[natuurkunde] 2de wet van kirchhoff

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] 2de wet van kirchhoff

ik begrij p de 2de wet van kirchhoff niet zo heel goed

kunt u me a.u.b wat uitleg geven

Berichten: 98

Re: [natuurkunde] 2de wet van kirchhoff

Hmmm, de wetten van Kirchoff zijn eigenlijk zeer voor de hand liggend. Ik weet niet welke de eerste en welke de tweede is, dus ik zal ze allebei proberen uit te leggen:

1. De som van de spanningen in een gesloten lus is gelijk aan 0V

2. De som van de stromen op een knooppunt is gelijk aan 0A

Uitleg:

1. Stel je hebt een batterij, met twee lampjes in serie aangesloten. De eerste wet zegt nu dat de som van de spanningen gelijk is aan 0V. Dat houdt dus in dat wanneer je de spanning over lampje 1 optelt bij de spanning over lampje 2, en dat weer optelt bij de spanning van de batterij, er 0 Volt uit komt. Je moet dan wel goed opletten dat je de juiste tekens gebruikt.

2. Ander voorbeeld om de tweede w.v.K. te bewijzen: stel je hebt in het circuit van hierboven niet twee maar drie lampjes. Twee parallel, en deze twee in serie met een derde en een batterij. De plaats waar de twee parallelle lampjes met het lampje in serie verbonden zijn noemen we "het" knooppunt. Nu zegt de wet van Kirchoff dat de som van de stromen gelijk moet zijn aan nul. Teken het maar eens en je zal zien dat het klopt. Weer heel belangrijk dat je rekening houdt met de stroomrichting! Neem bijvoorbeeld de stroom die het knooppunt UIT loopt negatief, en de stroom die het knooppunt IN loopt positief. Als je dan de w.v.K. toepast kom je op 0 uit. De stroom kan namlijk niet ergens anders heen, en kan ook niet zomaar ergens vandaan komen.

Ik hoop dat het je iets duidelijker is geworden. Zo niet, geef even duidelijk aan wat je niet snapt.

PS: als je wilt weten of de wetten van Kirchoff echt kloppen, dan kan je ze bewijzen met behulp van de wetten van Maxwell.

Groeten,

Mark

Berichten: 131

Re: [natuurkunde] 2de wet van kirchhoff

Mark-123 schreef:Hmmm, de wetten van Kirchoff zijn eigenlijk zeer voor de hand liggend. Ik weet niet welke de eerste en welke de tweede is, dus ik zal ze allebei proberen uit te leggen:

1. De som van de spanningen in een gesloten lus is gelijk aan 0V

2. De som van de stromen op een knooppunt is gelijk aan 0A

Uitleg:

1. Stel je hebt een batterij, met twee lampjes in serie aangesloten. De eerste wet zegt nu dat de som van de spanningen gelijk is aan 0V. Dat houdt dus in dat wanneer je de spanning over lampje 1 optelt bij de spanning over lampje 2, en dat weer optelt bij de spanning van de batterij, er 0 Volt uit komt. Je moet dan wel goed opletten dat je de juiste tekens gebruikt.  

2. Ander voorbeeld om de tweede w.v.K. te bewijzen: stel je hebt in het circuit van hierboven niet twee maar drie lampjes. Twee parallel, en deze twee in serie met een derde en een batterij. De plaats waar de twee parallelle lampjes met het lampje in serie verbonden zijn noemen we "het" knooppunt. Nu zegt de wet van Kirchoff dat de som van de stromen gelijk moet zijn aan nul. Teken het maar eens en je zal zien dat het klopt. Weer heel belangrijk dat je rekening houdt met de stroomrichting! Neem bijvoorbeeld de stroom die het knooppunt UIT loopt negatief, en de stroom die het knooppunt IN loopt positief. Als je dan de w.v.K. toepast kom je op 0 uit. De stroom kan namlijk niet ergens anders heen, en kan ook niet zomaar ergens vandaan komen.  

Ik hoop dat het je iets duidelijker is geworden. Zo niet, geef even duidelijk aan wat je niet snapt.  

PS: als je wilt weten of de wetten van Kirchoff echt kloppen, dan kan je ze bewijzen met behulp van de wetten van Maxwell.

Groeten,

Mark
Volgen de Wetten van Kirchoff niet al uit zuivere logica? Als de som van de spanningen in een maas niet 0 zou zijn, zou een bepaald knooppunt immers tegelijkertijd meer dan één potentiaal kunnen hebben.

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] 2de wet van kirchhoff

euhmmmm nog een vraag

als er spanningbronnen in seriegeschakeld is hoe moet je het dan doen

Berichten: 98

Re: [natuurkunde] 2de wet van kirchhoff

zie punt 1, gewoon de spanningen optellen dus.

@majstro: Je hebt gelijk, de wetten van Kirchoff zijn de meest voor de hand liggend wetten die er zijn. Maar toch kun je ze bewijzen... :roll:

Berichten: 7.068

Re: [natuurkunde] 2de wet van kirchhoff

Volgen de Wetten van Kirchoff niet al uit zuivere logica?
Nee.
Als de som van de spanningen in een maas niet 0 zou zijn, zou een bepaald knooppunt immers tegelijkertijd meer dan één potentiaal kunnen hebben.
Dat klopt, maar je moet dus wel beginnen met te bewijzen dat er zoiets als een potentiaal is. Dat is niet iets dat binnen 'zuivere logica' kan.

Reageer