Rekenrek

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Rekenrek

Hallo allemaal,

Ik ben een pabo 3 - student en ben bezig met een onderzoek m.b.t. het gebruik van het rekenrek. Kan iemand voor mij duidelijk aangeven waarom nu het rekenrek bij uitstek geschikt is? Ik kom een duidelijke motivatie namelijk nergen tegen.

Re: Rekenrek

In mijn 25jarige onderwijsloopbaan ben ik meerdere malen met het rekenrek geconfronteerd. De laatste maal was deze week bij de introductie van een nieuwe rekenmethode die speciaal voor onze Prismaleerlingen is ontworpen: de methode Kwint(CED R"dam).

Het rekenrek ondersteunt het getalbegrip.

8 is zichtbaar 5 + 3.

8 kralen pakken is dus niet 1,2,3,4,5,6,7 en al tellend komen tot 8!

8 kralen pakken is 5 pakken en vervolgens 6e,7e en 8e erbij pakken,

later 5 + 3, tenslotte automatisch direct 8 pakken.

Het is belangrijk dat een kind weet dat 8 op 2 na 10 is.

Immers 8 + 5 reken je als volgt uit: 8 + (2 + 3)=13

Volgens mij is de grote winst van het rekenrek:

inzicht in getallen, het tegengaan van het tellen

(Als kinderen eenmaal zich aanleren om tellend te rekenen,

dan komen ze daar heel moeilijk van af)

Via Google "rekenrek"kom je best wel meer te weten.

Re: Rekenrek

erik schreef:Hallo allemaal,

Ik ben een pabo 3 - student en ben bezig met een onderzoek m.b.t. het gebruik van het rekenrek. Kan iemand voor mij duidelijk aangeven waarom nu het rekenrek bij uitstek geschikt is? Ik kom een duidelijke motivatie namelijk nergen tegen.
hoi ik ben ook bezig met een verslag over het rekenrek en het gebruik daarvan. Heb je informatie voor mij?? Ook over wat nu echt het nut hiervan is? kun je me dit mailen?? xxxxxxxxxxxx bedankt Erik

Edit moderator (Bart): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Berichten: 128

Re: Rekenrek

Het heeft in ieder geval met de 5 structuur te maken.

Misschien heb je hier iets aan

Re: Rekenrek

hoi

ik ga mijn scriptie ook over o.a het rekenrek houden ik heb vandaag een studie dag gehad over het rekenrek dit was erg intressant je zou dan ook de methode wis en rekenen er op na kunnen slaan hier staan de stapjes en doelen verwerkt. en vakblad praxis-bulletin maar dan moet je wel naar een oudere uitgave! nl. 1997
erik schreef:Hallo allemaal,

Ik ben een pabo 3 - student en ben bezig met een onderzoek m.b.t. het gebruik van het rekenrek. Kan iemand voor mij duidelijk aangeven waarom nu het rekenrek bij uitstek geschikt is? Ik kom een duidelijke motivatie namelijk nergen tegen.

Reageer