Springen naar inhoud

Fluiten en beschuit eten

• Log in om te kunnen reageren

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 21:23

Waarom kun je direct na het eten van beschuit tijdelijk niet meer fluiten? Heeft dat met de hoeveelheid speeksel te maken? Of met de vorm van de binnenkant van je mond? Iets anders? Ik had namelijk een paar dagen geleden beschuit in m'n mond gestopt en geprobeerd om zo snel mogelijk daarna weer te fluiten, maar zelfs toen ik t beschuit al redelijk had doorgeslikt (er zat alleen nog wat tussen m'n tanden en wangen), lukte het me nog niet... Pas toen ik ook het beschuit tussen m'n tanden en wangen had weggeslikt, kon ik weer fluiten. Waar heeft dat mee te maken?

P.S. moderator: geen idee waar dit onderwerp thuishoort (biologie? medisch? allerdaags?) dus verplaats dit topic maar als hij hier niet thuishoort
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dirk B

Dirk B

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 22:40

Leuke topic!!

Ik kan er volledig naast zitten, maar ik denk dat het als volgt werkt.
Je mond (lippen) en je keelholte werken als een z.g. Helmholz resonator wat in feite een beetje vergelijkbaar is wanneer je over een bierflesje blaast, dan hoor je ook een redelijk zuivere toon.
In feite is het een massa veersysteem.
De werking hiervan is dat de luchtkolom in de hals van het flesje (de massa) in resonantie raakt met de lucht in de buik van het flesje (de veer).
Wanneer je echter in de buik van het flesje een dot wol stopt wordt hierdoor de veerbeweging gedempt doordat de wol energie absorbeert.
En wordt de resonator breedbandig en hoor je geen zuivere toon meer maar meer een geruis.
Hetzelfde is denk ik van kracht met een mondholte waarin zich relatief droge beschuitkruimels bevinden, die hebben ook een absorberende werking en daarom kun je geen zuivere toon produceren en gaat het ook over in een ruisachtige klank.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2006 - 00:11

Dit spelletje is waarschijnlijk ook wel bij iedereen bekend. De truc om zo snel mogelijk te fluiten is simpelweg te doen alsof je probeerd te fluiten maar ondertussen alle beschuitkruimels uitblaast.
"Meep meep meep." Beaker

JdM

JdM

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 23:15

Dit spelletje is waarschijnlijk ook wel bij iedereen bekend. De truc om zo snel mogelijk te fluiten is simpelweg te doen alsof je probeerd te fluiten maar ondertussen alle beschuitkruimels uitblaast.

Dan heb ik een nog betere truuk die geen truuk is, maar gewoon werkt.
Fluit maar eens "inademend" dat werkt gewoon met beschuit en al :roll: zo heb ik er al een paar gewonnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures