Giftige stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

Giftige stoffen

Ik heb thuis een Guiness book of Records van 2000 en daar staat een hoofdstuk scheikunde is met allemaal leuke feitjes(zal ze wel es posten). Maar daar staat dus ook de meest giftige stof in: TCDD (vandaar mijn nick:))

TCDD = 2,3,7,8tetrachlorodibenzo-para-dioxine(uit het hoofd)

Afbeelding

Maar nu vroeg ik mij af of er inmiddels een stof is die nog giftiger is ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Giftige stoffen

aan de hand van wat bepaal je hoe 'giftig' iets is?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 31

Re: Giftige stoffen

Toxiteit...de concentratie welke benodigd is om een bepaald levend wezen(of meerdere) om te brengen denk ik.

TCDD is 100.000 maal zo gifitig als Blauwzuur bijvoorbeeld

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Giftige stoffen

de concentratie
de totale hoeveelheid gif / Kg

Zo kan men bijvoorbeeld de LD50 bepalen. Dit wordt bijvoorbeeld vaak gedaan met ratten.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Giftige stoffen

MAC-waarde.

Het komt echter allemaal op hetzelfde neer. Welke hoeveelheid is schadelijk/dodelijk of tot welke hoeveelheid is het nog veilig werken.
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Giftige stoffen

vreemd. ik had hier nog nooit van gehoord en vind het ook een beetje moeilijk begrip. Giftig kan toch heel relatief zijn. Iets waar de een van dood gaat hoeft de ander niet te raken.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Giftige stoffen

Giftig kan toch heel relatief zijn. Iets waar de een van dood gaat hoeft de ander niet te raken.
Hiermee trek je de toxicologie wel een beetje uit zijn verband. Inderdaad, een medicijn wat voor de één (met een specifiek probleem)noodzaak is kan voor de ander (die dat specifieke probleem niet heeft) giftig werken. En allergieën zijn eigenlijk ook vergifitigingsverschijnselen als je het goed beschouwt.

Maar er is wel degelijk een algemeen beeld over de giftigheid van stoffen te tekenen. Dat er altijd enkelingen zullen zijn voor wie de regel minder geldt blijft een feit. Uitzonderingen bevestigen de regel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer