geluid in ruimte opnemen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 42

geluid in ruimte opnemen

Hoi, ik had een vraagje,, maar ikzelf denk dat hier niets van klopt..

Volgens mijn vader is er iets(of een plaats) in de ruimte dat al dat gepraat van ons opneemt,

maar volgens mij kan dit helemaal niet waar zijn want;

ten eerste, hoe willen die geluidsgolven helemaal daarnatoe gaan?

ten tweede, zoiets bestaat toch niet? :roll:
I LoVe YoU HaGi !

Her Zaman, Her Yerde, En Büyük Cimbom

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: geluid in ruimte opnemen

Het neemt gewoon langzaamaan af, vandaar dat je iemand van dichterbij beter hoort dan veraf :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: geluid in ruimte opnemen

Geluid kan zich niet voortplanten in de ruimte aangezien de ruimte uit vacuum bestaat. Zelfs al zou een dergelijk apparaat (waarvan ik het nut absoluut niet zie) zijn, dan zou het simpelweg niets kunnen horen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 42

Re: geluid in ruimte opnemen

njaa, dat heb ik ook al gezegt,, maar hij blijft stug volhouden dat hij dit ergens had geleze dus hij gaat t zoeken,, als ie t gvonde heeft,, dan post k t hier ook wel naatoe
I LoVe YoU HaGi !

Her Zaman, Her Yerde, En Büyük Cimbom

Berichten: 4.502

Re: geluid in ruimte opnemen

"Al dat gepraat" gebeurt op een geluidsdrukniveau van ca.50-60 dB,waarbij je nog wat kunt toevoegen omdat je een massa geluid bedoelt,wat een vermeerdering geeft,maar nog geen verdubbeling van het aantal dB's.Je neemt dit geluid waar dicht bij de bron ervan.

Ga je van 1meter afstand naar 2meter van het object dan is er al een vermindering van 6 dB,naar 4 meter 12 db,naar 8 meter 18 db,dus erg ver zal ook het massageluid niet komen in de ruimte!

Ga 's-nachts maar eens in een bos of openveld staan,je zult niet veel meer opnemen dan 20 dB en dat is dan vn. van windgeruis/industrie,ed.Theoretisch zou er restgeluid in de ruimte kunnen komen,mogelijk alleen waar te nemen met zeer gevoelige meetinstrumenten,welke kunnen meten op duizendste of minder decibellen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: geluid in ruimte opnemen

Theoretisch zou er restgeluid in de ruimte kunnen komen,mogelijk alleen waar te nemen met zeer gevoelige meetinstrumenten,welke kunnen meten op duizendste of minder decibellen!
ook theoretisch valt wel aan te tonen dat dat tot niets leidt. De geluidsgolven van alle verschillende bronnen zullen met elkaar interfereren en niets dan onherkenbare ruis overlaten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: geluid in ruimte opnemen

Ook de decibellen zullen uiteindelijk op nul eindigen ook al zou er geen interferentie plaats vinden!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: geluid in ruimte opnemen

Geluid bestaat uit luchtdrukverschillen, dus als er geen sprake is van luchtdruk (zoals in de ruimte) bestaat er ook geen geluid.

Als hij volhoudt "ja maar toch.." moet je eerst even vragen hoe hij dan denkt dat geluid zich precies voortplant door vacuüm.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: geluid in ruimte opnemen

Ook de decibellen zullen uiteindelijk op nul eindigen ook al zou er geen interferentie plaats vinden!
Nul decibel betekent niet dat er geen geluidsdruk is. Die 0 dB is slechts gebaseerd op de menselijke gehoordrempel, en geeft nog een geluidsintensiteit van (ik meen, te lui om het even na te zoeken) 10-12 W/m² weer.

Wel nadert ze tot 0 W/m², en gaat ze tenslotte waarschijnlijk wel verloren in de chaos van de gemiddelde bewegingssnelheid en -richting van luchtmoleculen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: geluid in ruimte opnemen

Nu we toch wetenschappelijk aan het "mierenneuken zijn" :Ik zocht even de gehoordrempel op: 0 dB heeft een geluidsdruk van 20 micropascal en 1 pascal= 1 Newton per m2 dus de geluidsdruk wordt dan (20/1000000)* 0,0980665 kg/m2!Ook dus niet zoveel restgeluidsdruk meer!

Reageer