Springen naar inhoud

[Mechanica/software] Vermogen van aandrijving


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Brokkenpiloot

    Brokkenpiloot


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2006 - 12:33

Beste mensen,

Als student van de TH Rijswijk ben ik bezig met een vooronderzoek naar deelname aan de Shell Eco-marathon. Bij deze wedstrijd gaat het erom een voeruig zo zuinig mogelijk te laten rijden. In de klasse waarin wij mee gaan doen staat het record op +800 km op waterstof met de energie-inhoud [in J] van 1 liter benzine.
Op dit moment zijn we druk aan het rekenen om het benodigde (piek en constant) vermogen en koppel op de wielen te bepalen. Voor wie nieuwsgierig is: de energie zal waarschijnlijk geleverd worden via een brandstofcel.
De volgende gegevens zijn al bekend:
A [m^2] = 1 (geschat, h*b(wielbasis) moet 1.3*1.375 zijn, mag -gaat dus- spits toelopen naar boven)
Cw = 0.2 (geschat als redelijk haalbare waarde)
s = 25,xx km
v_gem_min = 8.33 m/s
ρ [kg/m^3] = 1,225
a [m/s^2] = ?
μr (band) = 0.002
μr (wegdek) droog = 1.1
helling [į] = 10 (er zitten kleine hoogteverschillen in het parcours)
m_max [kg] = 210
m(best)_min[kg] = 50
m(auto)_max [kg] = 160
O_wiel [m] = 1,276743254
n [omw/min] = +/- 400 a 500

Op dit moment zijn we dus bezig om de technische gegevens benodigd voor de elektromotor te bepalen. Voornamelijk het vermogen en koppel zijn belangrijk ivm met het versnellen. Hierin ligt dan ook de moeilijkheid. Er zijn al wat excell sheets vol geklad, grafieken e.d. erbij, maar het blijft lastig door de vele wisselende variabelen. Veel waarden hebben we al, maar of dit de optimale zijn is moeilijk te zeggen(voor zover optimale waarden bestaan)
Tijdens de wedstrijd zijn er veel teams die regelmatig hun motor uitzetten en hun voertuig uit laten rollen. Wij willen onder andere berekenen of dit voor ons rendabel is. We zijn benieuwd hoe de vertraging van het voertuig zal zijn.
Waar gaat dit verhaal eigenlijk om: Ik heb op school ooit eens met het programma IThink van Isee systems gewerkt. (link) Ik denk dat zo'n simulatieprogramma ons hierin kan ondersteunen. Aangezien deze software niet (gratis) thuis te gebruiken is en voor mij niet zeker is of dit Łberhaupt een goede oplossing is, ben ik benieuwd naar alternatieven voor dergelijke simulaties. Of zijn er betere manieren om dergelijke vraagstukken te benaderen in modelvorm?
Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen, want op dit moment is het erg omslachtig om alle situaties na te rekenen.

Ewout

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Miels

    Miels


  • >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 26 mei 2006 - 13:02

Vriend van me is afgestudeerd op (een onderdeel van) hybride aandrijvingen. Hij heeft als ik het goed heb zelf een bepaald model daarvoor opgesteld.

Wellicht heb je hier iets aan: http://yp.wtb.tue.nl...stract.php/5444
En via deze pagina kan je nog veel meer publicaties vinden: http://www.dct.tue.nl/

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures