Blauwe plek/bloeduitstorting in 'vet'

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 199

Blauwe plek/bloeduitstorting in 'vet'

Nog weer een vraagje (I'm a curious person)...

Ik heb altijd geleerd dat wondjes en dergelijke, in bepaalde weefsels minder snel herstellen dan in andere weefsels, omdat die weefseld (bijv. pezen, kraakbeen, vet) minder goed doorbloed zijn dan andere weefsels (klinkt wel logisch ook, vind ik).

Maar laatst had ik een blauwe plek, zeg maar gerust bloeduitstorting, op de binnenkant van mijn dijbeen (en je kunt er gerust vanuit gaan dat daar heel wat vetweefsel zit :wink: ), die verbazingwekkend snel herstelde.

Nu ben ik nieuwsgierig!

Klopt de theorie, dat vetweefsel minder goed doorbloed is niet, of ligt dit aan de plek zelf (namelijk de binnenkant van de dijen, die met zitten en opstaan ed toch veel in beweging zijn en waar de doorbloeding dus misschien toch beter is), of is er nog iets anders aan de hand?

Met google kwam ik niet echt verder...

We gaan volgende maand ook de bloedsomloop bespreken met onze zelfstudiegroep, dus vandaar dat ik dit nu extra interessant vind...

Groetjes nienke

Berichten: 3.165

Re: Blauwe plek/bloeduitstorting in 'vet'

op de binnenkant van mijn dijbeen (en je kunt er gerust vanuit gaan dat daar heel wat vetweefsel zit Wink :wink: )
Ik zie dat jij jouw dissectie al gehad hebt 8) :roll:

Ik verschoot er ook nogal van hoeveel vet daar zit bij een mens met een normaal postuur. Om nog maar te zwijgen over de billen :D

Ik kan jou helaas geen antwoord geven. Ik heb zelf ondervonden dat hoe vaker ik blauwe plekken oploop (met sport) hoe sneller ze herstellen. Als ik 3 maanden niet sport dan blijven ze een krappe week zichtbaar en als ik weer een paar weken terug heb gesport dan verdwijnen ze na 2 dagen al.

Misschien beeld ik het me in maar dat is mijn ervaring.

Berichten: 301

Re: Blauwe plek/bloeduitstorting in 'vet'

Ik weet niet echt hoe het zit met de doorbloeding, maar het kan ook aan verschillende andere dingen liggen aangezien het stollingsysteem nogal ingewikkeld kan zijn... (morge mag ik er een verslag over schrijven :roll: )

want als je je bijvoorbeeld stoot, gaat er weefsel kapot.

daardoor komt er een stof vrij die de stolling activeert en door interactie van verschillende factoren komt er een stolsel tot stand(of beter bekend als een blauwe plek).

dan is er ook nog een systeem dat ervoor zorgt dat de blauwe plek wordt opgeruimd.

in beide systemen kan het soms niet goed gaan met verschillende gevolgen.
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Reageer