Wat voor materiaal is een identificatiesteentje van gemaakt?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Wat voor materiaal is een identificatiesteentje van gemaakt?

Hallo,

Ik vraag me af van wat voor materiaal een identificatiesteentje gemaakt is die bij een crematieproces meegaat in de oven waarop een nummer staat die hoort bij de overledene?

En zo'n steentje verbrandt niet, dat kan ook niet want dan is niet meer te zien wie er gecremeerd is. Maar goed, stel nu dat je zo'n steentje nu eens extreem extreem heet gaat maken (bijv. in de vlam van een snijbrander die 3200*C is ) dan zal die zeker smelten, dus het steentje kan wel smelten als de temperatuur maar hoog genoeg is. Ik denk dat de vlam van een snijbrander zelf een stuk hoger is dan het smeltpunt van zo'n steentje. Dus mijn 2e vraag is wat is het smeltpunt of smelttraject van zo'n steentje ongeveer?

Ik weet dat de as van beenderen smelt bij een temperatuur van zo'n 1650*C, dat heb ik ergens gelezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wat voor materiaal is een identificatiesteentje van gemaakt?

Geen idee, maar het zou bijvoorbeeld van wolfraam of tantaal gemaakt kunnen zijn (bijde zijn metalen met een smeltpunt boven de 2500 graden).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Wat voor materiaal is een identificatiesteentje van gemaakt?

Ik denk dat dit gewoon aardewerk is of zoiets. Als iemand gecremeerd wordt, dan zal de temperatuur waarschijnlijk niet boven de 1000 graad Celcius uitkomen. Als de as van botten (dit is calciumfosfaat) gesmolten zou zijn, dan zou het immers geen as in poedervorm meer zijn, maar een aaneengekoekte vaste stof. Je moet er ook rekening mee houden dat de crematieoven zelf ook niet mag smelten!!! Verder denk ik dat een vlam van een snijbrander dit steentje wel zou kunnen smelten, maar zulke hoge temperaturen zijn volkomen overbodig. Het precieze smeltpunt van dat steentje kan ik niet zeggen

Reageer