreererlenmeyer. Los het poeder op in 50 ml uitgekookt heet water. Titreer met een 0,05 M joodoplossing, met zetmeeloplossing als indicator. Om nu het vitamine C gehalte te berekenen dachten wij aan deze stappen:

I. Aantal ml I2- × [I2-] . 10-3 = aantal gebruikte mol I2-.

II. Aantal gebruikte mol I2- = aantal mol C6H8O6.

III. Aantal mol C6H8O6 × molmassa C6H8O6 = aantal gram C6H8O6

IV. Aantal gram C6H8O6 × 103 = aantal mg C6H8O6 in 3 tabletten.

V. Aantal mg C6H8O6 in 3 tabletten / 3 = vitamine C gehalte in mg van 1 tablet.

Alleen komt het totaal niet uit, iemand een oplossing?

Reageer