[Scheikunde]rekenen met molecuulmassa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

[Scheikunde]rekenen met molecuulmassa

Hoi, ik moet de volgende 2 opgaven maken en ik zie zo nog niet hoe ik dit moet doen..

a. voor een vloeibare toedieningsvorm wordt in plaats van codeïne het zout codeïnefosfaat gebruikt. de molecuulmassa van codeïne is 317 en de molecuulmassa van codeïnefosfaat is 406,5. Bereken hoeveel codeinefosfaat je moet afwegen als een drank van 300 ml 1.1 mg codeïne per ml moet bevatten.

b voor een bereiding moet 8 gram natrii sulfas decahydricus (Na2SO4.10H2O) gebruikt worden. Er is op voorraad Na2SO4 in de droge vorm. bereken hoeveel je van deze droge natriumsulfaat moet nemen.

hoe doe je dit? zitten er al watermoleculen in Na2SO4 (droge vorm)?? nee toch...?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Scheikunde]rekenen met molecuulmassa

a. voor een vloeibare toedieningsvorm wordt in plaats van codeïne het zout codeïnefosfaat gebruikt. de molecuulmassa van codeïne is 317 en de molecuulmassa van codeïnefosfaat is 406,5. Bereken hoeveel codeinefosfaat je moet afwegen als een drank van 300 ml 1.1 mg codeïne per ml moet bevatten.
een simpel rekensommetje als je je eenheden erbij houdt:

1 mol codeine weegt 317 g

300 mL x 1,1 mg/mL = 330 mg codeine nodig.

0,330 (g) / 317 (g/mol) = 0.00104 mol codeine voor de 300 mL

in de vorm van codeinefosfaat:

0,00104 (mol) x 406,5 (g/mol) = 0,423 g :roll:

in Na2SO4 (droge vorm) zit geen kristal- of ander water.

bereken de molmassa"s van de droge en de natte vorm(aan de hand van atoommassa's) en voor de rest is dit sommetje analoog aan de bovenste.

succes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: [Scheikunde]rekenen met molecuulmassa

He bedankt ik snap het

hier heb ik nog een vraag over relatieve dichtheid:

--> van Phenazon is een oplossing in voorraad van 50 g Phenazon in 1000 ml. de relatieve dichtheid van deze oplossing is 1,25

* bereken de concentratie phenazon % in g/g

wat moet je met de relatieve dichtheid doen???

Berichten: 48

Re: [Scheikunde]rekenen met molecuulmassa

want normaal zou ik zeggen dat 50 g in 1000 ml, dat dat 5 % is..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Scheikunde]rekenen met molecuulmassa

want normaal zou ik zeggen dat 50 g in 1000 ml, dat dat 5 % is..
als je de boel in procenten gaat vergelijken, moet je weer naar je eenheden kijken. Procenten is in principe dimensieloos, omdat je altijd dezelfde eenheid door dezelfde eenheid deelt.

10 g in 100 g is 10/100 (g/g) *100%= 10 massaprocent

50 mL in 5 L is 50/5000 (mL/mL) *100%= 1 volumeprocent

maar 50 g in 1000 mL kun je niet in procenten uitdrukken.......

Dat jij er blindweg vanuitgaat dat 1 mL water 1 g weegt is geen excuus :D

Je praat hier over een oplossing van een of ander, met een eigen dichtheid, zodat je die 1000 mL wel kunt omrekenen naar een massa, en vervolgens je massapercentage kunt berekenen.... :roll:

Overigens, die dichtheid van je phenazon-oplossing kan nooit 1,25 kg/L zijn als je oplosmiddel water is. En de term "relatieve dichtheid" ken ik niet, dus ik zou het leuk vinden als je de definitie van die term uit je boek hier eens postte....

PS officieel SI-symbool voor liter is grote L
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: [Scheikunde]rekenen met molecuulmassa

het probleem is dat de term relatieve dichtheid niet in het boek staat.

de volgende definitie heb ik wel op internet gevonden:

Relatieve dichtheid Dit is de dichtheid t.o.v. water, waarbij de dichtheid van water = 1. M.a.w. wanneer de relatieve dichtheid van een product <1, drijft dit product op het water. Is deze waarde >1 zinkt het product

--> dus misschien moet ik de 1000 ml eerst x de relatieve dichtheid doen??

Berichten: 48

Re: [Scheikunde]rekenen met molecuulmassa

ik heb het antwoord gevraagd, er komt 4 % uit..

je moet dus inderdaad eerst 1000 ml x relatieve dichtheid doen.. en dan de concentratie uitrekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Scheikunde]rekenen met molecuulmassa

In die definitie is de dichtheid in kg/L inderdaad gelijk aan de realtieve dichtheid (afgerond) omdat de dichtheid van water 1 kg/L is. Een relatieve dichtheid van 1,25 betekent dan 1,25 x 1 kg/L = 1,25 kg/L

En inderdaad, om het percentage uit te rekenen zul je dus eerst de totale massa moeten kennen:

kijk weer naar je eenheden:
\( 1 L \cdot 1,25 \frac {kg}{L}= 1,25 kg\)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer