[wiskunde] Gemiddelde berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[wiskunde] Gemiddelde berekenen

uit het examen 2005 (2e tijdvak, VWO)

De formule:

T(v) = 10/(20+v) + 10/(20-v)

ik moet de gemiddelde snelheid berekenen van v, met v=0 t/m v=10 (met een stapgrootte van 0,1 --> dus 0; 0,1 ; 0,2 ;......; 9,9 ; 10)

Ik weet dat ik dit kan berekenen door: T(0) + T(0,1) + .....+T(10) / 101

maar er staat in het correctiemodel eg uit hoe je dit met de grafische rekenmachine doet (TI-83+) nu kan ik dit nergens in mn wiskundeboek terugvinden, dus misschien weet iemand hier hoe je dit moet doen (een website met uitleg van functies op de TI-83+ mag ook, maar die kan ik zelf nergens vinden)

vriendelijk dank :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [wiskunde] Gemiddelde berekenen

Stat > Edit > dan kom je in een scherm met enkele tabbelen in.

Je typt in L1 de waarden van 0.1 -> 10

Nu ga je naar L2, je gaat bovenop L2 staan, daar typ je nu 10/(20+L1) + 10/(20-L1)

Nu enter je even. Ziezo je hebt al je waarden. Nu kan je nog via '1-Varstats L2' werken om de gemiddelde waarde te berekenen (die staat ook ergens in dat stat menu, je moet maar even zoeken)

Berichten: 402

Re: [wiskunde] Gemiddelde berekenen

Cycloon schreef:Stat > Edit > dan kom je in een scherm met enkele tabbelen in.

Je typt in L1 de waarden van 0.1 -> 10

Nu ga je naar L2, je gaat bovenop L2 staan, daar typ je nu 10/(20+L1) + 10/(20-L1)

Nu enter je even. Ziezo je hebt al je waarden. Nu kan je nog via '1-Varstats L2' werken om de gemiddelde waarde  te berekenen (die staat ook ergens in dat stat menu, je moet maar even zoeken)
Die waarden in L1 kan je ook typen door 'bovenop' L1 te gaan staan, dan seq( (dat zit onder 2ND, List en dan is het volgens mij de 5e, niet helemaal zeker, maar daar ergens zoeken)

Dan vul je in: seq(x,x,0.1,10,0.1) Dat wil zeggen alle getallen van 0.1 tot 10 met een stapgrootte van 0.1.

Dit gaat vermoedelijk iets sneller dan 0.1,0.2,0.3 enz. intypen :wink:

Succes!
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Gemiddelde berekenen

Ik ken die sequence optie niet, wat moet je eigenlijk met die x'en doen?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [wiskunde] Gemiddelde berekenen

Ik vermoed dat hij van x naar x moet lopen, en daarna wordt x en x verduidelijkt door 0,1 en 10

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Gemiddelde berekenen

Briljant Cycloon, niet aan gedacht. Erg gaaf dit met je GR, ik was altijd van het handmatige drama.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 402

Re: [wiskunde] Gemiddelde berekenen

Ik ken die sequence optie niet, wat moet je eigenlijk met die x'en doen?


De eerste x is de functie en de tweede x staat voor de variabele. Je zou natuurlijk ook als functie 0.1x kunnen invoeren, maar dan moet je uitzoeken hoeveel waardes je dan hebt en dat invullen i.p.v. 10. Dus eigenlijk extra werk, want als je de stapgrootte op 0.1 zet krijg je het dus ook.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Reageer