remstraling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

remstraling

"Remstraling is een vorm van elektromagnetische straling die wordt uitgestraald als een geladen deeltje een acceleratie (of deceleratie) ondergaat" - Wikipedia

Waarom straalt het deeltje energie uit als hij afremt of versnelt?

Ik dacht eerst als het afremt dan moet het zn kinetische energie kwijt (1/2.m.v^2) en dan blijkbaar in de vorm van straling, maar dit kan ook niet kloppen, want hij straalt ook energie uit bij versnelling. Dan zou je juist denken dat het energie nodig heeft.

Het blijkt ook dat de klassieke mechanica hier zowiezo niet meer van toepassing is, maar hoe werkt het dan wel? Ik heb het verder nergens meer voor nodig, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Nothing to see here, move along...

Berichten: 200

Re: remstraling

Dat kan je op een hoop manieren uitleggen. Ik onhoud altijd het volgende rijtje.

Een stilstaande lading vormt een elektrisch veld om zich heen.

Een lading met constante snelheid vormt een magnetisch veld om zich heen.

Een lading waarbij de snelheid steeds verandert (versnellen) zendt zowel magnetische als elektische velden uit in de vorm van goven. (Elektromagnetische golven). Dit is een foton.

Dit kan aannemelijk gemaakt worden als je kijkt naar de Maxwell vergelijkingen en de gevolgen daarvan: Een veranderend elektrisch veld vormt een magnetisch veld en andersom. Dit is gewoon klassieke mechanica (electromagnetisme), het mooie ervan is dat het wel consistent is met de speciale relativiteitstheorie.

Berichten: 4.546

Re: remstraling

klein vraagje: waar is die lading dan van gemaakt?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 200

Re: remstraling

klein vraagje: waar is die lading dan van gemaakt?


Klein antwoord: van lading

Reageer