definitie sociologisch en psychologisch

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

definitie sociologisch en psychologisch

ik ben op zoek naar het beschrijfbare verschil tussen en de definitie van sociologisch en psychologisch...

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: definitie sociologisch en psychologisch

Sociologie bestudeert mensen in groepen. Psychologie bestudeert de "geest" (psyche) van de mens.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: definitie sociologisch en psychologisch

je hebt dan ook nog de sociale psychologie, dat is de plaats waar psychologie en sociologie samen komen.

Berichten: 8

Re: definitie sociologisch en psychologisch

Inderdaad, psychologie bestudeert immers ook groepsgedrag (groepsdynamieka). Het accent/niveau is anders, net zoals je in de economie micro- en macroniveau hebt. Psychologie beschrijft het microniveau (individu), sociologie het macroniveau (oa maatschappelijke structuren).

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: definitie sociologisch en psychologisch

En ook nog aan toe te voegen: normaal worden de woorden gebruikt als wetenschappen die de mens bestuderen, mar ze worden ook wel toegepast op andere dieren.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: definitie sociologisch en psychologisch

Gast schreef:ik ben op zoek naar een eenvoudige definitie van politicologie

elies
Deze vraag hoort niet in deze topic. Graag hier verder.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: definitie sociologisch en psychologisch

Sociologie bestudeert mensen in groepen. Psychologie bestudeert de "geest" (psyche) van de mens.
Psychologie bestudeert voor leken de geest omdat ze niets af weten van psychologie :shock:

Psychologie is de studie van psychologische processen die tot uiting komen in gedrag.

De bovenstaande definitie wordt in wetenschappelijke psychologische kringen verguisd omdat verwijst wordt naar introspectie. En zoals we allen wel weten hebben we Freud ondertussen achtergelaten. Hoewel ik grondig mijn twijfels heb als je al de topics over psychologie doorneemt.

Reageer