Rekenrek

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Rekenrek

Hallo allemaal,

Ik ben een pabo 3 - student en ben bezig met een onderzoek m.b.t. het gebruik van het rekenrek. Kan iemand voor mij duidelijk aangeven waarom nu het rekenrek bij uitstek geschikt is? Ik kom een duidelijke motivatie namelijk nergen tegen.

Re: Rekenrek

In mijn 25jarige onderwijsloopbaan ben ik meerdere malen met het rekenrek geconfronteerd. De laatste maal was deze week bij de introductie van een nieuwe rekenmethode die speciaal voor onze Prismaleerlingen is ontworpen: de methode Kwint(CED R"dam).

Het rekenrek ondersteunt het getalbegrip.

8 is zichtbaar 5 + 3.

8 kralen pakken is dus niet 1,2,3,4,5,6,7 en al tellend komen tot 8!

8 kralen pakken is 5 pakken en vervolgens 6e,7e en 8e erbij pakken,

later 5 + 3, tenslotte automatisch direct 8 pakken.

Het is belangrijk dat een kind weet dat 8 op 2 na 10 is.

Immers 8 + 5 reken je als volgt uit: 8 + (2 + 3)=13

Volgens mij is de grote winst van het rekenrek:

inzicht in getallen, het tegengaan van het tellen

(Als kinderen eenmaal zich aanleren om tellend te rekenen,

dan komen ze daar heel moeilijk van af)

Via Google "rekenrek"kom je best wel meer te weten.

Re: Rekenrek

erik schreef:Hallo allemaal,

Ik ben een pabo 3 - student en ben bezig met een onderzoek m.b.t. het gebruik van het rekenrek. Kan iemand voor mij duidelijk aangeven waarom nu het rekenrek bij uitstek geschikt is? Ik kom een duidelijke motivatie namelijk nergen tegen.
hoi ik ben ook bezig met een verslag over het rekenrek en het gebruik daarvan. Heb je informatie voor mij?? Ook over wat nu echt het nut hiervan is? kun je me dit mailen?? xxxxxxxxxxxx bedankt Erik