[Mechanica] Kinetische energie/Potentiele energie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 34

[Mechanica] Kinetische energie/Potentiele energie

Zou iemand mij het verschil tussen potentiele en kinetische energie kunnen uitleggen.

Ik weet dat kinetische energie in bewegingen zit. Alleen in mijn natuurkunde boek staat dat potentiele energie in alles zat waar energie zit opgeslagen.

Is kinetische energie dan ook potentiele energie?

Berichten: 3.165

Re: [Mechanica] Kinetische energie/Potentiele energie

Nee :roll:

Ik laat het aan een ander over om de definitie uit te leggen; dat is nogal lastig. Het woord potentieel betekent: als mogelijkheid bestaand of aanwezig.

Ik zou dan ook zeggen dat potentiële energie mogelijk kan worden omgezet in een andere vorm van energie maar dat is nog bijlange na geen sluitende definitie.

Kinetische energie is bewegingsenergie (kine=beweging).

Ik begrijp ongeveer wat ze bedoelen met dat overal potentiële energie in zit opgeslagen maar een ander gaat dat beter kunnen uitleggen. Ik weet wel zeker dat je dat niet hoeft te begrijpen. Breek daar jouw hoofd niet over, je geraakt er alleen maar van in de war. Het zal jouw zeker niet gevraagd worden op een VWO-examen.

Ik kan wel 2 voorbeelden geven van potentiële energie:

1. Een voorwerp wat je laat vallen heeft potentiële energie. Stel je laat een bal vallen van 30 meter hoogte. Op het moment dat die bal de grond raakt dan is de potentiële energie 0J en heb je de maximale kinetische energie. Zogauw je de bal loslaat maar voordat die bal in beweging komt heb je nog geen kinetische energie (=0) en is de potentiële energie maximaal. Volgens de wet van "behoud van energie" is die potentiële energie op dat moment even groot als dat de kinetische energie is op het moment dat die bal de grond raakt (en dat is simpel te meten).

2. Een schommel die op en neer beweegt. Op het moment dat de schommel stil hangt op het hoogste punt is de potentiële energie maximaal en de kinetische energie 0. Wanneer de schommel door het midden gaat is de kinetische energie maximaal en de potentiële energie 0.

Potentiële energie kan ook in andere vormen van energie worden omgezet. Wat je vooral moet onthouden is dat energie niet verloren kan gaan, het kan enkel van vorm veranderen.

Wanneer die bal bijvoorbeeld klaar is met de botsing op de grond en stilligt dan is de kinetische energie weer omgezet in warmte op de bal en de grond. Die warmte zal weer geleiden naar andere grond en uitgewisseld worden met de warmte van de lucht enzovoorts.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Mechanica] Kinetische energie/Potentiele energie

Het doel van de potentiele energie is eigenlijk een rekenfoefje. Je moet er voor zorgen binnen de natuurkunde dat je totale energie van je hele systeem gelijk blijft. Dus als jij, in het voorbeeld van albert davinci, een bal laat vallen dan gaat deze steeds sneller, dus krijgt die bal meer energie. Maar je totaal aantal energie in het begin en het einde moet gelijk blijven, dus wat je dan doet is dat de bal vlak voor loslaten 100% potentiele energie hebt (energie die in kinetische energie omgezet gaat worden) en 0% kinetische energie (de snelheid is nog nul), zodra de bal gaat vallen en steeds sneller gaat, dan wordt alle potentiele energie langzaam omgezet in kinetische energie. Als de bal weer omhoog stuitert komt deze niet even hoog als zijn startpunt door energie verliezen. Dan heb je bijvoorbeeld als hij weer op z'n hoogste punt is 75% potentiele energie (hij hangt stil op bijvoorbeeld 22 meter hoogte) 0% kinetische energie en 25% is weg gegaan aan warmte energie. Die 75% wordt straks weer omgezet in kinetische energie en zo kun je door de formules van de kinetische energie en de potentiele energie aan elkaar gelijk te stellen een hoop uitrekenen.

m * g=0.5 * m * v^2 (m is de massa, g is de valversnelling (een constante) en v is de snelheid)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Kinetische energie/Potentiele energie

m * g=0.5 * m * v^2
correctietje:

m.g.h =½.m.v²

zo staat er aan weerszijden van het = teken kg.m²/s²

ofwel hoe groter de hoogte van waaraf het voorwerp begint te vallen, hoe groter zijn potentiële energie, hoe groter de snelheid kan worden voordat het op de grond smakt, dus hoe meer kinetische energie het kan krijgen.

potentiële energie kun je ook vinden in veren, in vaten die je op druk brengt ten opzichte van de omgeving (denk aan een luchtdrukpistool), in twee magneten die elkaar aantrekken, een elektrisch potentiaalverschil en zelfs in chemische vorm, zoals in batterijen (dat noemen we dan ook wel chemische energie).

Kortom, potentiële energie is de arbeid die verricht KAN worden zodra je het systeem waarin de potentiële energie is opgeslagen "loslaat". (voor het laatste deel van deze zin wil me zo gauw niks deftigers te binnen schieten)

Je snijdt het touwtje door waaraan een massa ophangt boven de aarde, je laat een uitgetrokken (of ingedrukte) veer los, je zet een kraan van een drukvat open, je sluit de schakelaar van een elektrisch systeem, etc.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] Kinetische energie/Potentiele energie

Kortom, potentiële energie is de arbeid die verricht KAN worden zodra je het systeem waarin de potentiële energie is opgeslagen "loslaat".
"De energie van een massa is de arbeid die je moet verrrichten om het in die toestand te krijgen." Zo klinkt het misschien wat beter, en nu is het ook toepasbaar op kinetische energie :roll: .

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Mechanica] Kinetische energie/Potentiele energie

"De energie van een massa is de arbeid die je moet verrrichten om het in die toestand te krijgen."


Dan moet je ook specificeren vanuit welke toestand je begon natuurlijk. Je moet m.a.w. alsnog een of ander referentieniveau definieren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] Kinetische energie/Potentiele energie

Het punt waar zijn arbeid/energie 0J was natuurlijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Kinetische energie/Potentiele energie

Het "KIJK-woordenboek natuurkunde" geeft ook niet een echte klinkende definitie, en is eigenlijk een samenvoeging van
Kortom, potentiële energie is de arbeid die verricht KAN worden zodra je het systeem waarin de potentiële energie is opgeslagen "loslaat".  

potentiële energie kun je ook vinden in veren, in vaten die je op druk brengt ten opzichte van de omgeving (denk aan een luchtdrukpistool), in twee magneten die elkaar aantrekken, een elektrisch potentiaalverschil en zelfs in chemische vorm, zoals in batterijen (dat noemen we dan ook wel chemische energie).
"De energie van een massa is de arbeid die je moet verrrichten om het in die toestand te krijgen."


en
Je moet m.a.w. alsnog een of ander referentieniveau definieren.
dus ik denk dat we het aardig op een rijtje hebben.

Nou nog die éne zin die alles zegt in een paar woorden..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Mechanica] Kinetische energie/Potentiele energie

Het punt waar zijn arbeid/energie 0J was natuurlijk.


Rov, dat is het hem juist: waar is dat het geval dan? Beschouw de potentiele energie van een voetbal: is die 0 J op het aardoppervlak? In het middelpunt van de aarde? Middelpunt van de zon? Melkwegstelsel? Enzovoort. Het nul-niveau moet altijd nog apart gedefinieerd worden. Hetzelfde geldt voor het definieren van stilstand, bijvoorbeeld. Je hebt een 'kapstok' nodig, juist omdat er strikt genomen nooit sprake kan zijn van een absolute waarde voor een energieniveau.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] Kinetische energie/Potentiele energie

Ik snap je punt Brinx, meestal beschouwen we het aardoppervlak als 0 J toch?

Ik denk dat maria al lang is af gehaakt of nu met nog meer vragen zit als ze alles leest wat er nog bij is gekomen, dus als je hierover wil verder discussieren, maak dan even een nieuw topic :wink:.

Berichten: 34

Re: [Mechanica] Kinetische energie/Potentiele energie

m*g*h= de zwaarte energie neem ik aan

Dat is dus een voorbeeld van potentiele energie.?

In mijn scheikunde boek staat dat potentiele energie, de energie is die 2 deeltjes bij elkaar houdt. De vanderwaalskrachten bijv..



Klopt dit?

Reageer