[scheikunde] Hemoglobine fotospectrometer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Hemoglobine fotospectrometer

beste mensen,

voor school moest ik een aantal opdrachten uitvoeren, 1 daar van is een beetje mislukt:

ik moest nl. vrij Hb in plasma meten op de spectrofotometer,

op 2 golflengtes: 540 nm & 680 nm.

maar ik heb het alleen bij 540 nm afgelezen en ik heb mijn monsters al weg gegooid. kan ik dit nog fixen??

want ik moet uiteindeljik een concentartie hebben.

help...

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Hemoglobine fotospectrometer

oh ja, ik ben niet lui ofzo dat ik iemand hier aan het denken zet hoor,

want ik heb nl. al nieuwe reeks monsters gemaakt en ik ga opnieuw meten, de waarden die ik bij 680 krijg neem ik mee naar mijn vorige grafiek waar ik die 540 nm heb gemeten.

(ik doe een aantal proefjes, dus ik moet die eerste waarden bij 540 nm wel meenemen voor mijn resulaten)

maar ik vroeg me af, kan het ook nog anders, ik moet het nl. deze week afhebben :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Hemoglobine fotospectrometer

Je kan de waarden van je eerste experiment niet meer gebruiken. Je hebt de callibratiereeks opnieuw gemaakt en deze kan je dus ook niet meer gebruiken voor je monster bepaling.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Hemoglobine fotospectrometer

Je kan de waarden van je eerste experiment niet meer gebruiken. Je hebt de callibratiereeks opnieuw gemaakt en deze kan je dus ook niet meer gebruiken voor je monster bepaling.
als eerste bedankt voor je reacctie.

maar ik heb het gevraagd aan mijn docent, hij was het mee eens, hij zei tegen mij dat dat een optie was. ik weet het ook niet meer hoor.

maar weet jij misschien waarom ze bij 2 golflengtes meten? waarom niet gewoon 1?

ik zelf denk omdat je met 2 golflengtes de concentratie kan berekenen en met 1 golflengte niet, heeft dit er mee te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Hemoglobine fotospectrometer

Bij elke golflengte zal de hemoglobine anders absorberen. Als je de molaire extinctie coefficienten van hemoglobine weet bij de gebruikte golflentes, dan kan je voor elke golflengte de concentratie bepalen. Dit zal waarschijnlijk niet helemaal met elkaar overeenkomen. Dit kan je dan gaan middelen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer