Onafhankelijkheid

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 179

Onafhankelijkheid

Als X en Y onafhankelijke toevalsvariabelen zijn en a is een positieve reëel getal, zijn a^X en a^Y dan ook onafhankelijk?

Zo ja, waarom? :roll:

Berichten: 2.589

Re: Onafhankelijkheid

zijn
\(a^X en a^Y \)
afhankelijk van mekaar? nee want je hebt gegeven een a en je berekent eenvoudig weg het eerste getal en het tweede apart en dit omdat x en y onafhankelijk zijn maw x en y hangen niet van mekaar af.

dus zijn ze onafhankelijk van mekaar.

Groeten.

Berichten: 179

Re: Onafhankelijkheid

Dat vind ik toch geen bewijs hoor.

Berichten: 2.589

Re: Onafhankelijkheid

Dat vind ik toch geen bewijs hoor.
Hoe zou jij het aanpakken? Eventueel vanuit het omgerijmde onderstel een afhankeijkheid en omwille van het feit dat er geen enkel verband is zijn ze dus onafhankelijk.

Ik zie perfect in dat er tussen die twee geen verband is maar kan je dat sluitend bewijzen?

Berichten: 2.589

Re: Onafhankelijkheid

ik denk iets te hebben neem ln
\(X\ln(a) en Y\ln(a) \)
deel nu beiden door
\(\ln(a)\)
en je bekomt idd gewoon x en y en die zijn gewoon toevalsveranderlijken dus geen verband.

Groeten.

Berichten: 96

Re: Onafhankelijkheid

Ik ken niet direct de Nederlandse benaming, maar dit staat bekend als 'propagation of independence'. Vast iets als 'voortplanting van onafhankelijkheid'. De stelling luidt als volgt (zoiets, ik heb niet het boek bij de hand):

Voortplanting van onafhankelijkheid: Zij \( X_1, X_2, \ldots, X_n \) ofhankelijke stochasten en \( g : \rr \to \rr \) een functie. Definieer \( Y_i := g(X_i), (i = 1,2,\ldots,n) \), dan zijn \( Y_1, Y_2, \ldots, Y_n \) ook onafhankelijk.

Bij jouw is dus \( g : \rr \to \rr \) gegeven door \( g(x) = a^x \) met \( a \in \rr_{>0} \).

Berichten: 2.589

Re: Onafhankelijkheid

bijgevolg kan ik het op die manier bewijzen?

Berichten: 96

Re: Onafhankelijkheid

Bert, voor deze specifieke situatie neig ik ook naar een iets zoals jij deed. Als er dan toch iets wiskundigs opgeschreven zou moeten worden, dan misschien zoiets: \( a^X \) en \( a^Y \) heten onafhankelijk als \( P(a^X \leq x, a^Y \leq y) = P(a^X \leq x) \cdot P(a^Y \leq y) \). Aldus, \( P(a^X \leq x, a^Y \leq y) = P(X \leq ^a \log x, Y \leq ^a\log y) = \) \( P(X \leq {^a\log x}) \cdot P(Y \leq ^a\log y) = P(a^X\leq x) \cdot P(a^Y \leq y) \). De eerste gelijkheid geldt omdat \( \log x \) een strikt stijgende functie; de tweede omdat \( X,Y \) onafhankelijk, zoals gegeven. Ik zou niet direct iets beters weten.

Reageer