Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 27

Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

Ik zag laatst bij de supermarkt een fles met gedestilleerd water staan.

Op het etiket stond:
Gedemineraliseerd water.

Voor het bijvullen van accu's, stroomstrijkijzers, luchtbevochtigers enz.

Ook te gebruiken voor fotografie.

Niet voor medische doeleinden!

Niet geschikt voor consumptie.

SEL Chemie BV
Nou vraag ik me af waarom dit niet geschikt voor consumptie is. Gedestilleerd water is toch puur H2O? Dan zou dit totaal niet schadelijk moeten zijn.

Berichten: 590

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

Da's natuurlijk het gevolg van wetgeving op het gebied van voedingsproducten, niet gemaakt voor consumptie? Dus prijkt het "niet voor consimptie" op de verpakking. Etiketten hebben natuurlijk geen wetenschappelijke autoriteit...

Ik zie overigens niet in waarom aqua dest schadelijk zou kunnen zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

Je moet er geen liters van gaan drinken, vanwege het osmotische effect (je cellen willen dezelfde zoutconcentratie als de omgeving, dus nemen dan heel veel water op....en barsten dan open), maar een paar slokken kan echt geen kwaad. Tis alleen echt niet lekker, vrij bitter.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 32

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

Het lijkt mij dat het osmotische effect bij kraanwater bijna even groot is.

in vergelijking met je cellen zit er in kraanwater ook weinig zout.

Ik werk op een school als TOA en maak gebruik van demi-water.

In principe is het zuiver water.

Toch zou ik het niet drinken. De reden is dat het water lang in voorraadvaten en spuitflessen zit. Het zal zeker niet steriel zijn en er kunnen bacterien zitten.

Het water is dan nog wel geschikt voor scheikundeproeven.

samengevat:

kraanwater: geen of weinig bacterieen

wel veel mineralen welke storen bij scheikundeproeven. maar niet

schadelijk zijn voor de mens (veroorzaken wel kalkaanslag)

demiwater: niet schoon. onbekend aantal bacterieen

geen mineralen

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

Is dat demi-water in die flessen voor het verpakken ook niet gesteriliseerd? Het lijkt mij dat bacteriën stoffen uit de lucht gaan omzetten waardoor er weer meer ionen in voor komen?
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

Jos Tieleman schreef:Het lijkt mij dat het osmotische effect bij kraanwater bijna even groot is.

in vergelijking met je cellen zit er in kraanwater ook weinig zout.

samengevat:

kraanwater: geen of weinig bacterieen

                  wel veel mineralen welke storen bij scheikundeproeven. maar niet

                  schadelijk zijn voor de mens (veroorzaken wel kalkaanslag)

demiwater:  niet schoon. onbekend aantal bacterieen

                 geen mineralen
eeuh....waar willen die bacteriën van groeien als ze in demi-water zitten? Die hele kleine beetjes organische verontreinigingen? Ik acht het niet waarschijnlijk dat er (schadelijke) bacteriën in zo'n concentratie aanwezig aanwezig zijn dat het problemen gaat opleveren. Het verschil in zout-concentraties tussen demi- en kraanwater is wel degelijk groot genoeg om dat osmotisch effect van kraanwater drastisch te doen verminderen. Ik kan alleen nergens een linkje vinden met de gemiddelde ion-concentraties in nederlands kraanwater..... :roll: dat irriteert me :P

Iemand?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

Daar komt bij, als er zich in demin water een substantiële hoeveelheid microorganismen bevinden, dan zal dit niet geschikt zijn om fotospectrometrische bepalingen mee te doen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

En behalve dat de beestjes niet zullen groeien, zullen ze waarschijnlijk lyseren (barsten) in het demiwater. Dat is ook de reden dat een infuus van het spul dodelijk is (o.a. je rode boedcellen barsten).

Het lijkt me niet dat er hele stammen in zullen voorkomen..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

off-topic:
Question is: what is a mahamana?
THE mahamana is de grote ziel...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 27

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

Conclusie: het is niet schadelijk, maar in grote hoeveelheden is het wel slecht?

Zou iemand kunnen berekenen hoeveel gedestilleerd water je dan zou kunnen drinken tot je rode bloedcellen het begeven? Ik weet dat het Na+ Cl- (gehalte in bloed 0,9% is (wordt ook gebruikt in een infuus), maar hoeveel procent daling kunnen je rode bloedceleln verdragen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

Ik kan alleen nergens een linkje vinden met de gemiddelde ion-concentraties in nederlands kraanwater.....
Wat dacht je van deze bijvoorbeeld?

Gevonden met google, zoekterm: drinkwateranalyse.

Je moet er maar op komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

Wat je ery's (erytrocyt; rode bloedcel) precies kunnen verdragen weet ik niet, maar humane ery's kunnen zo'n 30-40% in volume toenemen voor ze lyseren. Je kan wel wat hebben dus..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 31

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

De reden dat dat niet aan te bevelen is omdat er in demi water nix zit behalve water. Als je dat gaat drinken worden idd zouten,mineralen naar je maag onttrokken omdat daar een tekort aan zouten en mineralen is. Je lichaam wil dus een balans en zo krijg je een tekort. Demi water is dus te puur!

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

De vraag begint met gedestilleerd water terwijl de discussie over demi water gaat??? een groot verschil toch.

Berichten: 12.262

Re: Gedestilleerd water niet geschikt voor consumptie?

De reden dat dat niet aan te bevelen is omdat er in demi water nix zit behalve water. Als je dat gaat drinken worden idd zouten,mineralen naar je maag onttrokken omdat daar een tekort aan zouten en mineralen is.
Het concept dat demiwater of andersinds 'zuiver' water drinken slecht is voor de gezondheid is een urban myth. Het is wel waar dat bij consumptie van extreme volumina water verlies van zouten optreedt, maar het maakt daarvoor nauwelijks verschil of je demi-, gedestilleerd of kraanwater drinkt.

Voor het perspectief: bloed heeft een zoutgehalte van ongeveer 9 g/liter, voornamelijk natrium en chloorionen. In kraanwater zit, afhankelijk van hardheid, ongeveer 50 mg/liter aan ionen, vooral calcium en magnesium.
Victory through technology

Reageer