Springen naar inhoud

Onafhankelijkheid

• Log in om te kunnen reageren

Ernie

Ernie

• >100 berichten
  • 179 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2006 - 22:23

Als X en Y onafhankelijke toevalsvariabelen zijn en a is een positieve reŽel getal, zijn a^X en a^Y dan ook onafhankelijk?

Zo ja, waarom? :roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2006 - 09:19

zijn LaTeX afhankelijk van mekaar? nee want je hebt gegeven een a en je berekent eenvoudig weg het eerste getal en het tweede apart en dit omdat x en y onafhankelijk zijn maw x en y hangen niet van mekaar af.

dus zijn ze onafhankelijk van mekaar.

Groeten.

Ernie

Ernie

• >100 berichten
  • 179 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2006 - 23:25

Dat vind ik toch geen bewijs hoor.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2006 - 08:40

Dat vind ik toch geen bewijs hoor.

Hoe zou jij het aanpakken? Eventueel vanuit het omgerijmde onderstel een afhankeijkheid en omwille van het feit dat er geen enkel verband is zijn ze dus onafhankelijk.

Ik zie perfect in dat er tussen die twee geen verband is maar kan je dat sluitend bewijzen?

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2006 - 08:50

ik denk iets te hebben neem ln LaTeX deel nu beiden door LaTeX en je bekomt idd gewoon x en y en die zijn gewoon toevalsveranderlijken dus geen verband.

Groeten.

dr. E. Noether

dr. E. Noether

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2006 - 12:27

Ik ken niet direct de Nederlandse benaming, maar dit staat bekend als 'propagation of independence'. Vast iets als 'voortplanting van onafhankelijkheid'. De stelling luidt als volgt (zoiets, ik heb niet het boek bij de hand):

Voortplanting van onafhankelijkheid: Zij LaTeX ofhankelijke stochasten en LaTeX een functie. Definieer LaTeX , dan zijn LaTeX ook onafhankelijk.

Bij jouw is dus LaTeX gegeven door LaTeX met LaTeX .

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2006 - 14:43

bijgevolg kan ik het op die manier bewijzen?

dr. E. Noether

dr. E. Noether

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2006 - 15:25

Bert, voor deze specifieke situatie neig ik ook naar een iets zoals jij deed. Als er dan toch iets wiskundigs opgeschreven zou moeten worden, dan misschien zoiets: LaTeX en LaTeX heten onafhankelijk als LaTeX . Aldus, LaTeX LaTeX . De eerste gelijkheid geldt omdat LaTeX een strikt stijgende functie; de tweede omdat LaTeX onafhankelijk, zoals gegeven. Ik zou niet direct iets beters weten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures