[Elektriciteit] behoud van energie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

[Elektriciteit] behoud van energie

Als een dipool (bv. H2O of een - en + lading gescheiden door een lengte L) in een electrisch veld komt dan lijnt die zich op met het electrisch veld.

Als de dipool eerst nog niet gelijk staat met de electrische veldlijnen dan krijgt hij een "torque" draaiing en komt hij zo gelijk te liggen met het E veld

Waar zit hier het behoud van energie - actie-reactie krachten?

als je bv. een oneindig grote plaat neemt geeft deze een E veld, zet je daar een dipool in begint deze te roteren (krijgt die een kracht van het E veld, maar er verandert niets aan de plaat / het E veld blijft even groot?

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: [Elektriciteit] behoud van energie

Zijn de genoemde krachten wel werkelijk ?

Volgens mij niet.

Dan wordt de eerste thermodynamische wet ook niet geschonden.

Alhoewel deze wet volgens mij ook uit de duim gezogen is.

Ze voldoet in de meeste gevallen en is daarom geaccepteerd.

Krachten zijn niet werkelijk maar een interpretatie van waarneming.

Waarneming is relatief ten opzichte van een waarnemer.

Krachten verwijzen naar een inherente-universum waarde,

en daar gaat het mis. :roll:

Jouw vraag: waar is 'het behoud van energie' ?

Antwoord: 'waar is de kracht' is het probleem !!!

-Eric-
make-up your mind or mind your make-up...

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Elektriciteit] behoud van energie

volgens mij moet je twee gevallen onderscheiden: een vrij dipool en een gebonden dipool, ik denk dat de vrije dipool een zekere oscillatie zal vertonen na de oplijning en dat de "gebonden" dipool na oplijning het externe elektrische veld wel degelijk een verwaarloosbare hoeveelheid zal verzwakken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] behoud van energie

als je bv. een oneindig grote plaat neemt geeft deze een E veld, zet je daar een dipool in begint deze te roteren (krijgt die een kracht van het E veld, maar er verandert niets aan de plaat / het E veld blijft even groot?
Vergeet niet dat er rond je dipooltje ook een elektrisch veld bestaat. Er is dus uiteindelijk niets aan de hand. Het feit dat de dipool eerst dwars stond bijvoorbeeld betekent alleen maar dat hij potentiele energie bezat in dat andere veld. Beide velden beïnvloeden elkaar. Vergelijk het met het zwaartekrachtveld van de aarde, waarin een voorwerp zich op zekere hoogte bevindt. Ook het voorwerp heeft een zwaartekrachtveld. Als de hoogte (afstand tussen de massamiddelpunten van voorwerp en aarde) verandert, verandert ok de potentiele energie (van voorwerp én aarde, al ligt dat laatste niet echt voor de hand vanwege de in verhouding enorme massa van de aarde t.o.v. het voorwerp)

m.a.w. volgens mij verandert er niets aan het elektrisch veld van de plaat, noch aan dat van je dipool, maar wél aan het elektrisch veld van de combinatie plaat + dipool. En dat levert de energie om zowel plaat als dipool t.ov. elkaar te draaien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Elektriciteit] behoud van energie

Aansluitend op de post van HolyCow: een dipool die eerst dwars op een elektrisch veld staat en zich gaat richten roteert na zijn 'uitlijning' met het elektrisch veld door (traagheid!), en blijft gewoon oscilleren als hij geen manier heeft om van die energie af te komen: de vrije dipool waar HolyCow volgens mij naar refereert. Als er een manier voor de dipool is om van zijn energie af te komen (door het uitstralen van EM-golven bijvoorbeeld) kan hij uiteindelijk (praktisch) tot stilstand komen, uitgelijnd met het elektrisch veld, en in dat geval is de overtollige energie dus afgevoerd middels EM-straling.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Elektriciteit] behoud van energie

Aansluitend op de post van HolyCow: een dipool die eerst dwars op een elektrisch veld staat en zich gaat richten roteert na zijn 'uitlijning' met het elektrisch veld door (traagheid!), en blijft gewoon oscilleren als hij geen manier heeft om van die energie af te komen: de vrije dipool waar HolyCow volgens mij naar refereert. Als er een manier voor de dipool is om van zijn energie af te komen (door het uitstralen van EM-golven bijvoorbeeld) kan hij uiteindelijk (praktisch) tot stilstand komen, uitgelijnd met het elektrisch veld, en in dat geval is de overtollige energie dus afgevoerd middels EM-straling.


idd: met vrije dipool bedoel ik een dipool die enkel interageert met het elektrisch veld van de topicstarter. Met gebonden dipool bedoel ik een dipool die voor de aanleg van dat elektrisch veld al een evenwicht/uitlijning heeft gevonden in een ander elektrisch veld. Volgens mij zal de vrije dipool dus oscilleren omdat hij een evenwicht zoekt dat hij niet vind en zal de gebonden dipool een nieuw evenwicht bereiken.

Berichten: 6

Re: [Elektriciteit] behoud van energie

bedankt voor de reply's :roll: ik denk dat Jan & Brinx gelijk hebben, ik heb dezelfde vraag op het forum van ons jaar gezet & ik kreeg daar gelijkaardige antwoorden :D
Dit is egl analoog met een slinger. Je trekt de slinger uit zijn evenwichtspositie. Hierdoor krijgt hij meer potentiële energie. Als je hem dan loslaat krijg, je zoals yentl zei een wisseling tussen potentiele en kinetische energie en daarna weer omgekeerd (als de slinger weer omhoog gaat)

Uiteindelijk zal de slinger stilvallen doordat hij ook continue energie verliest door de wrijving.

Een dipool in een elektrisch veld is hier volledig analoog aan :P
( http://burgieforum.vtk.be/viewtopic.php?t=108 )[/quote]

Reageer