trainingseffect van sport bij percentages hartslag

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3.165

trainingseffect van sport bij percentages hartslag

Ik heb een vraagje over het trainingseffect met sporten.

Ik weet dat de gemiddelde max. hartslag 220-leefijd is.

Ze zeggen dat je maximale vetverbranding hebt wanneer je op 60% van jouw maximale hartslag traint. Wanneer je op meer dan 80% traint dan train je als ik het goed begrijp anaeroob wat dus betekent dat je spieren verzuren.

Maar het is toch niet zo dat je met 60% trainingintensiteit meer energie verbrandt dan met 80% trainingsintensiteit en dan verzuur je ook niet waardoor je zo'n tempo ook erg lang kan volhouden. Het is mij dan ook niet duidelijk waarom ze zeggen dat je met 60% trainingsintensiteit maximale vetverbranding zou hebben.

Zie ik iets over het hoofd? Veranderen de ideale percentages bij het meer getraind zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: trainingseffect van sport bij percentages hartslag

http://www.goede-voeding.nl/vetverbranding.htm

hier een eenvoudig maar duidelijk antwoord.

en heb blijven percentages dus of je conditie verbeterd of niet. Die percentages blijven hetzelfde. Alleen zal de hartslag die hierbij hoort anders zijn bij getrainde personen in verhouding tot ongetrainde personen.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Berichten: 3.165

Re: trainingseffect van sport bij percentages hartslag

Merci. Nu is het mij duidelijk waar mijn redeneerfout zat. Ik veronderstelde dat alle energie zou komen uit de afbraak van vetten en suikers. Ik had niet voor mogelijk gehouden dat je lichaam al zo snel spierweefsel gaat afbreken, zonde toch.

Ik vraag me nu wel nog iets anders af.

Als je zo'n aerobe workout op 80% (bijvoorbeel 45 minuten lopen) vervolgt met spiertraining, zou dat compenseren? Om preciezer te zijn, zou jouw lichaam dan eerst tijdens het lopen een deel van de energie uit de aminozuren van het spierweefsel halen maar ze dan tijdens de krachttraining onmiddelijk terug gaan gebruiken voor de versterking van het spierweefsel. Als dat zo zou zijn dan zou het lichaam alsnog ergens anders haar energie vandaan moeten halen, en dan heeft het lichaam toch maar 2 keuzes; glycogeen of vet. Het glycogeen gaat dan op zijn na 45 minuten lopen tegen 80%, dus zal jouw lichaam dan toch vet verbranden. Zelfs al zou er nog glycogeen zijn dan gaat jouw lichaam toch ook vet omzetten in glycogeen. Bovendien heb je in dat geval misschien zelfs wel een klein beetje extra energieverlies omdat je de circel eiwitten ->aminzozuren -> eiwitten krijgt. Het opbouwen van eiwitten kost energie, dus als datzelfde spierweefsel eerst afgebroken wordt en dan weer terug opgebouwd dan zou je enige energieverspilling hebben wat natuurlijk gewenst is.

Ik ga bij deze hypothese dus uit van de veronderstelling dat de aminozuren die vrijkomen bij het lopen tijdens de krachttraining ogenblikkelijk terug aangewend worden voor de opbouw.

Hierbij zijn de condities dat ik 45-60 minuten warmloop tegen 80% (rustig starten de eerste 5 minuten natuurlijk en wat sneller eindigen) en dat ik vervolgens krachtoefeningen doe gericht op explosiviteit en kracht, dwz die weerstand die de spier precies 12 keer kan overwinnen.

Ook is het in de praktijk zo dat het niet zinvol is om vaker dan 2-3 keer per week dezelfde spieren op kracht te trainen en je dus vaak of enkel de beenspieren traint of enkel de armspieren.

Een extra complicatie om uit deze puzzel te komen is dan ook nog dat jouw lichaam tijdens de aerobe training (lopen, fietsen) naar ik aanneem uit alle willekeurige spieren (willekeurig in de zin van gestreept spierweefsel) een evenredige hoeveelheid aminozuren vrijzet terwijl je bij de krachttraining enkele spieren gebruikt en dus enkel voor die spieren extra aminozuren gebruikt.

Ik hoop dat iemand voldoende inzicht heeft in dit metabolisch proces om hier antwoord op te kunnen geven. Ik besef dat dit nogal een complexe vraag is.

Ter toelichting: ik wil:

- zoveel mogelijk afvallen (heb wat overgewicht maar niet enorm veel)

- meer kracht krijgen

- mijn uithoudingsvermogen zo veel mogelijk verbeteren.

Die laatste 2 punten staan in functie van de sporten die ik beoefen (voetbal, judo), het is zeker niet mijn bedoeling om een figuur a la Schwarzenegger te krijgen.

De vraag is dus ofdat ik een maximaal effect op alle 3 die punten ga krijgen

wanneer ik met een hartslag van iets onder die 140 loop of dat ik een maximaal effect ga krijgen wanneer ik met een hartslag van 170-180 loop (wat nog net aeroob is), uiteraard vervolg ik het lopen dus met krachttraining. Is een hartslag van onder de 140 genoeg om jouw uithoudingsvermogen sterk te verbeteren wetende dat ik al een behoorlijk uithoudingsvermogen heb?

Alvast merci voor iedereen die dit zinvol kan aanvullen.

Berichten: 672

Re: trainingseffect van sport bij percentages hartslag

Vetten verbrand je bij lage intensiteit,de vetverbranding verbeterd ook bij betere specifieke conditie,je lichaal wordt "economischer" bij de getrainde discipline.

Voor de ideale HR gebruik je beter de formule van Karvonen,die houdt rekening met je conditieniveau. http://www.hardloopplezier.com/karvonen.htm

220-leeftijd is een heel grove benadering die niet echt bruikbaar is,maximum hartslag is persoonsgebonden en verandert niet zoveel door training,de rustpols verlaagd wel waardoor de "zone" waarin je trained breder wordt.Je dient eerst je rustpols en je maximum hartslag te bepalen.

Atleten gebruiken de term "vetloop" voor een lange duurloop aan lage snelheid.

Dus als het trainigseffect dat je beoogd vetverbranding is,is langzaam afstand/duur opbouwen en snelheid laag houden de boodschap.

In de door Diesel Power aangehaalde site staat dat je maximum hartslag met 10 slagen kan dalen na enkele maanden training,heel vreemd imo en zeker het verder bekijken waard.

Als je in functie van voetbalsport ook wat snelheid en/of conditie wil opbouwen kun je in een lange duurloop een of meerdere intensievere blokken verwerken.

VG Peter
huh?

Reageer