[Akoestiek] Antigeluid

Moderator: physicalattraction

[Akoestiek] Antigeluid

Wie kan mij uit de droom helpen, tegenwoordig met alle kennis die we hebben, is het dan niet mogelijk om op bepaalde voertuigen ect ect een anti geluid te monteren, een of ander kasje wat precies een tegen gestelde golf lengte uitzend??? het is maar een idee, maar is dit uberhaupt mogelijk?????

Re: [Akoestiek] Antigeluid

volgens mij moeten de geluidsgolven dan wel de tegenovergestelde richting op gaan wat mij niet zo makkelijk lijkt verder maken verschillende onderdelen in een auto geluid

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Ik ben geen geluidsdeskundige maar voor zover ik weet is dat maar heel beperkt mogelijk. Een auto bijv. maakt niet geluid van 1 golflengte maar een heel spectrum (ruis) met misschien een paar typische frequenties die wat harder zijn dan de achtergrond. Je zult dus vlak bij de motor (om bij dit vb te blijven) het geluid moeten meten en precies het tegenovergestelde signaal moeten maken. Dit moet je dan nog eens heel veel versterken om hetzelfde geluidnivo te krijgen anders wordt de herrie niet helemaal uitgedoofd. Een mechanisch apparaat maakt al gauw meer herrie dan je met een luidspreker op eenvoudige wijze kan opwekken (denk aan het oude luchtalarm dat een uit een ronddraaiende schijf op perslucht bestond).

Een ander groot probleem is, dat de luidspreker eigenlijk op precies dezelfde plek moet zitten als de bron van de herrie. Het geluid dat je op een bepaalde afstand hoort is nl gewoon de optelling (superpositie beginsel) van het geluid van de bron en van de luidspreker. Als de bron en de luidspreker niet op exact dezelfde plek zitten zullen op enige afstand van de bron de golven elkaar niet meer uitdoven en hoor je twee keer zoveel herrie i.p.v. niks. Maar de luidspreker kan natuurlijk niet op dezelfde plaats als de motor zitten. Kortom antigeluid werkt eigenlijk alleen echt goed als je een kleine bron hebt die maar 1 of weinige frequenties uitzendt.

Berichten: 15

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Wie kan mij uit de droom helpen, tegenwoordig met alle kennis die we hebben, is het dan niet mogelijk om op bepaalde voertuigen ect ect een anti geluid te monteren, een of ander kasje wat precies een tegen gestelde golf lengte uitzend??? het is maar een idee, maar is dit uberhaupt mogelijk?????


dergelijke apparatuur is al uitgevonden, dat weet ik zeker; ik kan me alleen niet meer herinneren op welk gebied dat wordt toegepast..... :-(

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: [Akoestiek] Antigeluid

een jaar of 5 geleden, in mijn herinnering, heeft het amerikaanse leger deze techniek al toegepast in een helikopter, wat wel resultaat gaf, maar geen geluidloze helikopter opleverde.

of het derhalve nog steeds word toegepast weet ik niet.

ook de auto industrie is hiermee bezig geweest, en het word in zekere mate ook al toegepast, maar dan niet met een luidspreker, maar door middel van de dubbele uitlaat. deze zitten namelijk niet op een willekeurige afstand van elkaar, maar in elkaars, halve, golflengte.

het werkt niet optimaal zoals dit in theorie zou moeten kunnen, maar alle kleine beetjes helpen!
It's just an illusion !

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Daniel zijn droombeeld is ook een beetje het mijne : een toestel dat tegengestelde geluidsgolven produceert, om de uitgezonden golven te annuleren. De commentaren op zijn onderwerp zijn correct : er zijn nogal wat complicaties, zowel qua frequenties, als qua plaatsing van het toestel. Het principe is echter technisch perfect mogelijk. Het moet alleen nog geperfectioneerd worden.

Dit zou een omwenteling in onze maatschappij betekenen. Stil verkeer, stille vliegtuigen, dancings die buiten geluidsarm zijn. En stel nu dat je voor huisgebruik een klein toestelletje hebt, dat je eender waar kunt zetten : je vrouw vliegt uit en begint een litanie van alle heiligen... Knip, toestelletje aan, en je hebt beeld zonder klank.... Een omwenteling !

Haalbaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: [Akoestiek] Antigeluid

karl.... ik hoop voor ons mannen dat dit snel haalbaar wordt! 8)

maar... meestal, let wel MEESTAL komt er toch alleen maar antiegeluid uit vrouwen!

okee okee... ik stop alweer met onzin!

maar ik kon het even niet laten.

sorry moderators.
It's just an illusion !

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Merlijn,

Da's een goei : antigeluid uit vrouwen... Niet dat ik een vrouwenhater ben, maar een mens moet realist blijven, hé ! Ik vermoed dat er veel meer reacties op deze teksten zouden komen, moesten meer mannen hier naartoe surfen en dit lezen. Wie is er voldoende onderlegd op dit gebied om een oplossing te zoeken?

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Ik heb er een heel (profiel)werkstuk over geschreven, je krijgt dan te maken met interferrentie tussen twee tonen, wil je volledige uitdoving hebben op een heel gebied, dan zou je het antigeluid op precies dezelfde plaats moeten creeren, dat geluid moet in tegen-fase zijn en moet dezelfde frequentie hebben. is dit niet het geval (lokatie van anti-geluid) dan krijg je op bepaalde punten uitdoving en op bepaalde punten versterking groeten andre

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: [Akoestiek] Antigeluid

ik had deze vraag al eens eerder gesteld maar misschien is die hier meer op zijn plaats?

hallo1979 schreef:
ja klopt ze willen vloeistof heel snel laten lopen tot boven de geluidssnelheid, omdat dan geluid niet meer terugkan. Hetzelfde als licht in een zwart gat!!!

Een Leidse professor wed dat het binnen tien jaar is gerealiseerd
Ik vroeg mij af, zou dit "apparaat" dan ook te gebruiken zijn als "stiltemaker" Hoe harder/groter het "aparaat" hoe stiller het wordt?

(Handig met luidruchtige buren )

Topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...8467&highlight=
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 259

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Grote probleem bij een auto is dat deze een combinatie van vele tonen (door vele effecten) maakt en dus moeilijk uit te doven is. Met apparaten die een continue, monotone trilling maken, wordt dit wel al gedaan, turbines bijvoorbeeld doen dit redelijk goed.

Berichten: 717

Re: [Akoestiek] Antigeluid

De techniek van antigeluid is al vrij lang bekend, Zolas beschreven door 'gast':
je krijgt dan te maken met interferrentie tussen twee tonen, wil je volledige uitdoving hebben op een heel gebied, dan zou je het antigeluid op precies dezelfde plaats moeten creeren, dat geluid moet in tegen-fase zijn en moet dezelfde frequentie hebben. is dit niet het geval (lokatie van anti-geluid) dan krijg je op bepaalde punten uitdoving en op bepaalde punten versterking groeten andre
De techniek komt uit de militaire industrie en de prive jets. Het werd oorspronkelijk bedacht om helicopters 'geluidloos' te maken en de herrie in vliegtuigen te verminderen. Er zijn op dir moment experimenten in nederland aan de gang met anti-geluid als geluids'scherm' langs de snelweg (ik meen de A50). Daarnaast wordt het toegepast in de autobanden industrie. Door het profiel zo te kiezen dat de geluidsgolven geproduceerd door de ene band worden opgeheven door de geluidsgolven van de andere band. De techniek is redelijk verfijnd en werkt behoorlijk. Een helicopter is nog steeds hoorbaar maar toch een stuk minder. Het heeft nu meer weg van een het geluid van een flinke ritmische bries.

Ik kan slechts toevoegen dat het anti geluid niet op precies dezelfde plek van de bron hoeft uit te komen. Met een microfoon wordt het geluid opgenomen, met de computer 180 graden in fase gedraaid, en met speakers weer terug gestuurd.

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Het is allemaal wel fijn, de techniek om antigeluid te creeren, maar het grootste probleem is dat de elektronica veelal niet snel genoeg is om dit geluid op te nemen, en dan in tegenfase terug aan de omgeving af te geven. Dit vergt tijd. Dit gaat niet direct, dit duurt enkele microseconden. Bij vertragingen kan zelfs het geluid verdubbelen in plaats van te verdwijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Het is allemaal wel fijn, de techniek om antigeluid te creeren, maar het grootste probleem is dat de elektronica veelal niet snel genoeg is om dit geluid op te nemen, en dan in tegenfase terug aan de omgeving af te geven. Dit vergt tijd. Dit gaat niet direct, dit duurt enkele microseconden. Bij vertragingen kan zelfs het geluid verdubbelen in plaats van te verdwijnen.


Is het niet zo dat een auto, als die eenmaal op kruissnelheid rijdt, een vrij sonoor geluid veroorzaakt, dus steeds weer hetzelfde geluid, van dezelfde geluidsgolven?

Berichten: 23

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Dat is idd wel zo, maar dat is niet altijd zo, als deze autobestuurder een beetje op zijn gaspedaal duwt veranderd dit geluid weer, een andere versnelling is een ander geluid, een bocht nemen belast de motor op een andere manier. Het geluid veranderd constant, volgens onze oren niet, maar het veranderd. Maar je hebt wel grotendeels gelijk :shock:

Reageer