Springen naar inhoud

Mijn vraag over god

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

itachi

itachi

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 19:00

Oke mensen zijn mensen.
mensen van vroeger waren geloviger dan nu.

vroeger kregen bepaalde mensen een visioen over een god bijv: profeet mohammed.
Nederlands (visioen): droombeeld, gezicht, droomgezich.

Dit beeld werd door je hersenen gevormd en vormde dus iets realistisch. We hebben het allemaal wel is gehad dat we een leuke droom hadden en toen we wakker werden dachten dat het nog echt was.

omdat de mensen vroeger meer gelovig waren, vatte ze hun visioen heel erg serieus op ze dachten dus dat het dan een bericht van god was. Hierdoor kwamen er dus allerlei goden naar boven die van de visioenen van de mensen kwamen.

Stel je voor ik krijg ook een visioen over een god ik zou het vertellen aan mijn vrienden, ik zou dan ter plekke uitgelachen worden omdat zij eenmaal verder ontwikkeld zijn dan de mensen van vroeger kwa geloof. Voor mijn vrienden klinkt mijn visioen dus niet relalistisch.

Mijn vraag dus waarom zouden die visioenen van vroeger wel realistisch moeten zijn. waarom geloofde de mensen dan wel de visioen van profeet mohammed etc etc.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 mei 2006 - 19:15

Stel je voor ik krijg ook een visioen over een god ik zou het vertellen aan mijn vrienden, ik zou dan ter plekke uitgelachen worden omdat zij eenmaal verder ontwikkeld zijn dan de mensen van vroeger kwa geloof.

Verder ontwikkeld? Beetje naief, itachi. Waarom denk je dat er in iedere willekeurige boekhandel in Nederland 5 fatsoenlijke boeken over wetenschap zijn te vinden, tegenover 500 over esoterie, alternatieve geneeswijzen, paranormale verschijnselen, astrologie enz. enz. enz.?
En om ons tot visioenen te beperken: Blavatsky, Steiner, Hubbard, Jomanda, de Relianen, ..... Nee itachi, als jij wordt uitgelachen, ligt dat enkel aan jouw gebrekkige overtuigingskracht.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

itachi

itachi

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 19:32

ik probeer daar mee te zeggen dat ze dus vroeger veel meer gelovig waren dan nu.

stel je voor:

als ik zei... haaien zijn lief .. dachten de mensne jij bent gek

en als michael jacson dat zegt de mensen haaien zijn lief.

omdat michael jackson meer macht over mij heeft geloven ze hem terwijl het eigenlijk onzin is.

zo zou het ook bij profeet mohammed kunnen zitten. Iedereen geloofde zijn visie en omdat ze nog is gelovig waren allemaal kon hij iedereen in zijn zak steken.

dus hij heeft er misschien misbruik van gemaakt omdat hij macht wou of hij geloofde echt in zijn visie.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 20:28

ik probeer daar mee te zeggen dat ze dus vroeger veel meer gelovig waren dan nu.

stel je voor:  

als ik zei... haaien zijn lief .. dachten de mensne jij bent gek  

en als michael jacson dat zegt de mensen haaien zijn lief.

omdat michael jackson meer macht over mij heeft geloven ze hem terwijl het eigenlijk onzin is.

zo zou het ook bij  profeet mohammed kunnen zitten. Iedereen geloofde zijn visie en omdat ze nog is gelovig waren allemaal kon hij iedereen in zijn zak steken.

dus hij heeft er misschien misbruik van gemaakt omdat hij macht wou of hij geloofde echt in zijn visie.

Het geloof is er in de eeuwen ook bij het volk ingeramd.
Als je niet geloofde was je een ketter, en riskeerde je de brandstapel.
Dus iedereen deed zijn best om zich als een goedgelovige voor te doen.
En als men een ander geloof had kreeg je de kans om van geloof te veranderen, zoniet was je lot bepaald.
Doordat in west europa die dwang al lang niet meer aanwezig is , is ook het aantal gelovigen gedaald.
Het eerste wiel was echt niet rond

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2006 - 20:47

Dit lijkt heel erg op de vraag die hier gesteld wordt: waarom geloven we?, mede omdat je er niet onderuit komt dat mensen nu nog steeds geloven. Maar zelfs als je ervan uitgaat dat er vroeger meer gelovigen waren dan nu, zul je in die topic al een goed deel antwoorden vinden. Graag daar verder.
-slotje-
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures