Springen naar inhoud

SATAN

• Log in om te kunnen reageren

JoŽl

JoŽl

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 september 2004 - 23:06

vraag:

Wat/wie is volgens jou SATAN?

ik zal het/de spits afbijten

Wat/wie

een geest, persoon, geen ding.

is

is werkelijkheid, bestaat, is meer dan alleen een begrip.

volgens jou

ik geef mijn persoonlijke gedachten en beroep mij op andere autoriteiten - het liefst God
boeit niet als men maar binnen de Werkelijkheid blijft.

SATAN

Het woord satan is afkomstig van een hebreeuws en/of oud egyptisch woord dat de betekenis zou hebben van 'hinderen' of 'tegenhouden'.
Satan wordt vaak gebruikt als eigennaam voor de duivel (zie de betreffende pagina). De betekenis van 'hinderaar' is wel een aardige als je kijkt wat de bijbel als belangrijkste eigenschap van de duivel noemt: het verhinderen dat mensen contact krijgen met hun Schepper: God
Bron: http://woordenboek.s...php?woord=Satan

oftewel hij zorgt ervoor (al zijn we in principe altijd zelf verantwoordelijk) dat mensen hun Oorsprong en dus ook hun Bestemming missen, en ook veel van wat Hij wil geven; liefde en acceptatie allereerst; ook instructies aangaande Zijn doelen/bedoelingen voor ons en de rest van de schepping, hoe we krijgen wat Hij voor ons in petto heeft - en hoe we dat doorgeven. Via Zijn Geest in ons wil Hij het ons allemaal geven. maar we missen het. we zitten zonder. en dat is zonde.

Van toen aan begon Jezus Christus zijn discipelen te tonen, dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel lijden van de zijde der oudsten en overpriesters en schriftgeleerden en gedood worden en ten derden dage opgewekt worden. En Petrus nam Hem terzijde en begon Hem te bestraffen, zeggende: Dat verhoede God, Here, dat zal U geenszins overkomen! Doch Hij keerde Zich om en zeide tot Petrus: Ga weg, achter Mij, satan; gij zijt Mij een aanstoot, want gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, maar op die der mensen. (MatteŁs 16:21-23)

Bovenstaande tekst illustreert hoe de/een satan Gods oplossing, Gods plan probeert te verhinderen.
Of het nou de Satan was via Petrus of dat het helemaal uit Petrus zelf kwam is weer een andere kwestie.
Maar niet alleen de persoon(geest) die doorgaans "Satan" (of "de duivel") wordt genoemd maar elk persoon kan een verhinderaar zijn van Gods plannen - bewust of onbewust. Tot ons eigen nadeel vaak overigens, aangezien Gods diepste plannen met ons altijd goed zijn:

Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des Heren, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven. (Jeremia 29:11)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2004 - 12:37

Alle kennis omtrent duivel/christus die op dit moment (breed) wordt aangehangen komt voort uit boeken en geschriften die over en over zijn geschreven en gekopieerd. Ergens in dit proces is ook opeens Satan ontstaan. Vreemd genoeg hangen nog zo'n 2 miljard Christenen wereldwijd de leer aan die wordt voorgeschreven door dubieuze boeken (= de bijbel). Oorspronkelijk (dus in de tijd van JC) was er niet ťťn bepaalde stroming. Er waren verschillende leren en Jezus verkondigde er ook een van. Overigens een vrij waardevolle leer (in mijn ogen). Er is door allerlei verschillende figuren door de tijd heen van alles opgeschreven over JC en zijn leer. Dit resulteerde uiteindelijk in een redelijk versplinterd geloof. Iedereen had zo zijn eigen ideeen en de leer van was zoveel malen opnieuw verteld en doorverteld dat er uiteindelijk weinig meer als zijn woorden kon worden beschouwd. Ergens in de 4de eeuw bepaalde bisschop Athanasius wat wel en niet geÔnspireerd was door God en de overige boeken moesten vernietigd worden. De boeken die mochten blijven zijn de 4 belangrijskte boeken van onze huidige bijbel en het Christendom. Dit waren wel boeken waarvan Athanasius vond dat ze deugden, of beter gezegd, die hem goed uitkwamen. Gelukkig waren er ook nog wat verstandige monniken die de boeken die vernietigd moesten worden verstopten waar ze uiteindelijk zo'n 1700 jaar verborgen bleven. Pas in de jaren veertig 20ste eeuw werden ze gevonden en vertaald. Tenminste, dat wat de kerk uitkwam. De dode zee-rollen zijn nog steeds niet vrijgegeven. De katholieke kerk en zijn wetenschappers spelen hier een bijzonder vuil spel om de waarheid verborgen te houden. De Nag Hammadi geschriften zijn wel vertaald. O.a. het evangelie van Thomas is zeer indrukwekkend. Gedateerd op 60 na Christus is dit het oudste boek dat de werken en leer van JC beschrijft. Deze leer zegt wel iets heel anders dan 'onze' bijbel. In zoverre, deze teksten zijn feitelijk dezelfde als van de bijbel met dat verschil dat de teksten veel korter en bondiger zijn en dat de complete dreiging ontbreekt. Geen Satan. De vertalingen van het evangelie van thomas zijn gewoon te koop in elke boekwinkel onder de titel Nag Hammadi I en Nag Hammadi II. 2 Boeken dus. Deze boeken schetsen een totaal ander beeld van de leer van Christus. Zelfs zo anders dat een persoon als ik met een aversie tegen een geloof in God, de leer van Christus opeens interessant begin te vinden. In deze boeken vind je wijsheid na wijsheid en opeens begint Jezus de persoon te worden die inderdaad een hoop wijsheid kon schenken en mensen kon helpen. Niet door wonderen, maar door inzichten. In de natuur, in de mens en in het leven. Zijn leer komt eerder boedistisch over dan hoe wij nu denken vanuit onze 'Christen' achtergrond.

In discussie met Christenen ga ik alleen als ze kennis nemen van de leer van Christus. Dus niet de leer van de KK. Als je je in de geschiedenis verdiept krijg je het gevoel dat Athanasius hele andere beweegredenen had dan het ware woord te verspreiden. En dat is in de eerste plaats macht. Door de verdeeldheid onder de gelovigen was er moeilijk controle over de mensen te krijgen. Hij had snel door dat je door mensen te bundelen onder ťťn geloof een veel stabieler en dus machtiger volk kan krijgen. Daar komt het stukje angst ook om de hoek kijken. De Satan wordt gecreeerd. Mensen moet je voeden met angst zodat je controle over ze kan uitoefenen (zie ook Bush). De beelden van een hellevuur, apocalyps, en marteling in hel doen het dan altijd goed. Bang voor de gevolgen die mensen over zich af konden roepen deden ze dan maar keurig wat ze gezegd werd.

Dus Satan? Onzin! Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet, niet alleen voor je eigen leven, maar ook dat van een ander. Mensen worden niet slecht geboren maar slecht gemaakt. De terroristen die zichzelf opblazen zijn niet slecht, maar gehersenspoeld/getraumatiseerd/gefrustreerd/kansloos of allemaal tegelijk. Als iemand een aangeboren afwijking heeft dan nog is die persoon niet slecht maar handelt binnen zijn eigen normen. Dat dat niet de onze zijn betekend niet dat dat slecht is. Sinds wanneer bepaal ik wat goed en slecht is?

Xardas

Xardas

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2004 - 17:42

Het woord satan is afkomstig van een hebreeuws en/of oud egyptisch woord dat de betekenis zou hebben van 'hinderen' of 'tegenhouden'.
Satan wordt vaak gebruikt als eigennaam voor de duivel (zie de betreffende pagina). De betekenis van 'hinderaar' is wel een aardige als je kijkt wat de bijbel als belangrijkste eigenschap van de duivel noemt: het verhinderen dat mensen contact krijgen met hun Schepper: God
Bron: http://woordenboek.s...php?woord=Satan

Weet je wie de christelijke SATAN heeft geschapen volgen het huidige christenDOM?, God! Wat is er nu belangrijker dan zelf je paden te bewandelen, i.p.v. altijd in een shaduw te leven van 1 of andere zogenaamde impotente authoriteit die zichzelf volmaakt noemt?

(MatteŁs 16:21-23)

Dus lijden is het belangrijkst in het leven? Tip: Zoek een leven!

ons eigen nadeel vaak overigens, aangezien Gods diepste plannen met ons altijd goed zijn

Wat is goed? En waarom zijn Gods plannen dat? Ik heb er anders niet veel van gezien, de meeste oorlogen zijn gevoerd in naam van God. Als je dat goed vindt?

Ave Satanas!

• Gast

Geplaatst op 12 oktober 2004 - 19:04

Eindelijk praat men eens over mijn beste vriend.

KocabebeQ

KocabebeQ

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2004 - 18:31

*ff mijn verhaaltje*

God is voOr mij de schepper van de menSen..
Satan was eerst ook 1 van de engelen van God..

Toen God aan al zijn engelen vrOeg om de secde* te dOen voOr Adem..
(Ja Ja.. Adem en Havva.. De eerste mensen vOlgens de Qoran)

Was er 1 engel die het niet deed..
Hij zei zO van: waarOm zOu ik de secde mOeten dOen voOr iets dat van mOdder is gemaakt ?!

Dus die ene engel is nOu voOr ons (mOslims) de Seytan.. (satan)

Satan betekent voor Ons dus slecht... etc..

* Secde betekent = knielen zodat je met de voOrhoOfd de grOnd raakt...*

• Gast

Geplaatst op 23 oktober 2004 - 17:16

Zoals je zegt Boaz is de bijbel op zijn minst dubieus.De bijbel is geschreven in het Aramees door ťťn of meer personen.Een geschiedenis boek die aangepast is aan hun geloof.Het staat vol met sagen en overleveringen.Iedereen beseft toch wat er gebeurd met een verhaal dat van generatie tot generatie doorvertelt wordt. Het werd vertaald en van die vertaling opnieuw een vertaling gemaakt enz.Soms krijg je dan zo iemand aan de deur met een bijbel in zijn hand.(getuige)Is die mens nu zo dom of zo geslepen? Dan vraag ik me af waar die mens de lef vandaan haalt mij te willen bekeren.Misschien moet ik lid worden om een deel van mijn inkomen op hun bankrekening te storten.Als je werkelijk aan bijbelstudie wilt doen zou je toch moeten beginnen met Aramees te studeren en dan nog.Als God die schrijver had geinspireerd dan zou de bijbel toch klaar en duidelijk zijn en niet voor veel verschillende interpretaties vatbaar.Als ik moet kiezen dan lees ik liever de fabeltjeskrant of de sprookjes van Grimm.Het is niet altijd met de waarheid of met het gezond verstand dat je de kassa doet rinkelen.Als je van iedere idioot enkele centen kunt aftroggelen dan ben je spoedig rijk.
Als er een rechtvaardige God is,zal hij mijn ongeloof niet kwalijk nemen.

Mella

Mella

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2004 - 18:31

Satan is voor mij de duivel die de mens op slechte pad wil lijden.
De satan was eerst een engel, maar zoals KocabebeQ ook heeft verteld is hij naderhand 'de satan' geworden omdat hij God niet wou gehoorzamen..

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 november 2004 - 19:44

De satan was eerst een engel, maar zoals KocabebeQ ook heeft verteld is hij naderhand 'de satan' geworden omdat hij God niet wou gehoorzamen..

dan ga je er vanuit dat de mens een poppetje is dat zich laat leiden door zaken die niet eens verifieerbaar zijn.

Voor mij persoonlijk is de duivel een verzinsel van de menselijke geest om ten eerste mensen bang te maken (cf middeleeuwen) en ten tweede als uitvlucht: ik was het niet hoor, de duivel heeft mij ertoe gedreven...
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

• Gast

Geplaatst op 25 november 2004 - 19:57

De duivel is mijn goeie vriend,die me dat extra glaasje doet drinken en er voor zorgt dat een vrouw niet onopgemerkt aan mij voorbij gaat.Dank zij die vriend is het leven toch zo schoon.

Mella

Mella

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2004 - 20:01

dan ga je er vanuit dat de mens een poppetje is dat zich laat leiden door zaken die niet eens verifieerbaar zijn.

Voor mij persoonlijk is de duivel een verzinsel van de menselijke geest om ten eerste mensen bang te maken (cf middeleeuwen) en ten tweede als uitvlucht: ik was het niet hoor, de duivel heeft mij ertoe gedreven...

Nee, daar ga ik zeker niet van uit. God heeft ieder mens krachtig geschapen, je kan doen en laten wat je wilt. ”f je het doet, dat is het tweede. Die macht heb jijzelf.
Ik zal een voorbeeld geven; ik ben Moslim, ik ging laatst bij een Nederlandse vriendin van me eten. Er stond een fles rode wodka op de tafel bij het avondeten. Mijn vriendinnen dronken wodka dus, heel even dacht ik; zou ik ook, zou ik ook? Maar gauw dacht ik nee. Het gevoel voor mijn geloof was sterker dan het 'willen alcohol drinken'. Dat heb ik dus ook niet gedaan toen.
Ńls ik dat had gedaan, dan had ik het pad van satan gevolgd, maar met eigen wil, dus eigen schuld :wink:

• Gast

Geplaatst op 25 november 2004 - 20:08

Het geloof of je familie ?

Mella

Mella

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2004 - 20:17

Is deze vraag op mij bedoeld?

• Gast

Geplaatst op 25 november 2004 - 20:21

Het was op U bedoelt.Niet bedoeld om te kwetsen !

Mella

Mella

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2004 - 20:41

Bekeken vanuit mijn geloof, de Islam, mag je je familie absoluut geen kwaad doen. (das logisch toch?)
Dus ik zou dan ook niet kunnen 'kiezen' tussen een van de twee, want dat zou mijn familie pijn doen. Maar ik zou mezelf ook niet een situatie kunnen verbeelden waarin ik een antwoord zou moeten geven op zo'n soort vraag.
Maar bv; ik ben een Moslim, mijn ouders ook, maar als zij bijvoorbeeld in de toekomst zouden bekeren van geloof, en ze zouden tegen mij zeggen ''we willen dat jij ook geen Moslim meer bent'', zou ik absoluut zonder enige twijfel mijn ouders laten vallen en voor mijn geloof kiezen.
Ik heb het goede pad gevonden, en niemand kan mij misleiden...

• Gast

Geplaatst op 25 november 2004 - 20:44

Begrepen !

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures