Verbandtrommel/EHBO-kist

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 199

Verbandtrommel/EHBO-kist

Even een tussendoorvraagje (niks wetenschappelijks aan hoor, en daarom maar onder 'social talk' :wink: )...

Ik heb deze vraag al op een ander forum gesteld maar daar kreeg ik niet echt zinnige antwoorden ('zwemvesten en doktersromannetjes'), en omdat men hier meestal wel serieus is hoop ik dat er hier mensen zijn die nog aanvullingen willen maken...

Ik ben een lijst aan het maken van dingen die in een verbandtrommel zouden moeten zitten. En dan voornamelijk (zelfzorg)'medicijnen'.

Het gaat er niet zozeer om wat wettelijk verplicht is maar om wat handig is.

Tot nu toe heb ik (naast pleisters en verschillende soorten verband):

* jodium/betadine

* pijnstillers

* rennies

* norit

* brandwondengel

* hoestdrankje

* pilletjes tegen wagenziekte

Heeft iemand nog een aanvulling op wat er volgens jou in een medicijnkist moet zitten?

(voor de duidleijkheid: ik ben dus vooral op zoek naar medicijnachtigen; dat er ook een schaartje en pincet bijhoort hou ik maar even voor 'logisch').

alvast bedankt,

nienke

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

Ik zou een keuze maken: wil je eerste hulp kunnen verlenen of is het een uitgebreide toilettas met vanalles en nogwat voor op vakantie?

Doe het verhaal maar compleet en dan mag je zelf filteren :D

Verbandschaar, wondsnelverband, snelverband, synthetische watten (geen katoen, daar heb je weinig aan), ideaalzwachtels, steriele gaasjes, pleisters, rolletje tape. Pincet, veiligheidsspeld een isolatiedeken (kan je voor binnenshuis weglaten).

Eventueel Metallineverband voor brandwonden, maar er is ook snelverband dat ervoor te gebruiken is. Laat je adviseren door je apotheek :roll:

Brandwondengel? Ik met ernstige brandwonden niets doen dan koelen. Minimaal 10 minuten onder lauw water, steriel inpakken in daarvoor bestemd materiaal en mee naar een arts gaan.

Lauw water? Zeker niet warm (pijn), maar ook niet te koud: er kunnen onderkoelingseffecten ontstaan (onnodige compicaties) en er trekt van alles samen o.i.v. koude en die spanning geeft alleen maar extra pijn.

Voor een 'medicijndoosje' voor op reis zou ik bijvoorbeeld nog een tubetje azaron meenemen en Ibuprofen voor wie geen baat heeft bij paracetamol (als je ook buiten je gezin wilt kunnen helpen).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

Ik dacht nog aan de volgende zaken:

- Ijs (je weet wel zo van die zakjes die na breking, ijs worden ofzoiets) ... kan handig zijn bij verstuikingen....

- Anti-allergie pilletjes

- Iets tegen insectenbeten

:roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

Ik wil Mrtn's opmerking over het weglaten van die brandwonden-gel (ik las eerst brandwond-engel) van harte beamen. Ik doe al 15 jaar EHBO en we worden elk jaar minstens 2 x op het hart gedrukt niks maar dan ook NIKS op brandwonden te smeren.

Motto van de brandwondenstichting:

Eerst water, de rest komt later

Eventuele besmetting door desnoods vies slootwater te gebruiekn voor koeling is voor een ernstige brandwond van secundair belang. En wil je de wond afdekken tot er professioneel iets aan gedaan kan worden, zoals Mrtn zegt, zorg voor een paar metallineverbandjes in je doos.
Lauw water? Zeker niet warm (pijn), maar ook niet te koud: er kunnen onderkoelingseffecten ontstaan (onnodige compicaties) en er trekt van alles samen o.i.v. koude en die spanning geeft alleen maar extra pijn.
Een effect wat ook waard is te vermelden is dat externe koeling minder goed helpt tegen de warmte die dieper in het weefsel zit. Dat wordt veel vlotter afgevoerd via bloedvaten. Door eht weefsel rond de wond sterk te koelen (koud water) vernauwen die vaten zich waardoor het bloed minder goed warmte af kan voeren. Voor het diepere weefsel ben je dus averechts bezig met te koud water.

Tenslotte kun je nog overwegen een coolpack voor verstuikingen e.d. op te laden. Onderweg is koel water o.i.d. niet altijd voorhanden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

ipv jodium of betadine beter een kleurloos ontsmettingsmiddel (vb cedium) gebruiken. De kleur van het ontsmettingsmiddel maskeert in sommige gevallen de kleur van vb uitslag zodat het voor de arts moeilijker wordt om een juiste diagnose te stellen.

immodium ( tegen diarhee)

motilium ( tegen misselijkheid en braken)

ORS ( rehydratatie)

Fysiologisch serum ( spoelen van wondjes)

zuurstofwater ( borrelt vuil uit wonden, opletten op pas gevorm weefsel werkt dit corrosief- bij gebruik van zuurstofwater moet je eigenlijk naspoelen met fysiologisch serum)

Urtic ( tegen insectenbeten en vb brandnetels)

ether ( ontvetten van de omliggende huid zodat pleister beter kleeft)

ontsmettingsalcohol ( ontsmetten van instrumenten zoals pincet en intacte huid)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

Metallineverband


Ik neem aan dat dit hetzelfde is als biogaas? Ruikt naar eucalyptus en doe je ook op brandwonden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

ipv jodium of betadine beter een kleurloos ontsmettingsmiddel (vb cedium) gebruiken. De kleur van het ontsmettingsmiddel maskeert in sommige gevallen de kleur van vb uitslag zodat het voor de arts moeilijker wordt om een juiste diagnose te stellen.
Goede tip, aan dat voordeel had ik nog niet gedacht. Een dergelijk product is bijvoorbeeld ook Sterilon (verkrijgbaar bij volgens mij iedere drogist)
immodium ( tegen diarree)

(...)

ORS ( rehydratatie)
Die 2 heb ik inderdaad ook altijd bij me. Als iets naar is, is het diarree. Je kan dan niets meer. En als gevolg kan je nog eens uitdrogen ook.

Ik heb het even nagezocht, maar het belangrijkste verschil tussen immodium en norit is dat norit niets meer doet dan fysiologisch water binden (opnemen). Ook schijnt het "aanwezige schadelijke of ongewenste stoffen [te] binden(absorberen)." (bron drogisterij.net). Wanneer het product verzadigd is, stopt de werking (en moet je een nieuw tablet innemen. Wanneer dat nodig is merk je meestal pas te laat :roll: )

Immodium beinvloedt de werking van de darmen: Immodium "remt de activiteit van de spiertjes in de darmwand" (e-gezondheid.be). Wel goed opletten met gebruik bij (kleine) kinderen.

Door diarree heeft je lichaam minder vocht opgenomen, zeker in warme landen kan dat tot problemen leiden. Om het weer snel op peil te brengen kan je ORS gebruiken: "ORS (Oral Rehydration Solution) is een welbepaalde samenstelling van zouten en suikers. De zoute smaak van ORS wordt ten dele gemaskeerd door de aanwezige suikers of aspartaam. ORS is de eerstelijnsbehandeling aanbevolen door het WHO igv diarree bij zuigelingen en kinderen." (diarree.be)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

Ipecac kan je ook altijd bij je hebben. Bij sommige vergifitingen is dit handig om te gebruiken.

een lichtelijk overdreven weergave van de werking wordt gegeven in een aflevering van 'family guy'.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

Goede tip, aan dat voordeel had ik nog niet gedacht. Een dergelijk product is bijvoorbeeld ook Sterilon (verkrijgbaar bij volgens mij iedere drogist)
Niet doen. EHBO raadt het gebruik van sterilon af! Het spul is dermate agressief dat het omliggende weefsel zó beschadigd, dat er vervolgens niet meer in te hechten is (mocht dat nodig zijn).

Wat EHBO betreft: schoonspoelen met kraanwater, afdekken en mee naar een arts gaan.

Pillen tegen diarree niet te snel gebruiken. Vaak heeft de versnelde uitscheiding een functie. Ga naar je apotheek/drogist een kijk eens goed naar de schepjes die ze daar verkopen. Zo'n lepeltje heeft aan twee kanten een kommetje; 1 (grootste) voor suiker en 1 voor zout (kleinste van de twee). Los deze hoeveelheden op in de aangegeven hoeveelheid water om vocht aan te vullen.

(ORS dus, maar dan home-made)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

Ik heb in dit topic nog geen mitella voorbij zien komen. Misschien is hij onder een andere naam al wel genoemd, maar ik ken hem alleen onder de naam mitella.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

Een mitella valt eigenlijk altijd wel te fabriceren van het een of andere kledingstuk, mocht het nodig zijn. Voor eerste hulp is dat voldoende. Dan kun je later in het ziekenhuis oid nog wel een "echte" krijgen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

het belangrijkste verschil tussen immodium en norit is dat norit niets meer doet dan fysiologisch water binden (opnemen). Ook schijnt het "aanwezige schadelijke of ongewenste stoffen [te] binden(absorberen)." (bron drogisterij.net).
Ik heb nog niet op drogisterij.net gekeken, maar dit is onzin. Norit bindt geen water. Norit absorbeert wél allerlei organische stofjes, en ook heel sterk die irriterende gifstofjes die je darmen in de war gooien. Het is goedkoop, zoveel ervan innemen dat het schadelijk wordt is zo goed als onmogelijk en het werkt. Dus wat wil je nog meer. Zijn je darmen goed in de war en loop je leeg, dan een stuk of tien van die pilletjes naar binnen en daarna elk uur nog een paar. Je poept al gauw weer gewoon (zij het pikzwart.... :roll: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

Ik heb nog niet op drogisterij.net gekeken, maar dit is onzin. Norit bindt geen water. Norit absorbeert wél allerlei organische stofjes, en ook heel sterk die irriterende gifstofjes die je darmen in de war gooien.
Ho, mijn fout! Dacht ooit geleerd te hebben dat het zo werkte, dus van dat water was mijn persoonlijke inbreng :roll:
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 2

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

altijd handig met kinderen : :roll:

oogspoelmiddel (optex), branddeken en teken-trekkertje.

Verder extra lange pleisters voor om de vingers :P

Grtz,

Arie 8)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Verbandtrommel/EHBO-kist

Verder extra lange pleisters voor om de vingers
Zolang je maar niet in de verleiding komt om die ringvormig om de vingers te plakken dan, want dan is het gevaar van afknellen niet denkbeeldig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer