Deviezenreserves

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Deviezenreserves

Hoi,

er is mij iets onduidelijk in mijn cursus economie. Misschien dat iemand van jullie mij kan helpen?
Cursus economie schreef:Bij registratie op de betalingsbalans wordt elke verrichting dubbel geboekt. Zo boeken wij het innen van interesten bij een zwitserse bank in plus bij 'Inkomsten' en in min bij 'Veranderingen van de officiële deviezenreserves'. Dit laatste lijk misschien eigenaardig, want wanneer interesten ons land binnenkomen, is dat toch een positieve zaak? Dat is ook zo, maar wanneer de interesten in Zwitserse frank word geïnd, belanden die, na een omwisseling tegen euro, uiteindelijk bij onze centrale bank. Deze laatste belegt op die manier als het ware in buitenlandse activa of valuta.

...

Een ontvangst van vreemde valuta wordt als afname geboekt. Een uitgave als toename

...

Ondanks het feit dat er boekhoudkundig steeds een evenwicht is, vangen we in de media heel vaak op dat de betalingsbalans van een of ander land een overschot of tekort vertoont. Bij een economische analyse van de betalingsbalans wordt immers het saldo van de reserve-activa (deviezenreserves) van de nationale bank buiten beschouwing gelaten. Concreet betekent dit dat het tekort of overschot kan worden afgeleid door de verandering van de voorraad internationale betaalmiddelen bij de centrale bank te bekijken. Een positief saldo bij de deviezenreserves betekent dat de voorraad internationale betaalmiddelen van de centrale bank is afgenomen. Indien de reserve-activa zijn toegenomen is er een overschot.
... wil zeggen dat ik een onbelangrijk tekstblok heb weggelaten. Hetgene dat cursief geschreven is begrijp ik niet...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Alvast bedankt.

Mvg

Stijn
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Reageer