[Scheikunde]neerslag (zouten)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 48

[Scheikunde]neerslag (zouten)

he kan iemand mij bij deze helpen:

ga na of er een neerslag ontstaat als de volgende zouten bij elkaar worden gedaan, zo ja geef dan de naam en de formule van het neerslag

C15H31COOK en Ca(NO3)2

alle andere opgaven begrijp ik, maar wat ik met deze moet..

edit mod (Lala): gelieve het vakgebied in rechte haken voor het onderwerp te zetten. Zie ook de bijsluiter van dit forum.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

Als je de rest wél snapt, wat begrijp je hier dan niet aan? Waar zit de knijp??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

nou, ik dacht dat er C15H31(NO3)2 en CaCOOK uitkwamen.. maar is dat iets?

Berichten: 48

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

mijn probleem is dus dat ik niet snap welke 2 stoffen eruit komen..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

laten we het nou niet ingewikkelder maken dan het is. Een zout is een verbinding tussen een positief en een negatief ion. Als ik dat zeg vallen de chemici op dit forum wel over me heen denk ik (zoals ik regelmatig anderen op de vingers tik voor slordige natuurkundige formuleringen :roll: ) maar dat doet er eventjes niet toe.

In de meeste gevallen zijn die positieve ionen metalen. Zo ook hier. de metalen K en Ca. Peuter je die uit je formules, dan hou je vanzelf de formules van je negatieve ionen over. Nou ken je dus je bestanddelen van je zouten. Dan is de vraag, is er een combinatie denkbaar die niet oplosbaar is in water, en dus een neerslag gaat vormen. Dan neem je tabel 45A van BINAS en bekijk je de oplosbaarheid van de mogelijke combinaties......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

weet iemand waar C15H31COO- voor staat?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

probeer je eens de structuurformule voor te stellen. Je zal zien dat je in basis met een alkaan te maken hebt. Nu moet je je afvragen: is een alkaan oplosbaar in water?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

Ik wist het ook niet uit mijn hoofd, maar Google wel

google: C15H31COOH

http://www.collegenet.nl/content/samenvatt..._sam01_4vwo.doc
Formule  systematische naam  syst. naam zuurrestion

HCOOH  methaanzuur   methanoaat

CH3COOH  ethaanzuur(azijnzuur)  ethanoaat(acetaat)

HOOC – COOH  ethaandizuur(oxaalzuur) ethaandioaat(oxalaat)

C2H5COOH  propaanzuur   propanoaat

C3H7COOH  butaanzuur   butanoaat

C15H31COOH  hexadecaanzuur(palmitinezuur)  hexadecanoaat

C17H35COOH  octadecaanzuur(stearinezuur) octadecanoaat(stearaat)

C17H33COOH  9-octadeceenzuur(oliezuur) 9-octadecenoaat(oleaat)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

nou, ik dacht dat:

C15H31COOK en Ca(NO3)2 --> 2 KNO3 + C15H31COOCa

Het neerslag is C15H31COOCa, Calcium......???? calciumwát?

maar dat is blijkbaar niet goed?

Berichten: 48

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

calciumpalmitaat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

Ik heb geen oplosbaarheidstabellen met daarin hexadecanoaat, maar wel een die er op lijkt: azijnzuur (acetaat) CH3COO-, een veel kleiner familielid van palmitinezuur (ook een alkaanzuur dus)

En volgens tabel 45A van BINAS slaat dat met vrijwel geen metaal neer (ook niet met Ca2+)

Tot nader order neem ik aan dat calciumhexadecanoaat dus oplosbaar is en niet neerslaat. Misschien weet iemand anders er meer over. Calciumacetaat is in elk geval volgens BINAS prima oplosbaar.
C15H31COOK en Ca(NO3)2 --> 2 KNO3 + C15H31COOCa
liever zo schrijven, want er worden twee zoutoplossingen samengevoegd:

2K+(aq) + 2 C15H31COO- + Ca2+ + 2 NO3- --> als er niks neerslaat dus niks, maar als calciumhexadecanoaat inderdaad slecht oplosbaar zou zijn:

2K+(aq) + 2 NO3-+ Ca(C15H31COO)2
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 402

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

Ik vond het altijd wel handig om een tabel te maken met alle positieve en alle negatieve ionen gesorteerd en dan kijken in de tabel in Binas (ik geloof 45, in ieder geval daar in de buurt) of er iets met elkaar reageert en een neerslag vormt.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 48

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

weet iemand nog een voorbeeld van een zout met een anorganisch kation en een anorganisch anion?

en een voorbeeld van een zout met een organisch kation en een organisch anion?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

anorganisch anion
Deze kun je makkelijk zelf toch,

google: define: kation
Een ion is een atoom of molecuul dat elektrisch geladen is door een gebrek aan, of overschot van, een of meer elektronen. Is het positief geladen spreekt men van een kation, is het negatief geladen spreekt men van een anion  

nl.wikipedia.org/wiki/Kation
google: define: organisch
Das Adjektiv Organisch bezeichnet#in der Natur Substanzen biologischer, belebter Herkunft; #in der Chemie (genauer: Organische Chemie) kohlenstoffhaltige Verbindungen; Gegenteil: anorganisch#in der Medizin körperliche Phänomene, Erkrankungen, Symptome; Gegenteil: psychisch#in der Anthroposophie eine Struktur, die den Menschen in seiner Ganzheit berücksichtigt: organischer Unterricht; organische Architektur  

de.wikipedia.org/wiki/Organisch
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: [Scheikunde]neerslag (zouten)

hmh ik kom er ff niet uit,anders zou ik het niet vragen.

waarschijnlijk teveel scheikunde gehad afgelopen weken.

Reageer