[Chemie] practicum materiaal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[Chemie] practicum materiaal

Hallo, ik zit met een probleempje, ik ben een practicumverslag aan het maken, maar ik kan niet op de naam komen van iets wat we gebruikt hebben. (En mijn practicumbundel van chemie zelf heb ik al moeten inleveren...). Weet iemand de naam van wat ik hier omschrijf? :

Zo een gaas dat men op een driepikkel (is dit de juiste naam) legt als je bijvoorbeeld iets wil koken op een bunzenbrander...

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Chemie] practicum materiaal

Hier was dat gewoon een 'metalen gaas' dacht ik, maar het kan ook wel een 'mooie naam' hebben...

Berichten: 96

Re: [Chemie] practicum materiaal

Als je in Google probeert ''driepoot brander'' kom je opvallend vaak tegen de combinatie: driepoot + brander + gaasje. Ik vermoed dan ook dat je het simpelweg een ''gaasje'' noemt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Chemie] practicum materiaal

'gaasje' of 'metalen gaas' zijn beide juiste benamingen voor dit object. Als ik het nazoek in 'Practical skills in chemistry' dan hebben ze het zelfs over een 'wire gauze'.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Chemie] practicum materiaal

Een "mooie naam" die in het practicumlokaal echter maar zelden wordt gebruikt is "vlamverdeler". Ik zou het maar gewoon op gaasje houden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: [Chemie] practicum materiaal

in België is dit een draadnet

Berichten: 26

Re: [Chemie] practicum materiaal

In ons lab. staat het ook gewoon aangegeven als gaasjes en driepoot

Berichten: 2.746

Re: [Chemie] practicum materiaal

ja, wij (belgen) noemen het draadnet

Berichten: 12

Re: [Chemie] practicum materiaal

inderdaad, draadnet dat is het! hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Chemie] practicum materiaal

Er is kennelijk behoefte aan een "Vlaams Technisch Woordenboek" :roll: :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer