Invisibility cloaks are in sight

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Invisibility cloaks are in sight

Two new recipes tell how to make objects vanish.

Lees meer ... Nature

Lees meer ... BBC News

Berichten: 131

Re: Invisibility cloaks are in sight

Zou je zo ieder willekeurig object onzichtbaar kunnen maken? Het lijkt me dat je bij objecten met hoeken en vlakken interferentieverschijnselen krijgt waardoor je misschien niet goed ziet wat het is, maar wel dat het er is.

Militaire toepassingen lijken me overigens nauwelijks mogelijk. Ik denk bijvoorbeeld niet dat een onzichtbare laag op de rupsbanden van een tank het lang zou uithouden, en zelfs als ze ongelooflijk slijtvast zou zijn, zou ze toch na een eindje rijden met vuil bedekt zijn.

En dan heb je natuurlijk nog dingen als infraroodbrillen en radar.

Berichten: 8

Re: Invisibility cloaks are in sight

En dan heb je natuurlijk nog dingen als infraroodbrillen en radar.


Zou je het dan ook niet "onzichtbaar kunnen maken" voor infrarood- en radargolven?

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Invisibility cloaks are in sight

En dan heb je natuurlijk nog dingen als infraroodbrillen en radar.
Zou je het dan ook niet "onzichtbaar kunnen maken" voor infrarood- en radargolven?
niet door het licht om te leiden nee

alles kan, alleen veel dingen nog niet nu

Berichten: 131

Re: Invisibility cloaks are in sight

En dan heb je natuurlijk nog dingen als infraroodbrillen en radar.
Zou je het dan ook niet "onzichtbaar kunnen maken" voor infrarood- en radargolven?
Tussen licht- en radargolven is een groot verschil in golflengte, en het lijkt me daarom lastig iets te maken dat zowel voor licht als radar werkt, zeker met de hier beschreven methode, die naar ik begrepen heb maar voor een relatief klein frequentiespectrum kan werken.

En infrarooddetectie kun je sowieso niet voorkomen. Een mens of een werkend apparaat produceert immers voortdurende warmte, en dus ook infrarode straling. Afschermen is ook niet doenlijk. Je hebt op het slagveld niets aan een soldaat of tank in een thermosfles (en zo'n soldaat zal het na een tijdje wel behoorlijk warm en benauwd krijgen ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Invisibility cloaks are in sight

Een gebouw of voorwerp dat geen licht absorbeert zal ook geen infrarood licht uitstralen (tenzij het zelf warmte produceert).

Berichten: 131

Re: Invisibility cloaks are in sight

Een gebouw of voorwerp dat geen licht absorbeert zal ook geen infrarood licht uitstralen (tenzij het zelf warmte produceert).


Nee, maar mensen en werkende apparaten dus wel. Een vliegtuig of tank zonder bemanning en met alle apparatuur uitgeschakeld, straalt geen infrarood uit, maar wat heb je eraan om vliegtuigen en tanks onzichtbaar te maken gedurende de tijd dat ze niet gebruikt worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Invisibility cloaks are in sight

Cycloon schreef:Een gebouw of voorwerp dat geen licht absorbeert zal ook geen infrarood licht uitstralen (tenzij het zelf warmte produceert).


Nee, maar mensen en werkende apparaten dus wel. Een vliegtuig of tank zonder bemanning en met alle apparatuur uitgeschakeld, straalt geen infrarood uit, maar wat heb je eraan om vliegtuigen en tanks onzichtbaar te maken gedurende de tijd dat ze niet gebruikt worden?


Idd, daar hebben ze geen nut, maar zoals ze zeggen om oude gebouwen te verdoezelen enzo is het wel nuttig. Natuurlijk om drugs enzo te verdoezelen op een luchthaven ook, dus voor mij hoeven ze dit niet te ontwikkelen.

Berichten: 4.546

Re: Invisibility cloaks are in sight

Een vliegtuig of tank zonder bemanning en met alle apparatuur uitgeschakeld, straalt geen infrarood uit, maar wat heb je eraan om vliegtuigen en tanks onzichtbaar te maken gedurende de tijd dat ze niet gebruikt worden?
heel simpel, wanneer zijn tanks en vliegtuigen het zwakst: als ze stilstaan, hoe denk je dat de russen de U2 hebben ontdenkt: door satteliet foto's van basissen, dat kan voorkomen worden door dit soort camouflage. raketinstallaties zoals bij de cuba crisis zullen veel moeilijker ontdekt kunnen worden, een gevaarlijke maar militaire ZEER nuttige ontwikkeling.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Invisibility cloaks are in sight

Eigenlijk maak ik me hier wel een bedenking bij, je schildert de verf erover en hups, het voorwerp is onzichtbaar, ik denk niet dat het zo makkelijk is!

Ze vergelijken het met glas, dus ik doe dit nu even.

Wanneer je het voorwerp voorziet van een laagje onzichtbare verf die het licht doorlaat dan laat het voorwerp zelf die fotonen nog niet door, hoe kunnen ze dat voorwerp dan in godsnaam doorzichtig maken?

Vergelijk het hier dus met glas, glas is doorzichtig, maar omring een voorwerp met glas en het zal niet doorzichtig zijn!

Eigenlijk kwakzalverij dus?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Invisibility cloaks are in sight

De oorspronkelijke link naar het artikel in Nature doet het niet meer. De volgende twee links doen het nog wel:

Lees meer ... Science Daily

Lees meer ... Imperial College London

Reageer