kweekomgeving

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

kweekomgeving

hallo allemaal,

ik zoek een kweekomgeving-kastje. met die vochtig is en warm. heeft de vochtigheid IN het kastje invloed op de bacterien IN ht petrischaaltje (met deksel) ik gebruik gewoon NA (nutrient agar).

zelf zat ik hier aan te denken (lekker makkelijk en goedkoop)

een bakje van gewenste grootte (bijvoorbeeld van een magnetron) hierin een rekje maken, een aquarium verwarming in doen, een laag water het petrischaaltje op het rekje zetten, deksel dicht.

de verwarming verwarmt het water (zorgt er tevens voor dat de verwarming niet overhit raakt) waardoor de lucht in het kastje (bakje) warm wordt. ook zal er veel water verdampen met een warmte van 30 graden. dit verandet ook de luchtvochtigheid....

is dit uit te voeren? of zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden zoald zuurstof?

Berichten: 2

Re: kweekomgeving

hallo,

je moet idd rekening houden met de zuurstof toevoer. ook moet die lucht schoon zijn van micro-organismen omdat op nutrientagar eigenlijk alles groeit. ik weet niet of je een specifiek micro-org. wil kweken maar je zal daar wel rekening mee moeten houden. ook de luchtvochtigheid is misschien wel een probleem. misschien is dat te verhelpen door op de deksel van je kweekkastje een absorberend voorwerp te bevestigen. bijvoorbeeld keukenpapier. dit moet alleen wel worden vervangen als het nat is.

misschien dat je voor de zuurstoftoevoer kan kijken of er ergens niet een luchtfilter is te krijgen die de meeste micro-organismen tegen houd om contaminatie zo veel mogenlijk te voorkomen.

ciao

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: kweekomgeving

gbow schreef:hallo allemaal,

ik zoek een kweekomgeving-kastje. met die vochtig is en warm. heeft de vochtigheid IN het kastje invloed op de bacterien IN ht petrischaaltje (met deksel) ik gebruik gewoon NA (nutrient agar)
ja de luchtvochtigheid heeft zeker invloed op je bacteriekweek! en niet alleen dat, ook de zuurstof, en CO2 waarden hebben veel invloed, in de kasten waarin wij kweken is dat allemaal gecontroleerd, maar vooral foute temperatuur en CO2 kunnen rampzalig zijn, het lijkt me dan ook wat moeilijk dit zelf te gaan bouwen, enee, krijg je met een aquariumverwarming ook de lucht warm dan? dat moet ook door t kastje constant zijn, niet alleen een waterbakje onderin verwarmen dus.

Berichten: 8

Re: kweekomgeving

ik merk in mijn eigen 80 liter aquarium dat de lucht erboven ook erg warm is. dit merk je als je de kap van het aquarium afhaalt. mijn aquarium zelf geeft ook erg veel warmte... als het water constant 30 graden is en buiten is het gewoon 20 graden dan loopt de temperatuur soms wel op tot 30 graden. maar dan heeft ook de zon ermee mee te maken. maar in de winter ga ik echt niet slapen als mijn verwarming van me aquarium aanstaat.. veel te koud.

de het water geef wel degelijk warmte af aan de lucht. en de luchtvochtigheid is daardoorm ook erg groot.

co2 wordt niet van water nar lucht doorgegeven he? anders kan ik mijn c02 difusser er in zetten.

en wat zuurstofbetreft. als ik hem wil ventilerendan gaat de luchtochtigheid en warmte erook mee achteruit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: kweekomgeving

CO2 wordt niet van water naar lucht doorgegeven he? Anders kan ik mijn c02 diffuser er in zetten.
toch wel. Er zalk een evenwicht ontstaan tussen de CO2 in de lucht en die in het water. Al eens een flesje priklimonade opengemaakt? Toegegeven , een wat extreem voorbeeld, maar daarom niet minder geldig.
en wat zuurstof betreft. als ik hem wil ventileren dan gaat de luchtvochtigheid en warmte er ook mee achteruit.
Ja, klimaatregeling is een ingewikkeld vak.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer