Springen naar inhoud

definitie sociologisch en psychologisch

• Log in om te kunnen reageren

Geer

Geer

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 september 2004 - 12:54

ik ben op zoek naar het beschrijfbare verschil tussen en de definitie van sociologisch en psychologisch...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2004 - 16:00

Sociologie bestudeert mensen in groepen. Psychologie bestudeert de "geest" (psyche) van de mens.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

• Gast

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 09:05

je hebt dan ook nog de sociale psychologie, dat is de plaats waar psychologie en sociologie samen komen.

Vincent

Vincent

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 10:56

Inderdaad, psychologie bestudeert immers ook groepsgedrag (groepsdynamieka). Het accent/niveau is anders, net zoals je in de economie micro- en macroniveau hebt. Psychologie beschrijft het microniveau (individu), sociologie het macroniveau (oa maatschappelijke structuren).

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2004 - 14:39

En ook nog aan toe te voegen: normaal worden de woorden gebruikt als wetenschappen die de mens bestuderen, mar ze worden ook wel toegepast op andere dieren.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2005 - 14:03

ik ben op zoek naar een eenvoudige definitie van politicologie

elies

Deze vraag hoort niet in deze topic. Graag hier verder.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2005 - 14:38

Sociologie bestudeert mensen in groepen. Psychologie bestudeert de "geest" (psyche) van de mens.

Psychologie bestudeert voor leken de geest omdat ze niets af weten van psychologie :shock:

Psychologie is de studie van psychologische processen die tot uiting komen in gedrag.
De bovenstaande definitie wordt in wetenschappelijke psychologische kringen verguisd omdat verwijst wordt naar introspectie. En zoals we allen wel weten hebben we Freud ondertussen achtergelaten. Hoewel ik grondig mijn twijfels heb als je al de topics over psychologie doorneemt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures