Relativiteit

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 79

Relativiteit

Hallo,

Ik heb een aantal vragen hieronder heb ik ze even opgesomd:

Als ik me niet vergis gaat de tijd langzamer bij een grotere zwaartekracht t.o.v. van een andere waarnemer die verder verwijderd is van een zwaartekrachtbron.

Ook is het zo, dat als men snel reist...naderen van lichtsnelheid men ook jonger wordt...en bij aankomst op aarde een stuk jonger is dan zijn tweelingbroer.

1) Dit betekend eigenlijk dat de reiziger een stap in de toekomst heb gemaakt?

2) Is het ook zo dat er ook minimale verschillen zijn tussen een wandelend persoon en een persoon die achter de computer stilzit?

3) Ik vraag me simpelweg af: Hoe komt dit :roll: kan iemand mij "eenvoudig" uitleggen waarom dit zo is?

4) Kan iemand mij een berkening doen toekomen van een persoon die 10 jaar met een snelheid van 120km/h rijdt t.o.v. een persoon die 10 jaar stilzit. Hoeveel zou de "autorijdende" persoon jonger zijn dan de "computerverslaafde"jongen?

Alvast bedankt,

Goemba

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Relativiteit

Is het ook zo dat er ook minimale verschillen zijn tussen een wandelend persoon en een persoon die achter de computer stilzit?
Ja, zeer minimaal!
Ik vraag me simpelweg af: Hoe komt dit?
Daar hebben ze hier al een minicursus voor gemaakt die je maar eens op moet zoeken. Vragen kunnen gesteld worden in het bijbehorende vragentopic.

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=10831
Kan iemand mij een berkening doen toekomen van een persoon die 10 jaar met een snelheid van 120km/h rijdt t.o.v. een persoon die 10 jaar stilzit. Hoeveel zou de "autorijdende" persoon jonger zijn dan de "computerverslaafde"jongen?
10 - 10*(1 - 1202/10800000002)^0,5 = 6,1728395061728585581466239408107e-14 jaar.

Dat is dus ongeveer 0,00000195 seconde.

Berichten: 294

Re: Relativiteit

de reiziger gaat NIET in de toekomst! De reiziger zijn klok gaat gewoon trager dan de tweelingbroer die stil zit... tis te zeggen: als ge de reiziger zijt gaat uw gelijk anders, maar "ziet" ge de andere zijn klok sneller gaan. Als ge de tweelingbroer op aarde zijt, dan ziet ge de klok van de reizende persoon trager gaan dan die van u...

Reden waarom => Minicursus

Reden waarom niet omgekeerd, waarschijnlijk ook minicursus, maar anders: de broer die reist, moet versnellen en is geen inertiaalwaarnemer meer..

hopelijk heb je er iets aan

Berichten: 718

Re: Relativiteit

Andy schreef:de reiziger gaat NIET in de toekomst! De reiziger zijn klok gaat gewoon trager dan de tweelingbroer die stil zit... tis te zeggen: als ge de reiziger zijt gaat uw gelijk anders, maar "ziet" ge de andere zijn klok sneller gaan. Als ge de tweelingbroer op aarde zijt, dan ziet ge de klok van de reizende persoon trager gaan dan die van u...

Reden waarom => Minicursus

Reden waarom niet omgekeerd, waarschijnlijk ook minicursus, maar anders: de broer die reist, moet versnellen en is geen inertiaalwaarnemer meer..

hopelijk heb je er iets aan
Er wordt vaak gedacht dat het versnellen de oorzaak is van de niet symmetrische situatie van de twee broers maar dat is niet juist. De werkelijke reden is dat de reizende broer over moet stappen van het ene inertiaalstelsel op een ander. De bewegende broer volgt geen rechte lijn tussen twee gebeurtenissen (punten in ruimtetijd). De stilstaande broer doet dat wel. Uiteraard moet de bewegende broer daarvoor versnellen maar het versnellen op zich veroorzaakt niet het tijdsverschil.

Berichten: 624

Re: Relativiteit

Bert schreef:
Andy schreef:de reiziger gaat NIET in de toekomst! De reiziger zijn klok gaat gewoon trager dan de tweelingbroer die stil zit... tis te zeggen: als ge de reiziger zijt gaat uw gelijk anders, maar "ziet" ge de andere zijn klok sneller gaan. Als ge de tweelingbroer op aarde zijt, dan ziet ge de klok van de reizende persoon trager gaan dan die van u...

Reden waarom => Minicursus

Reden waarom niet omgekeerd, waarschijnlijk ook minicursus, maar anders: de broer die reist, moet versnellen en is geen inertiaalwaarnemer meer..

hopelijk heb je er iets aan
Er wordt vaak gedacht dat het versnellen de oorzaak is van de niet symmetrische situatie van de twee broers maar dat is niet juist. De werkelijke reden is dat de reizende broer over moet stappen van het ene inertiaalstelsel op een ander. De bewegende broer volgt geen rechte lijn tussen twee gebeurtenissen (punten in ruimtetijd). De stilstaande broer doet dat wel. Uiteraard moet de bewegende broer daarvoor versnellen maar het versnellen op zich veroorzaakt niet het tijdsverschil.
Ik onthoud het zelf altijd aan de hand van een ruimte-tijd diagram; de achterblijvende broer maakt een rechte lijn door het diagram van punt A naar punt B, en de reizende broer maakt een belvormige lijn van punt A naar punt B. Met een lijn integraal kun je nu de eigentijd uitrekenen, maar je ziet ook al dat de langste lijn in het diagram de lijn is met het minste eigentijd. Dat beredeneer je adh je metriek. Zo zie je in 1 oogopslag wie het oudste is geworden.

Berichten: 5

Re: Relativiteit

10 - 10*(1 - 1202/10800000002)^0,5 = 6,1728395061728585581466239408107e-14 jaar.

Dat is dus ongeveer 0,00000195 seconde.


kun je die berekening in woordvorm , en in eenheid geven , danku :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Relativiteit

In woordvorm? Voor de achterblijver verstrijkt er 10 jaar. In die tien jaar beweegt iemand anders constant met een snelheid van 120 km/u.

(1 - 1202/1080000000 km/u2)^0,5 is de factor waarmee de tijd van de bewegende persoon wordt verlengt in die tien jaar zoals de achterblijver die meet. Reken die factor uit en je ziet dat wat daar uit komt iets minder is dan 10 jaar. Trek dat van 10 jaar af en je weet het tijdverschil tussen de twee personen.

Met eenheden:

10 jaar - 10 jaar * (1 - (120 km/u)2/(1080000000 km/u)2)^0,5 = 6,1728395061728585581466239408107e-14 jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Relativiteit

Goemba schreef:Kan iemand mij een berkening doen toekomen van een persoon die 10 jaar met een snelheid van 120km/h rijdt t.o.v. een persoon die 10 jaar stilzit. Hoeveel zou de "autorijdende" persoon jonger zijn dan de "computerverslaafde"jongen?
10 - 10*(1 - 1202/10800000002)^0,5 = 6,1728395061728585581466239408107e-14 jaar.

Dat is dus ongeveer 0,00000195 seconde.
Dit kan natuurlijk nooit kloppen... Of iemand jonger of ouder wordt, heeft alles te maken met het tijdstip dat hij/zij geboren wordt. En of je nu 10 jaar lang 120 km/h rijdt, of 10 jaar lang achter de computer zit, er verandert niets aan het tijdstip dat je geboren werd.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Relativiteit

Zpidermen, het gaat in dit voorbeeld om de eigentijd van de jongens. Je punt over hun leeftijden is wel relevant, maar in dit voorbeeld wordt gekeken naar hoeveel ze ouder worden, dus hoeveel tijd voor hunzelf verstrijkt, in 10 jaar gemeten door een waarnemer die in hetzelfde referentiekader blijft zitten als de zittende persoon. De zittende persoon maakt net als de waarnemer met de klok precies 10 jaar mee, maar voor de zich met 120 km/u voortbewegende persoon verstrijkt 0,00000195 seconde minder. Nog even ten overvloede: Geef de personen aan het begin van de test, wanneer ze naast elkaar staan, gelijklopende klokken. Na wat voor de waarnemer 10 jaar is roep je ze allebei bij elkaar - en dan zie je dat de klok van de rijdende persoon een tikkeltje achterloopt.

Dit experiment is overigens werkelijk uitgevoerd: niet met zittende en rijdende jongens over een periode van 10 jaar, maar met 3 atoomklokken waarvan er een met de draairichting van de aarde meevloog aan boord van een vliegtuig, 1 op de grond bleef staan en 1 tegen de draairichting van de aarde in mee is genomen. De resultaten vormden een nette bevestiging van de voorspellingen van de speciale relativiteitstheorie.

Reageer