Springen naar inhoud

Verkiezingsuitslagen (buitenland ) vaak 50/50 !

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 mei 2006 - 12:36

Hoe komt het dat bij bijv.verkiezingen voor een president van de USA de stemmingen vaak de 50/50 grens benaderen;je ziet dit ook de laatste maal in Italie,waar Berlusconi ook struikelde over die grens.
Wat voor filosofie kun je daar op los laten;een bepaald menselijk gedrag/stroming,onbewust aanvullen van een evenwicht,etc.
Welke van de lezende moderatoren en andere geleerden kunnen mij een uitleg geven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2006 - 22:45

Komt de uitslag 50/50 vaker voor dan op grond van het toeval verwacht mag worden? Dat lijkt mij de eerste vraag, en direct al een moeilijke om te beantwoorden. :roll:

Maar stel dat het zo is. Speltheorie kan het misschien verklaren. Voorbeeld: er zijn twee kandidaten A en B, en de kiezers vinden de plannen van beiden maar zo zo. Als nu in de peilingen vooraf blijkt dat kandidaat A 53% heeft, dan komen zijn plannen meer op de voorgrond. Ook hetgeen van de plannen van A waar de kiezers op tegen zijn. Kandidaat B zal dat deel natuurlijk extra benadrukken: is dat wat de kiezers willen? Een deel van de kiezers zal op dat moment tegen kandidaat A stemmen, B dus, en zo middelt het zich uit naar 50/50.

Zo zou het kunnen werken. Ik ervaar dat zelf op die manier als ik iets ga kopen. Alles heeft nadelen. Op het moment dat ik van plan ben het ene te gaan kopen, zie ik de nadelen daarvan opeens veel sterker, en de voordelen van de andere keuzes. Daar kan ik echt dagen druk mee zijn. :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures