[natuurkunde] geluid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[natuurkunde] geluid

Voor het vak natuurkunde heb ik een paar vragen. Ik hoop dat iemand daar ff snel een antwoord op heeft:

Een stemvork staat op een klankkast die een open en dicht uiteinde heeft. De afstand tussen beidde uiteinden ( inwendig gemeten), bedraagt 17,8cm. Bij het aanslaan van de stemvork trilt de lucht in de klankkast in zijn grondfrequentie mee. De temperatuur van de lucht is 20 graden.

a: Bereken de frequentie van de stemvork.

De buik die ontstaat als de lucht in de klankkast gaat meetrillen, ligt in werkelijkheid iets buiten de opening van de klankkast.

b: Heeft de stemvork dan een wat grotere of juist een wat kleinere frequentie dan door jou onder a is berekend? licht je antwoord toe.

Bij mistig weer wordt vanaf een boot op zee op een misthoorn geblazen. Op 1 meter afstand van de hoorn is het geluidsniveau 90 dB. Om deze hoorn boven het ruizen van de zee uit te kunnen horen is een geluidsniveau van minstens 40 dB nodig. Bereken de maxiamale afstand waarop de misthoorn kan worden gehoord.

Tijdens een onweer krijgt een decibelmeter vier seconden na de bliksemflits een uitslag van 100dB. De omgevingstemperatuur is 20graden. Bereken het geluidsvermogen van de donder.
Laat ik me maar weer eens inloggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] geluid

Nou vinden wij natuurkundesommetjes wel leuk en zo, maar om nou jouw werk te gaan zitten maken......

kom maar af met je antwoorden tot heden, en met waar je vastloopt en waarom..... :D

en dan zijn er ineens een boel mensen die dat willen uitleggen, let maar op :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [natuurkunde] geluid

Systematische Natuurkunde Na1 boek 2 :roll:

Heb ze dit jaar ook moeten maken, maar ik ga ze toch niet opnieuw doen. Sommige zijn trouwens gewoon invullen in een simpele formule :D

f = ... / ...
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] geluid

PCB schreef:Systematische Natuurkunde Na1 boek 2 :roll:  

Heb ze dit jaar ook moeten maken, maar ik ga ze toch niet opnieuw doen. Sommige zijn trouwens gewoon invullen in een simpele formule   :D  

f = ... / ...
het klopt wat je zegt maar je moet wel weten dat je voor de labda dan (met de 1/2 of 1/4 erbij.. (haal ze altijd door elkaar bij halfopen en open)) de lengte van de binnenkant van die klankkast moet nemen. btw ik heb ze dit jaar ook moeten maken maar is m niet geworden :P

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [natuurkunde] geluid

Wij moesten dat altijd zo van te voren doen.

1/4 :roll: =^= 0,25 m (komt overeen met)

:D =^= 1,0 m

en dan wist je de golflengte en kon je die er zo inratelen.
TU/e Werktuigbouwkunde

Reageer