Springen naar inhoud

[wiskunde] In evenwicht brengen van chemische vergelijking

• Log in om te kunnen reageren

kubbazoob

kubbazoob

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 19:24

Ik moet een opgave maken over het in evenwicht brengen van een chemische vergelijking. Het probleem is dat ik al niet uit het voorbeeld kom. Misschien kan iemand mij wat uitleg geven bij dit voorbeeld:

LaTeX

Hierbij is duidelijk dat de juiste reactie is : LaTeX

Dit volg ik al niet. Dan het volgende voorbeeld:

In de reactie LaTeX hebben we bijvoorbeeld coëfficiënten LaTeX , LaTeX , LaTeX en LaTeX nodig, zodat in de chemische reactie LaTeX op beide zijden voor iedere soort van atomen hetzelfde aantal staat.

Kan iemand mij hier een hint geven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2006 - 19:41

Misschien kan iemand mij wat uitleg geven bij dit voorbeeld:

LaTeX

Hierbij is duidelijk dat de juiste reactie is : LaTeX

Dit volg ik al niet.

Je kan de reactie vaak in evenwicht brengen door naar de meer 'zeldzame' elementen te kijken. Die komen minder voor en zijn makkelijk gelijk te krijgen. Achteraf kan je dan ter controle kijken of de balans ook klopt voor frequent voorkomende elementen zoals H en O.

Hier zie ik bijvoorbeeld links één Na terwijl er rechts 2 nodig zijn. Er zal dus dubbel zoveel NaCl moeten zijn als Na2So4. Gemakkelijkste manier is het aantal mol NaCl links te verdubbelen, dus een twee ervoor.

Hierdoor krijg je links wel 2 mol van Cl terwijl er rechts maar één is, namelijk in HCl. Dit corrigeer je daar door ook hier te verdubbelen, dat wordt 2 HCl. Nu zijn Na en Cl in evenwicht en bovendien is ook S nog steeds in evenwicht. Ter controle kan je nu nagaan dat ook de balans van H en O in orde zijn.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9906 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 mei 2006 - 19:46

Rechts heb je 2Na+ nodig dus neem je links 2 NaCl maar dat betekent dat je rechts weer 2HCl krijgt om links en rechts weer in evenwicht te brengen.

Zorg dus, dat je links en rechts evenveel ionen van dezelfde elementen hebt!!

Probeer nu zelf de volgende>
Rechts 3Ca++ enz ...

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 20:39

LaTeX
Begin bij Ca, die staat alleen en is zoals TD zei "zeldzaam".
Kijk dan eens naar P... en alles wat dan nog moet worden aangepast is H.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures