Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Impulsbehoud bij een botsing

• Log in om te kunnen reageren

Stephan

Stephan

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 16:23

Ik ben een verslag van een practicum aan het maken voor Natuurkunde2...

Maar ik snap echt niks meer van het boek... het gaat over impulsbehoud.
Met de gegevens:

massa A = 176,5 g
vA,voor = 0,0407 m/s
vA,na = 0,01096 m/s

massa B = 179,5 g
vB,voor = 0 m/s (stilstand)
vB,na = 0,0283 m/s

Als definitie van impulsbehoud staat in ons boek:
impulsbehoud = als de impuls van de twee voorwerpen samen voor en na de botsing even groot is

Geldt dan dus onderstaande formule?

mA * vA,voor + mB * vB,voor = mA * vA,na + mB * vB,na

En als die niet gelijk zijn aan elkaar, is er dus geen impulsbehoud?
Wat betekent dat precies? Ik kan me eigenlijk niks voorstellen bij impuls (evenals stoot...)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PCB

PCB

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 16:48

Denk maar eens aan de botsauto's als twee grote zware jongens een klein jongetje rammen met hun botsauto. Doordat de massa van de jongen klein is, krijgt hij een veel grotere snelheid, omdat de impuls gelijk moet zijn aan die van de zware jongens.
TU/e Werktuigbouwkunde

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 19:55

En als die niet gelijk zijn aan elkaar, is er dus geen impulsbehoud?
Wat betekent dat precies? Ik kan me eigenlijk niks voorstellen bij impuls (evenals stoot...)

Dat is het principe van een behoudswet, die geldt altijd. Als je tůch door, hťťl nauwkeurig, te meten een verschil merkt aan de impuls voor en na, dan ligt dat omdat er altijd wat snelheid verloren gaat door de wrijving.

Je hoeft je ook helemaal niets voor te stellen bij impuls, het is gewoon het product massa snelheid... Ik denk niet dat iemand zich daar iets bij voor kan stellen. Zoals PCB al zei, vergelijk het met iets. Bijvoorbeeld 2 auto's die botsen.

Die formule hebt je netjes genoteerd.

Stephan

Stephan

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2006 - 16:00

Okť bedankt! Het is me door dat voorbeeld met de botsauto's veel helderder geworden :roll:

Na de berekeningen kwam ik op de conclusie:

71,8 ∙ 10^-3 kg ∙ m/s ≠ 70,1 ∙ 10^-3 kg ∙ m/s

Een klein verschil dus maar.... dus gewoon wrijving :D

Maar nu heb ik in het verslag gezet, dat het ook kan komen doordat de 2 massa's niet even groot zijn... maar ik begrijp uit jullie reacties dat dat dus onjuist is?

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2006 - 21:06

Dat maakt niets uit. Omdat de eerste massa wat kleiner is, gaat hij niet zijn volledige impuls kunnen "doorgeven" en zelf wat snelheid houden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 mei 2006 - 21:15

Ik snap niet helemaal wat nou de bedoeling van deze opgave was. Ik heb geen tijd om het na te gaan, maar wat gebeurt er als we de snelheden vectorieel nemen, en de gegeven snelheid voor de kleine bal negatief nemen? (met andere woorden, hij beweegt na de botsing in tegenovergestelde richting?

reken het eens uit?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures