Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 477

Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

DEN HAAG - Steeds meer jongeren zullen al op hun 25e een gehoorapparaat nodig hebben, verwachten wetenschappers. Uit onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) blijkt dat er jaarlijks 25.000 jongeren bijkomen met blijvende gehoorschade. Ze worden ook wel de 'iPod-generatie' genoemd.

Lees meer...

Bron: NU.nl Wetenschap

NU.nl Rich Site Summary

Berichten: 131

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Nu.nl-feed schreef:DEN HAAG - Steeds meer jongeren zullen al op hun 25e een gehoorapparaat nodig hebben, verwachten wetenschappers. Uit onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) blijkt dat er jaarlijks 25.000 jongeren bijkomen met blijvende gehoorschade. Ze worden ook wel de 'iPod-generatie' genoemd.

Lees meer...

Bron: NU.nl Wetenschap

NU.nl Rich Site Summary
Ik denk dat naast de iPods ook het vertoeven in disco's en cafés met loeiharde muziek wel een steentje bijdraagt. Die iPods zijn er tenslotte nog niet zo lang, maar ik herinner me uit de tijd dat ik jong was - toch al weer een kwart eeuw geleden, dat je in de meeste cafés slechts met heel hard schreeuwen en liplezen een conversatie kon voeren.

Misschien moeten ze voor dergelijke etablissementen ook maar eens aan een maximumbegrenzing van het volume gaan denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Uit onderzoek bleek ook dat maar één derde van de jongeren die dachten nog een uitstekend gehoor te hebben, dat ook nog echt hadden.

Berichten: 31

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Het scheelt inderdaad ook als je niet elke zaterdag in een disco staat waar je bijna gebarentaal/liplezen moet kunnen beheersen om met elkaar te kunnen communiceren.

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Die iPods zijn er tenslotte nog niet zo lang


Er is een duidelijke trend in dit genre sinds de opkomst van de walkman,

nu met de I-pods en dergelijke is dit veel erger geworden, vooral door

*Het grotere batterijvermogen, je kan werkelijk dag in dag uit luisteren

bij manier van spreken

*De grotere geheugencapaciteit, ook hierdoor ben je sneller geneigd lang te luisteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Ik dacht dat ook je oortjes er veel tot bijdragen. Alle oortjes zijn slecht, omdat het geluid direcht in je oor word gebracht, al je een koptelefoon draagt word de muziek via je oorschelp, en dat is minder schadelijk.

Maar ook fuiven en dergelijke dragen zoals eerder al gezegd hun steentje bij. De zeldzame keren dat ik naar een fuif ga heb ik al snel echt pijn aan mijn oren. Niet gezond dus.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Berichten: 31

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

made in flanders schreef:Ik dacht dat ook je oortjes er veel tot bijdragen. Alle oortjes zijn slecht, omdat het geluid direcht in je oor word gebracht, al je een koptelefoon draagt word de muziek via je oorschelp, en dat is minder schadelijk.

Maar ook fuiven en dergelijke dragen zoals eerder al gezegd hun steentje bij. De zeldzame keren dat ik naar een fuif ga heb ik al snel echt pijn aan mijn oren. Niet gezond dus.


Fuif? Hoe oud ben je dat je naar fuiven gaat? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Fuif? Hoe oud ben je dat je naar fuiven gaat? :roll:


Ook "de jeugd" is geinteresseerd in dit forum...

of dacht je dat dit forum enkel voor "serieuze volwassenen" was?

Ikzelf ben een '87er, en als ik het goed opheb daarmee een

jaartje ouder dan Made in Flanders...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Idd Zwam, ik ben uit '88, ik ben bijna 18, ik snap niet waarom dit raar zou zijn...
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Berichten: 4.546

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

jep, ik ben zelf 15 (90'er dus :roll: ) :D zo zie je maar waar een 15 jarige gozer wel niet over kan discussieren (zie bijv. theologie forum) :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

hier kun je zien dat de meeste mensen op dit forum deze leeftijd hebben.

Maar nu weer on-topic, ik heb eens gehoord dat je oren zo kunnen beschadigd worden dat je constant een piepgeluid hoort, en er is geen mogelijkheid om het op te lossen, misschien dat nog iemand hier over heeft gehoord?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Maar nu weer on-topic, ik heb eens gehoord dat je oren zo kunnen beschadigd worden dat je constant een piepgeluid hoort, en er is geen mogelijkheid om het op te lossen, misschien dat nog iemand hier over heeft gehoord?
Over gehoorschade kan ik wel meepraten...zelf heb ik er al last van,

en sinds 2.5 jaar heb ik inderdaad een constante pieptoon in mijn oren.

Over gehoorschade was er laatst een interessante documentaire van

Overleven op Canvas (Belgie dus) en toen stond er een mooi artikel in de humo. (humo 9 mei, overleven 14 mei)

Deze constante ruis kan mensen veel last bezorgen,

sommigen moeten er hun werk voor opgeven,

en het kan ook tot zelfmoord leiden.

Normaal valt er niets aan te doen,

in de documentaire citeerde er iemand

"Maak mij aub doof dokter." "U zult dan nog steeds dezelfde toon horen mijnheer."

Elke van u (2*) 3500 gehoorcellen hoort een bepaalde frequentie,

en geeft een signaal over de intensiteit door naar uw hersenen.

Sterft deze cel, dan zullen uw hersenen zelf dit signaal continu aanmaken,

vandaar de pieptoon.

In de documentaire kwam een neurochirurg aan bod, die een patient

die hierdoor zelfmoordneigingen had behandelde. Vanwege de ernst van de zaak

was alles toegelaten en "experimenteerde" hij om de patient te genezen.

Hij plantte een elektrode in in de man's hersenen die het ontbrekende signaal

van de gehoorcellen doorstuurt naar de hersenen. Zo maken de hersenen geen

signaal meer aan, en valt de pieptoon weg.

Elke avond moet de man dit signaal uitschakelen aan de "computer" die hij in

zijn buikwand draagt. Een elektrische prikkel, 24 u op 24 zou tot epilepsie

aanvallen kunnen leiden. Na 2 jaar behandeling is gebleken dat, bij het stoppen

van de behandeling het suizen stopt voor enkele weken. Men hoopt dat zo'n

behandeling na x aantal jaar (een 5tal?) tot definitieve genezing zou leiden.

Ik kan het getuigen...het is niet leuk als de stilte niet meer bestaat...

En om bevooroordeelden die in mij een zwaar uitgaander met een mp3

oh zeer luid volume zien, dit is niet zo. Af en toe ga ik naar een optreden,

een paar fuiven per jaar, en ok, een mp3-speler, maar die staat allesbehalve luid.

En die heb ik nog niet zo lang als die suizing...

Mijn gehoor blijkt gewoonweg extreem gevoelig te zijn aan beschadiging.

Slechts 1/3 van de de 18jarigen die beweren een perfect gehoor te hebben

hebben dit dan ook.

Een duidelijk teken van beginnende schade is dat je de mensen veel moeilijker

verstaat als er achtergrondlawaai is. Vb op fuiven, maar ook vb

als je achteraan zit in de auto de mensen vooraan moeilijker verstaan,

ergens waar veel mensen samen zijn en praten moeilijk je op 1 gesprek kunnen fixeren...

U bent gewaarschuwd...

Berichten: 3.165

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Waar ik me echt kwaad om maak dat zijn die politici die falen in te grijpen.

Het is al decennia lang bekend onder de wetenschappers dat je gehoor max 80 dB kan verdragen wanneer het geluid voor een langere tijd aanwezig is. Als je dan bedenkt dat in cafés en vooral de dancings het volume de 100 dB overschrijdt.

Ter informatie: Met elke extra 3 dB heb je een verdubbeilng van het volume, dat komt doordat dB een logaritmische eenheid is.

Dat betekent dus dat het volume van 101 dB 21/3=7 keer zo hard is dan het volume van 80 dB.

Als jij dus in een dancing bent waar het volume 101 dB bedraag (en dat heb je al snel, zeker wanneer je bij de boxen in de buurt staat) dan is het geluid 7 keer zo hard dan dat je gehoor kan hebben.

Stel je gehoor daar 2 keer per week aan bloot en je wordt gegarandeerd slechthorend voor jouw 60ste. Dat is helemaal een ramp voor de muzikale mensen (ik denk graag van mijzelf dat ik dat ben :wink: ).

Mid jaren 90 kwam de SGP (Staatkundig Gereformeerde Partij, die partij die vrouwen buitensluit) met het wetsvoorstel om voortaan de disco's en cafés een volumemaximum van 80 dB op te leggen. Het voorstel werd belachelijk gemaakt door alle 4 de grote partijen. :roll: De reden :D Ze waren bang stemmen te verliezen.

Hopelijk dat de politici nu wel wakker worden.

Inderdaad zijn de mp3-spelers en popconcerten ook debet aan de massale gehoorsschade. De mp3-speler daar kan je makkelijk een volumebegrenzer opzetten rekening houdende met het feit dat je daar nog sneller doof van schijnt te worden door die oortjes, dus zonodig lager dan 80 dB.

Ja, dat is te omzeilen. Maar dat is dan ieder zijn eigen verantwoordelijkheid, in ieder geval doet de overheid haar plicht dan en is de consument die wel zuinig is op zijn gehoor beschermd dat hij het niet te hard kan zetten, ik zou het een geruststelling vinden temeer daar je bij een beginnend stadium van slechthorendheid inderdaad niet in de gaten hebt dat je het geluid steeds harder zet en het gewoon bijna niet kan weten.

Zolang de overheid het nalaat moeten we misschien zelf maar eens actie ondernemen, desnoods onopvallende gehoorbeschermers dragen als de muziek ergens te hard staat. Niet tof maar wel nodig.

Ik weet dat dit een wetenschapsforum is maar toch een vraagje naar jullie persoonlijke mening uit nieuwsgierigheid wat toch de basis is van wetenschap :wink:

Ik vind het zelf eigenlijk alleen maar vervelen dat die muziek zo hard staat. Het mag wel stevig zijn (ik ben nog altijd een enorm grote fan van Queen en het liefst hard) maar zogauw je oren pijn gaan doen en je de ander bijna niet meer kan verstaan dan staat de muziek voor mij te hard. Ben ik nu een roepende in een woestijn of denken de meesten van jullie daar ook zo over. Het is toch ook wel zo prettig als je elkaar nog kan verstaan. Ik vind het gezelliger als je ook nog een gesprek met elkaar kan voeren wanneer je daar goesting in hebt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Ter informatie: Met elke extra 3 dB heb je een verdubbeilng van het volume, dat komt doordat dB een logaritmische eenheid is.  

Dat betekent dus dat het volume van 101 dB 21/3=7 keer zo hard is dan het volume van 80 dB.  

Als jij dus in een dancing bent waar het volume 101 dB bedraag (en dat heb je al snel, zeker wanneer je bij de boxen in de buurt staat) dan is het geluid 7 keer zo hard dan dat je gehoor kan hebben.
de blauwe tekst is correct, de rode niet: die 21 dB betent dat de geluidsintensiteit gemeten in W/m2 7 maal verdubbelt, oftewel 2x2x2x2x2x2x2 = 128 x zo intens

En het is te zot voor woorden dat dezelfde vent die van de arbo wet voor zijn basis niet mag werken zonder gehoorbescherming in een omgeving met meer dan 85 dB(A) diezelfde avond vrolijk door de disco hopst bij niveaus tot 110 dB(A)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

In dezelfde documentaire waar ik al over sprak draagden fuivende jongeren

een avondje lang een meettoestelletje dat alles registreerde.

Het gemiddelde was 104 dB voor de hele avond,

en da's dus alle chill out momenten, en momenten buiten meegerekend.

De geluidsnorm om te werken is 85 dB,

maar bij een geluid dat je 8 uur lang moet verdragen is de limiet voor je oren 75 dB,

vanaf dan kan beschadiging optreden. Vergelijk dat met een fuif, waar je toch ook

een 5tal uur rond kan lopen, aan 104 dB.

Men heeft in de documentaire ook een I-pod getest met een microfoontje in een

nagemaakte gehoorgang, en die bereikte de 100 dB, goed voor gehoorschade

na enkele minuten.

Reageer